האינפלציה בשיא, מחירי הדירות מזנקים: ״בנק ישראל לא יוכל להישאר אדיש״

בחמשת החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 9.3% במחירי הדיור • בלידר שוקי הון צופים כי בנק ישראל יעלה ריבית בפגישה הבאה ב-0.4% • באיי.בי.איי צופים העלאת ריבית בשיעור מתון יותר

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

מדד המחירים לחודש אפריל עלה ב-0.8% - בהתאם לתחזיות, ומשקף קצב אינפלציה של 4% ב-12 החודשים האחרונים - קצב עליות המחירים הגבוה מאז 2011. מחירי הדיור המשיכו להציג עלייה חודשית חדה, כאשר רק בפברואר-מרץ לעומת ינואר-פברואר עלו מחירי הדיור ב-1.9%, ובחמשת החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 9.3% במחירי הדיור. בכך אלו השלימו מהלך עליות מחירים של יותר מ-16% בשנה והכלכלנים בשוק מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להיוותר אדיש לנתונים לקראת העלאת ריבית בפגישתו בשבוע הבא.

"אמנם לאחרונה החלו להסתמן נתונים המעידים על ירידה מסויימת ברמת הפעילות (הכוללת מכירת דירות ולקיחת משכנתאות), אך עדיין סביר שיהיה קשה לבנק ישראל ולאוצר להישאר אדישים לעלייה המואצת, אם כי המצב הפוליטי צפוי לבלום נקיטת צעדים משמעותיים, ולהשאיר את המגרש בעיקר לבנק ישראל", כך לפי כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי. "האינפלציה גבוהה אמנם מהיעד אך נמוכה ביחס לעולם, לא מעמידה דילמות מיוחדות עבור בנק ישראל, והוא צפוי להעלות את הריבית ב-25 נקודות בסיס ל-0.6% בהחלטה בשבוע הבא".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מעריך כי בנק ישראל יעלה ריבית בפגישה הבאה בקצב גבוה יותר של 0.4%. "ללא ספק סביבת האינפלציה עלתה כאשר היא נובעת לא רק מגורמי היצע אלה גם מגורמי ביקוש ולחצי שכר. ההאצה בקצב עליית מחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל. בנוסף, המשק נמצא במסלול של התרחבות, פער התוצר נסגר, והמשק נמצא בתעסוקה מלאה".

יוני פנינג, כלכלן שווקים בחדר המסחר של מזרחי טפחות אומר כי "העלייה בשער הדולר בסביבות סוף אפריל ואמצע מאי תבוא, להערכתנו לידי ביטוי במדדי מאי ויוני, בכפוף, כמובן לשאלה כמה זמן השער יישאר שם. מחירי הדלקים נראים יציבים יחסית בשלב זה, במונחים דולריים, יחסית לרמות באפריל, וע"כ לא צפוי משם שינוי מהותי. תדרש "זליגה" של האינפלציה מהגורמים החיצוניים לסעיפים פנימיים כדי לבסס סביבת אינפלציה מהותית יותר בישראל. בינתיים, זה לא קורה. אנו צופים עלייה של 0.5% במדד מאי, שתעלה במעט, את האינפלציה השנתית בישראל, לרמה של 4.1%".

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות: "שוק הנדל"ן יהיה אחד הענפים הראשונים בהם תורגש עליית הריבית ולמעשה האפקט כבר החל. במהלך החודשים האחרונים ריביות המשכנתא עלו באופן משמעותי והתוצאות לא אחרו לבוא שכן נתוני מכירות הדירות מאותתים על ירידה זה החודש הרביעי ברציפות. מהלך עליית הריבית של בנק ישראל צפוי לקרר את עליות המחירים ואת המכירות בשוק הנדל"ן הישראלי, אך זה תהליך שייקח זמן ויהיה מלווה באופן בלתי נמנע בהאטה בפעילות הכלכלית בישראל".