באפט מנצל את המכירות הגדולות בשוק המניות לרכישות במחיר נמוך

ברקשייר האת'וויי רוכשת מניות אנרגיה בזמן שהאינפלציה דוהרת

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

המכירות הגדולות בשוק המניות היו חדשות רעות לרוב המשקיעים.

לא לוורן באפט והצוות שלו.

החברה שלו ברקשייר הת'אווי  ניצלה את הירידות כדי להגדיל את הוצאותיה על מניות ורכשה בחודשיים האחרים בעשרות מיליארדי דולרים לאחר שסיימה את 2021 עם ערימת מזומנים שהייתה קרובה לשבור שיא.

הטלטלות בשוק אפשרו לחברה לצאת למסע קניות

החברה מאומהה קנתה 901,768 מניות של Occidental Petroleum  בשבוע שעבר, כך נכתב בדיווח רגולטורי. בכך הפכה אוקסידנטל, שברקשייר החלה לקנות מניות שלה בסוף פברואר, לאחת מ-10 ההחזקות הגדולות ביותר של החברה.

בכמה החודשים האחרונים הגדילה ברקשייר גם את חלקה בתאגיד שברון , עשתה הימור על בוררות במיזוג של Activision Blizzard , קנתה מניות של HP  סיטיגרופ  ו־Ally Financial  והמשיכה להוסיף לפוזיציה שלה באפל , שנותרה ההחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר במניות.

בינתיים, יצאה ברקשייר מהפוזיציה שלה בוולס פארגו , לשעבר אחת ההחזקות המובילות של החברה וחלק מהתיק של ברקשייר מאז 1989.

המשקיעים קיבלו מבט על הדברים שקנתה ברקשייר - וכן על הדברים שמכרה - כשהגישה טופס המוכר כטופס 13F לרשות ניירות ערך (SEC) ביום שני. ה־SEC דורש מכל המשקיעים המוסדיים המנהלים יותר מ־100 מיליון דולר להגיש את הטופס בתוך 45 יום מסופו של כל רבעון. בגלל שמוסדות חייבים לגלות את ההחזקות שלהם בניירות ערך בטופס, וכן את גודלה של כל פוזיציה ושווי השוק שלה, משקיעים משתמשים לעתים בנתוני הטופס כדי לנסות להבין איך מנהלי כספים גדולים פועלים בשוק המניות.

אחד הדברים שאפשר ללמוד מהדיווח של ברקשייר: הטלטלות בשוק אפשרו לחברה לצאת למסע קניות.

באפט, הדוגל כבר זמן רב בהשקעות ערך, מייעץ למשקיעים כבר שנים ארוכות "להיות תאבי בצע כשהאחרים פוחדים". הפילוסופיה הזו הייתה כנראה קשה ליישום ברוב השנתיים האחרונות, שבהן היה נראה שאפשר לומר על מצב הרוח של משקיעים הרבה דברים - אבל לא שהם פוחדים. כעת שהשוק נמצא בירידה, ברקשייר נמצאת בעמדה מצוינת להוסיף לתיק המניות העצום שלה, כך אומרים משקיעים.

"כסף מזומן זו אבקה יבשה, ויש לו הרבה", אמרה רופל בנסלי, מנהלת השקעות ראשית לניירות ערך בינלאומיים ב־Ariel Investments, לגבי באפט. בנסלי מנהלת את קרן הנאמנות העולמית של Ariel, המחזיקה במניות של ברקשייר.

גם בנסלי, כמו אחרים, מאמינה שההשקעות של ברקשייר בשברון ובאוקסידנטל עלולות לשקף הימור על כך שמחירי הסחורות יישארו גבוהים לתקופה מסוימת.

"המקום האופטימלי עבור באפט"

מניות האנרגיה הן בינתיים אלה שהציגו את הביצועים הטובים ביותר במדד S&P 500 השנה, והרוויחו מעלייה במחירי הסחורות שהחלה לאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה עוררה חששות שיהיו הפרעות בקווי אספקה של גז ונפט. מניות שברון עלו השנה ב־47%, בעוד שמניות אוקסידנטל עלו ב־134%. לשם ההשוואה, מדד S&P 500 צנח ב־16%.

"הם בפירוש מחזיקים בחברות שכנראה יהיו גידור נגד האינפלציה", אמרה בנסלי.

למניות אנרגיה יש גם שני מאפיינים שבאפט באופן מסורתי נמשך אליהם: הערכות שווי נמוכות, והחזרים למשקיעים בצורת רכישות בחזרה ודיבידנדים, כך אמר ג'ים שנהן, אנליסט מחקרי העוסק בניירות ערך בחברה Edward Jones.

מניות המשלמות דיבידנדים הציגו ביצועים טובים משל ה־S&P 500 השנה, בין היתר בגלל שמשקיעים שהתנודתיות בשוק פגעה בהם חיפשו מניות שיכולות לתת החזרים קבועים במזומנים.

"זה מתאים לפרופיל", אמר שנהן על הרכישות של ברקשייר של מניות שברון ואוקסידנטל.

ברקשייר הרחיבה את הרכישות של מניות של בנקים, שגם הן נוטות להיסחר בהערכות שווי נמוכות ונותנות דיבידנדים. החברה קנתה כ־55 מיליון מניות של סיטיגרופ ברבעון הראשון, החזקה המוערכת בכ־3 מיליארד דולר. הצעד מהווה היפוך מבחינת ברקשייר: החברה נפטרה מהרבה ממניות הבנקים שלה ב־2020, ומכרה מניות של קבוצת גולדמן סאקס, ג' פי מורגן צ'ייס ורוב ההחזקה בוולס פארגו, ובכך החמיצה את הראלי של התחום הפיננסי במחצית השנייה של 2021.

"הם ניצבו מול ביקורת רבה על כך שלא עשו יותר במרץ ואפריל 2020", אמר שנהן על ברקשייר. "אבל הם הגנו על זה בכך שאמרו בזמנו שלא ידעו כמה גרוע הולך המצב להיות. הסביבה הייתה שונה".

שנהן אמר שבעוד שהמגפה סימנה תקופה של הזדמנויות מוחמצות לברקשייר, הוא מרוצה לראות את החברה מגבירה שוב את פעילות ההשקעות שלה.

בעוד התנודתיות במניות נותרת גבוהה, משקיעים רבים ואנליסטים צופים שבאפט, וכן מנהלי התיקים בברקשייר טד וכסלר וטוד קומבס, ימשיכו לגרום לכסף לעבוד בשוק בחודשים הקרובים.

את השנה שעברה סיימה ברקשייר עם הר של מזומנים בידיים - לא בהכרח בגלל רצון להתכונן לרכישות חדשות, אלא בגלל שלא היה ניתן למצוא חברות שנראה שכדאי להשקיע בהן לטווח ארוך, כך כתב באפט במכתב השנתי שלו למשקיעים שנשלח בפברואר. היו לחברה 106.4 מיליארד דולר במזומן נכון ל־31 במרץ, ירידה לעומת 146.7 מיליארד דולר בסוף 2021.

השנה כל זה השתנה. כשהמדיניות המוניטרית מתהדקת, הצמיחה הכלכלית מאטה והפרעות ממושכות בשרשראות אספקה מערערות את השווקים, באפט נמצא באלמנט שלו, אמר דיוויד קאס, פרופסור ללימודים פיננסיים בביה"ס לעסקים ע"ש רוברט ה' סמית' באוניברסיטת מרילנד.

"זה מה שהייתי מגדיר כמקום האופטימלי עבור באפט", אמר קאס. "המכירות הכמעט סיטונאיות בשוק נתנו לברקשייר הזדמנות לקנות ניירות ערך במחירי רצפה".