ההתאוששות בענף התיירות הזניקה את הכנסות אל על, אך הפסדיה עדיין כבדים

חברת התעופה סיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 66 מיליון דולר, אך שואבת עידוד מהתנופה בפעילות בחודשים האחרונים, שחזרה לקצבים שהיו לפני פרוץ הקורונה

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

חברת התעופה אל על  מסכמת רבעון ראשון לשנת 2022 עם קפיצה של 142% בהכנסות, לעומת הרבעון המקביל ב-2021, לרמה של כ-283 מיליון דולר. העלייה החדה נרשמה בעיקר בחודש מרץ האחרון, לאור תנופת הביקושים לטיסות ולחופשות.

ואולם, במקביל לעלייה במכירות נרשמה עלייה חדה של 77% בהוצאות ההפעלה של החברה, בעיקר על רקע עלייה חדה בהוצאות על דלק סילוני (לכ-83 מיליון דולר) עקב הקפיצה במחירי הנפט בעולם. הללו העבירו את אל על להפסד גולמי של כ-10 מיליון דולר, עדיין נמוך מהפסד גולמי של כ-48 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל. לדוחות ממשיכה להתלוות הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

הוצאות השכר של אל על קפצו עקב החזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום כתוצאה מגידול בפעילות, וגם בהוצאות המכירה של החברה נרשם גידול בשל העלייה בהיקף הפעילות. בשורה התפעולית רשמה אל על הפסד של כ-45 מיליון דולר (ירידה לעומת הפסד תפעולי של 76.5 מיליון דולר ברבעון המקביל), ובשורה התחתונה היא הציגה הפסד נקי של 66 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת הפסד של 86 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. אל על רשמה ברבעון תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 22 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי של 54 מיליון דולר ברבעון המקביל.

היקף הפעילות של החברה ברבעון הראשון ביחס לשנת 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה, עמד על 53% לעומת 46% ברבעון המקביל אשתקד. נתח השוק של אל על בפעילות בנתב"ג עמד על 22.3% ברבעון הראשון.

החברה סיפקה נתוני מכירות גם לרבעון הנוכחי: באפריל היקף המכירות הגיע ל-177 מיליון דולר (94% מהיקף המכירות באפריל 2019) ובחודש מאי כבר מדובר על היקף (מוערך) של 267 מיליון דולר, 10% יותר לעומת מאי 2019.

סך הגירעון בהון העצמי של אל על עמד נכון לסוף מרץ על 590 מיליון דולר. ההתחייבויות השוטפות של החברה לרבעון הסתכמו ב-2.17 מיליארד דולר - צמיחה של 233 מיליון דולר ביחס ליתרת הרבעון אשתקד (הגידול משקף מכירת כרטיסי טיסה מראש, עלייה ביתרות ספקים והלוואה שהזרים בעל השליטה). 

החברה ממשיכה לחפש אחר מקורות מימון, ופריסה של חובות העבר, באמצעות דחייה או ויתורים מהמלווים והנושים. בין היתר עומדת על הפרק הלוואה של קבוצת הפניקס לחברה הבת של אל על, מועדון הנוסע המתמיד, בסכום של 130 מיליון דולר כשלחברת הביטוח תהיה האפשרות לרכוש רבע ממניות המועדון.

במהלך הרבעון החולף הזרימה בעלת השליטה, משפחת רוזנברג, 20 מיליון דולר כהלוואת בעלים לאל על, המדינה הזרימה 38 מיליון דולר כנגד הנפקת אג״ח ועוד 20 מיליון דולר במסגרת הקדמת תשלום בגין הוצאות אבטחה. אל על נערכת להנפקת מניות במטרה לגייס הון של 62 מיליון דולר.

 
  

אביגל שורק: "הביקושים חזרו כמו קפיץ"

את הרבעון השני מתחילה אל על עם רוח אופטימית לקראת הרבעון השלישי, החזק עבור בענף התיירות: "הביקושים חזרו כמו קפיץ", אמר אביגל שורק, שהעביר היום את שרביט המנכ"ל לידיה של דינה בן טל-גננסיה. "כושר הייצור של אל על נבנה על פי הביקושים", הוסיפה המנכ"לית הנכנסת, שפירטה כי בכוונת החברה להרחיב את קוויה לרבות חידוש רעיון הקו הישיר ליפן.

עוד אמרה כי החברה תשלים את הצטיידות צי הדרימליינר עם המטוס ה-16 שעדיין לא הגיע לישראל וכי תבחן את הגדלת צי המטוסים (העומד כיום על 45) לרבות השמשת צי ה-777 באמצעות חידוש המושבים.

אל על מודעת היטב לתחרות שנפתחה גם מכיוון חברות התעופה האמירתיות עם כניסת אמירייטס לישראל בקרוב, בכל הנוגע לקווים למזרח. החברה שואפת ל"תחרות הוגנת" שתאפשר לה לטוס מעל סעודיה וליהנות מהביקוש העצום בקווים לטורקיה ממנו נהנות החברות הטורקיות בלבד כשהישראליות לא מורשות לטוס למדינה (מטעמי ביטחון).

דינה בן טל-גננסיה: "נייצר שיח עם הטייסים"

תנופת ההתחדשות לא תוכל להתממש אם אל על לא תמהר להסדיר את המחלוקת שיש לה מול טייסי החברה הדורשים לחזור לתנאי השכר של לפני משבר הקורונה ולבטל הסכם שכר שנכפה עליהם לשיטתם בתקופת המגפה. טענת הטייסים היא כי שכרם קוצץ ב-30% לפחות. המחלוקת מובילה לביטולי טיסות על גב הנוסעים. על כך אמרה מנכ"לית החברה כי "סוגיית יחסי העבודה היא חלק מייצוב החברה. נייצר שיח ונגשר על הפערים".

בולטת בהיעדרה מהדוח חברת ארקיע לאחר שאל על הכריזה על כוונתה לבחון את מיזוגה לתוכה. בדיקת הנאותות לעסקה עודנה נמשכת.