שרי האוצר והחקלאות כבר חתמו על הצווים, אז למה רפורמת החקלאות תקועה?

משרד החקלאות מתמודד עם שני אתגרים עיקריים בניסיון לקדם את רפורמת היבוא של הפירות והירקות • הראשון הוא הובלת שינוי מהותי בתקנות הגנת הצומח, שמגבילות את התחרות בענף • השני הוא הניסיון להגיע להסכמות עם יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון

שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

במשרד החקלאות עובדים בשבועות האחרונים במלוא המרץ בניסיון להשלים את החלק השלישי ברפורמת היבוא של הפירות והירקות: ניסוח ואישור התקנות להגנת הצומח. הרפורמה, שיצאה לדרך בתרגיל פוליטי של השרים עודד פורר ואביגדור ליברמן בעיצומה של פגרת החורף של הכנסת, תידרש גם להגברת התמיכה הכספית בחקלאות וכן לאחר אישור היבוא לפירות וירקות גם לאשר את תקנות הגנת הצומח שבאופן ישיר משפיעות על היקף הרפורמה ויישומה.

המחסום הראשון: תקנות הגנת הצומח

תקנות הגנת הצומח איפשרו עד כה עיכוב או איסור של יבוא פירות וירקות. לכן כדי לפתוח את השוק ליבוא משרד החקלאות צריך לחולל שינוי מהותי גם באותן תקנות. אך בנוסח שפורסם להערות הציבור נראה כי התקנות החדשות מעכבות את היבוא בין היתר של בננות, פירות הדר, תפוחי אדמה ומנגו - מענפי החקלאות המבוססים בישראל. גורם המעורה בנושא העלה חשש כי הסיבה שבענף הגנת הצומח במשרד החקלאות מעכבים את פתיחת היבוא בענפים האלו בשלב הראשון הוא מחשש לתחרות ופחות מסיבות של הגנת הצומח.

תקנות נוספות יאפשרו פתיחה ליבוא בכפוף לאישורים ממדינות המוצא ויש חשש שהם יעכבו את האפשרות של היבואנים לתחרות. במשרד החקלאות אומרים כי הרפורמה יצאה לדרך והטיפול בפרטים הקטנים יושלם בקרוב. עוד נודע לגלובס כי כדי שלא להיכנס לעימות עם החקלאים או מייצגיהם בכנסת - חלק מהתקנות יובאו לאישור ועדת כלכלה ואילו חלק נוסף יוכל להיות מאושר במשרד בלבד בשלבים מאוחרים יותר.

במשרד החקלאות פועלים להוריד את דרישת הרישיון ליבוא ובמקביל לדרוש עמידה בתקנות החדשות. במקום לחסום יבוא לכתחילה, יוכל שר החקלאות לחסום יבוא רק במקרים שבהם יש התפרצות ידועה של מזיקים מעבר לים. התקנות כאמור התפרסמו לשימוע ציבורי ובמקביל הוקמה ועדה שתדון בתקנות בה יושבים, בנוסף לאנשי המשרד, גם שני נציגי חקלאים ושני נציגים ליבואנים. הוועדה תפרסם את מסקנותיה ב-30.5 לשר החקלאות ואחר כך הן יונחו על שולחן ועדת הכלכלה.

המחסום השני: ח"כ מיכאל ביטון

גם בשלב האחרון עשוי משרד החקלאות להיתקל במחסום נוסף: יו"ר הוועדה מיכאל ביטון. בשבוע האחרון נפגשו השר פורר וח"כ ביטון במטרה לייצר הבנות לקראת הדיון בחודש הבא בתקנות. לגלובס נודע כי הצדדים קרובים להסכמות אלא שביטון לא מתכוון להביא תקנות שלא הוסכמו עם החקלאים.

רק בשבוע שעבר איים ביטון כי לא יצביע עם הקואליציה בעקבות ההוצאה לפועל של הרפורמה במהלך הפגרה.

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו": "שוב מוכח, שקבוצת אינטרס קטנה מצליחה להשיג שליטה במוקדי קבלת ההחלטות בזירה הפוליטית והמקצועית על חשבון הציבור כולו".