לא שווה כלום, לא מבוסס על כלום: את הסופ"ש הזה מחזיקי הביטקוין הגדולים לא ישכחו

בעקבות הטלטלות והאירועים ההפכפכים, הן בשוקי המניות והן בשוקי המטבעות הקריפטוגרפיים, יצאו שורה של רגולטורים באמירות חריפות נגד מטבעות וירטואליים • וגם, כמה הפסיד מייסד האתריום?

יותר ויותר קולות במערכת הפיננסית קוראים לרגולציה על מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock
יותר ויותר קולות במערכת הפיננסית קוראים לרגולציה על מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מאז תחילת השנה, שוק הקריפטו איבד מערכו כטריליון דולר, בעקבות נפילות בשוק המניות שהתרחשו על רקע שלל חששות מקרו-כלכליים. רצף האירועים שהביא לטלטלות החדות עורר את מבקרי הקריפטו ורגולטורים בכירים להביע שוב את חששותיהם מפני השפעות שליליות של מסחר לא מוסדר במטבעות קריפטוגרפיים.

לאחרונה היה זה המטבע טרה (TerraUSD), מטבע יציב שנועד להיות צמוד לדולר, שירד מערכו וכעת עומד על שווי של כ-8 סנט, תוך שערער לחלוטין את השוק. "חוסר היציבות של TerraUSD היא סיבה נוספת שאנו חייבים לווסת מקרוב מטבעות יציבים ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים", הכריז יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, שרוד בראון, בהצהרה שפורסמה ב"פוליטיקו".

באותה ועדה אמרה שרת האוצר האמריקאית ויו"ר הפד לשעבר ג'נט ילן כי "נכסים דיגיטליים עשויים להוות סיכונים למערכת הפיננסית, ויש צורך בתשומת לב רגולטורית מוגברת ומתואמת". כבר מוקדם יותר החודש, במהלך דיון בוועדת בית הנבחרים, קראה ילן לרגולציה פדרלית חדשה על מטבעות קריפטוגרפיים. "אנחנו באמת צריכים מסגרת רגולטורית כדי להגן מפני הסיכונים", אמרה ילן, בהתייחסה למטבעות היציבים.

קריסת הטרה הביאה בשבוע שעבר מכה נוספת לשוק, שממילא אינו במיטבו, בעקבותיה עוד מטבע יציב חדש, DEI, מראה כעת סימנים של התנדנדות. זהו סיכון שיו"ר רשות ניירות הערך (SEC), גארי גנסלר, הזהיר מפניו, לאחר דיון בפאנל של ועדת ההקצאות של בית הנבחרים בשבוע שעבר. הוא חושש שיותר משקיעים עלולים לחוות הפסדים משמעותיים בעקבות מיתון בשוק הקריפטו, אם המטבעות היציבים ימשיכו לדשדש. "אני חושב שהרבה מהמטבעות האלה ייכשלו", אמר לתקשורת בשבוע שעבר. "אני חושש שבקריפטו... הולכים להיפגע הרבה אנשים, וזה יערער חלק מהאמון והביטחון בשווקים".

ההשפעה של התרסקות בשוק המטבעות הדיגיטליים

יו"ר ה-SEC אינו הרגולטור היחיד שמודאג מכך שהתרסקות קריפטו עלולה להדביק גם את השווקים הפיננסיים. רוסטין בהנם, יו"ר הוועדה למסחר בחוזים עתידיים בסחורות (CFTC), אמר כי הוא מאמין שקריסת קריפטו אמיתית תוביל ל"פגיעה בנכסים מסורתיים ושווקים מסורתיים". בהנם רמז כי בכוונתו להגביר את האכיפה במקרים הקשורים לקריפטו ב-CFTC.

גם נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, מבקרת ותיקה של השוק, התייחסה אל המטבעות הקריפטוגרפיים בראיון לטלוויזיה ההולנדית ואמרה: "ההערכה המאוד צנועה שלי היא שהם לא שווים כלום, לא מבוססים על כלום, אין שום נכס בסיסי שישמש עוגן של בטיחות". נשיאת הבנק הוסיפה כי היא מודאגת במיוחד מאנשים שלא מבינים את הסיכונים הכרוכים במטבעות הדיגיטליים הפכפכים ועלולים "לאבד הכל", ולכן יש להסדיר את הנושא.

במשך שנים, הרגולטורים ופקידי הפדרל ריזרב הזהירו מפני הסיכונים בשוק הקריפטו הספקולטיבי. נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר ל-Yahoo Finance כבר לפני שנה כי המשקיעים צריכים להיות "זהירים" בקניית מטבעות קריפטוגרפיים, משום ש"רובם חסרי ערך". ואפילו מיליארדר הקריפטו הידוע, מייק נובוגרץ, המנהל את בנק סוחרי הקריפטו Galaxy Digital, אמר בראיון ל-CNN שלדעתו, רוב מטבעות הקריפטו ייכשלו ככל הנראה. "הייתי מהמר ש-75% מהקריפטו לא יצליחו", אמר בשנה שעברה.

מייסד את'ריום  כבר לא מיליארדר

ויטליק בוטרין, שייסד את פלטפורמת הבלוקצ'יין ב-2014, ראה בתקופה האחרונה את מטבע האת'ר שלו קורס ב-59% מאז שהגיע לשיא של כ-4,800 דולר בנובמבר 2021. אז ההחזקות בארנק הדיגיטלי של בוטרין הוערכו בכ-1.5 מיליארד דולר. היום מחירו של המטבע עומד על כ-1,970 דולר.

בוטרין צייץ כי "בסופו של דבר אתה עושה טעות באמונות שלך, ו(במיוחד אם אתה עוסק בפוליטיקה, אבל גם בתחומים אחרים) תיקון הטעות פירושו להכיר בכך שגרסה קודמת של עצמך הביאה לערך שלילי לעולם". הוא גם דן בפשרות שבין "פתיחות" ל"תשוקה", והביע תמיכה בפלטפורמה שעזר ליצור. "הערה לטרולים: לא, את'ריום לא היה טעות", כתב.

את'ר הוא מטבע הקריפטו השני בגודלו לפי שווי שוק אחרי הביטקוין, שאיבד כמחצית מערכו בששת החודשים האחרונים ונמצא כעת כ-60% מתחת לשיא של 69 אלף דולר.