כדי לייצא דגנים: הצעה אירופית "לפרוץ" את המצור הימי על אוקראינה

אוקראינה היא אחת מיצואניות החיטה הגדולות בעולם, אך אפשרויות היצוא שלה נחסמו בשל המצור הימי שמטילה רוסיה על הנמלים שלה • בליטא מציעים ליצור שיירה של ספינות-קרב על ידי "קואליציה מערבית" של מדינות, שתלווה את יצוא החיטה והדגנים האחרים מאוקראינה • שרת החוץ הבריטית לא פסלה את ההצעה, ואף אמרה כי "בריטניה עובדת על פתרון דחוף להוציא את הדגנים מאוקראינה"

חייל אוקראיני בשדה חקלאי סמוך לקייב / צילום: Shutterstock
חייל אוקראיני בשדה חקלאי סמוך לקייב / צילום: Shutterstock

ליטא מקדמת בימים האחרונים הצעה מעשית "לפרוץ" את המצור הימי שרוסיה מטילה על הנמלים האוקראינים, ובראשם נמל אודסה במערב המדינה, כדי לאפשר יצוא דגנים אוקראיני בשווי מיליארדים שיסייע למנוע רעב ועליות מחירים במדינות מתפתחות. בתחילת השבוע נפגש שר החוץ של המדינה הבלטית, הנחשבת למתנגדת חריפה לרוסיה בתוך האיחוד ונאט"ו, עם מקבילתו הבריטית. לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, ההצעה לא נפסלה.

"הזמן דוחק", אמר השר הליטאי גבריאליוס לנדסברגיס אתמול (ב') ל"גרדיאן", "אנחנו בדרך לקציר חדש, ואין שום דרך מעשית אחרת לייצא דגנים מלבד דרך הנמל בים השחור באודסה". הוא אמר כי בניגוד להצעות שעלו באירופה בימים האחרונים, לשנע את התבואה במשאיות - "אין שום דרך אלטרנטיבית מתאימה ליצוא". הוא הוסיף כי "מה שנחוץ כעת הוא להראות שאנחנו מוכנים לנקוט צעדים כדי לדאוג לתזונה העולמית".

אוקראינה היא אחת מחמש יצואניות החיטה והדגנים הגדולות בעולם, אך אפשרויות היצוא שלה נחסמו בשל המצור הימי שמטילה רוסיה על הנמלים שלה. רוסיה השתלטה פיזית על נמל מריופול במזרח המדינה, בתום לחימה שנמשכה חודשים, ומטילה מצור מרחוק על נמל אודסה. לפי הדיווחים, היא גם מיקשה את האזור הסמוך לנמל. ארגונים בינלאומיים הזהירו מהשלכות הכוללות רעב ומרי אזרחי במדינות עניות הנסמכות על חיטה מאוקראינה ומרוסיה, שגם היא הפסיקה את היצוא למערב.

סיכון לרעב במדינות אפריקה, אסיה והמזרח התיכון

לפיכך, ההצעה הליטאית, שעשויה לגרור עימות ישיר עם כוחות רוסיים, היא ליצור שיירה של ספינות-קרב ומפנות מוקשים על ידי "קואליציה מערבית" של מדינות, שתלווה את יצוא החיטה והדגנים האחרים מאוקראינה ותערוב לשלום ספינות המשא. קואליציה זו לא תפעל תחת חסות נאט"ו, אלא באופן עצמאי. שר החוץ הליטאי הזהיר כי בשבועות הקרובים, אחרי הקציר, לא יהיה היכן לאפסן את הדגנים והדבר יגרום להשמדת המלאי ובהמשך הדרך לרעב במדינות אפריקה, אסיה והמזרח התיכון.

שרת החוץ הבריטית ליז טראס לא פסלה את ההצעה, ואף אמרה כי "מה שעלינו לעשות כעת הוא להתמודד עם נושא הביטחון התזונתי העולמי, ובריטניה עובדת על פתרון דחוף להוציא את הדגנים מאוקראינה". היא הוסיפה כי ספינות בריטיות עשויות להשתתף במאמץ כזה, אם הנמל יהיה חופשי ממוקשים ודרך הפעולה תהיה פרקטית. היא העריכה כי הדבר יהיה תלוי באישור מראש של האמריקאים. פרשנים הזכירו כי מהלך שכזה יהיה תלוי גם באישור של טורקיה, השולטת על הכניסה והיציאה מהים השחור.