סנאפ (Snap) | שאלות ותשובות

הרשת החברתית הזו זעזעה אתמול את וול סטריט. מה היא הצהירה ומדוע זה גרם אפילו לענקיות לרעוד?

הכרזה דרמטית במיוחד של חברת סנאפ, בעלת האפליקציה סנאפצ'אט, הכניסה את מניות הטכנולוגיה בוול סטריט לסחרור • הרשתות החברתיות חתכו אמש כ-135 מיליארד דולר משווי השוק שלהן בעקבות הסערה • מה משמעות ההודעה של סנאפ, מי עוד נפגעו והאם ההתאוששות במסחר תיחלש?

מייסדי סנאפ, אוון שפיגל ובובי מרפי, פותחים את המסחר בוול סטריט בימים טובים יותר של סנאפ / צילום: Reuters, Lucas Jackson
מייסדי סנאפ, אוון שפיגל ובובי מרפי, פותחים את המסחר בוול סטריט בימים טובים יותר של סנאפ / צילום: Reuters, Lucas Jackson

זה היה ערב דרמטי אמש (ג') בוול סטריט, לאחר שמניות הטכנולוגיה נכנסו לטלטלה לאחר הכרזה של חברת סנאפ , הבעלים של אפליקציית סנאפצ'אט, שחטפה צניחה קשה במחיר המניה שלה. דווקא בתחילת השבוע נראתה התאוששות בניו יורק והמסחר ננעל במגמה חיובית, מניות הרשתות החברתיות חתכו אמש כ-135 מיליארד דולר משווי השוק שלהם בעקבות סערת סנאפ. גלובס עושה סדר.

■ חברת סנאפ הופכת מציאות מדומה לכסף אמיתי | וול סטריט ג'ורנל
■ כך נראו הדוחות הקודמים של סנאפ: עברה לראשונה לרווח רבעוני וטסה 55% במסחר המאוחר בניו יורק 

מה התחיל את כל הסערה?

המנכ״ל, אוון שפיגל, הזהיר במכתב לעובדים כי החברה צפויה לפספס משמעותית את תחזית ההכנסות והרווח ברבעון הנוכחי. הוא הזהיר במכתב, שחלקים ממנו הוגש גם לרשות ניירות ערך האמריקאית, כי בשל המצב הכלכלי המורכב, האינפלציה, בעיות האספקה העולמיות והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, החברה לא תצליח לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח שלה ברבעון הנוכחי.

בחודש אפריל האחרון, חברת סנאפ דיווחה על הרווחים על הרבעון הראשון - שהחמיצו את הציפיות של האנליסטים להכנסות ורווח. שפיגל אמר שהחברה תחמיץ את הקצה הנמוך של היעד שלה לצמיחה, טווח בין 20-25% בהכנסות משנה לשנה, והיא לא תצליח להגיע ליעד שלה לרווחים תפעוליים מותאמים.

"מאז שפרסמנו תחזיות ב-21 באפריל 2022, הסביבה המאקרו-כלכלית הידרדרה מהר יותר מהצפוי", אמר המנכ"ל שפיגל בניסיון להסביר מה עובר על החברה. "כתוצאה מכך, בעוד שההכנסות שלנו ממשיכות לגדול משנה לשנה, הן צומחות לאט יותר ממה שציפינו בשלב זה", הוסיף שפיגל.

איך המניות השונות הגיבו?

קודם כל, מניית סנאפ, הבעלים של המדיה החברתית סנאפצ'אט, קרסה ב-43% בוול סטריט ויצרה תגובת שרשרת של ירידות חדות. למעשה, מחיר המניה כעת, שעומד על כ-12.8 דולר, נמוך ממחיר ההנפקה במרץ 2017, שהיה 17 דולר למניה. אחרי הנפילה, המניה רחוקה ב-84% מהשיר שהייתה בו בספטמבר האחרון.

בתום יום המסחר אתמול, שאר מניות הטכנולוגיה ספגו ירידות, חלקן קשות וחלקן פחות: פייסבוק נחתכה ב-7.6%, גוגל ירדה ב-4.9%, פינטרסט נפגעה קשות ב-24%, אמזון ירדה גם היא ב-3.2%, נטפליקס איבדה 3.8% וטוויטר נסוגה 5.5%. מניות הרשתות החברתיות ירד יחד בכ-135 מיליארד דולר בשווי שוק בעקבות ההודעה של סנאפ.

למה נוצרה התגובה הזו?

למעשה ההצהרה המפתיעה של סנאפ גרמה לשאלות רבות בתעשיה: האם הצרות של חברת המדיה החברתית מאותתת על האטה רחבה יותר בשוק הפרסומות מקוונות? אם כן, אנחנו נמשיך לראות את הרמת הגבה של המשקיעים בוול סטריט. צריך לומר, זוהי תקופה מאתגרת לכל הפלטפורמות המתחרות על ענף הפרסום הדיגיטלי.

האנליסט בריאן נובאק אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הוא מצפה שכל ״פלטפורמות הפרסום המקוונות ירגישו השפעה מסוימת של נסיגה משמעותית מצד הצרכנים״. אנליסטים אחרים דווקא אמרו שהמקרה של סנאפ הוא ייחודי, מכיוון שציפיות הצמיחה של החברה היו אגרסיביות יותר מאשר המתחרות. האנליסטים ברחבי העולם מצביעים על האינפלציה, מחסור בשרשרת האספקה וחששות ממיתון כלכלי רחב יותר - אלו יכולים להשפיע על ההחלטות של חברות לגבי כמה משאבים וכסף הם מעוניינים להשקיע בפרסום. לדברי אוון שפיגל, המנכ״ל, האינפלציה והשפעת המלחמה באוקראינה משפיעים גם הם על העסקים שלה.

מרכיב נוסף שמשפיע רבות על שוק הפרסום הדיגיטלי זה שינוי מדיניות הפרטיות באפל שחתכו את יכולות טרגוט הפרסומות בזירת ה-iOS. פייסבוק נלחמה רבות והפכה לאופוזיציה משמעותית ביחס לאפל, אבל האמת היא ששאר החברות כמו סנאפ נפגעו משינוי המדיניות המדובר. לכל אלו אפשר לצרף גם את התחרות הקשה בין השחקנים השונים, וזה מוביל לירידות ברורות.

עם זאת בשוק ישנה הפתעה לגבי ההשפעה הרחבה של הודעת סנאפ, משום שהחברה עצמה לא גדולה. סנאפ מכניסה סכומים נמוכים ביחס למה שפייסבוק וגוגל מרוויחות ברבעון מקביל. לכך מצטרפת העובדה שפייסבוק הספיקה להזהיר את המשקיעים בחודש שעבר שההכנסות ברבעון השני עלולות לרדת לעומת שנה קודם לכן (התבטאות מעניינת מצד חברה שתמיד ראתה צמיחה דו ספרתית עד לפני השנה).

מה סנאפ עושה כדי להתמודד עם המצב הזה?

בהחברה צפויה להאט את גיוס העובדים עד סוף השנה כדי להתמודד עם ההוצאות. שפיגל אמר כי החברה תמשיך בגיוסי עובדים חדשים אך בכל זאת תאט את קצב הגיוס לשאר השנה. לפי ההערכות שלו, הוא עדיין מצפה שהחברה תעסיק 500 עובדים חדשים לפני סוף השנה. החברה העסיקה כ-2,000 עובדים במהלך השנה האחרונה.