עשרות אנשי עסקים טסו לאחרונה לסעודיה עם דרכון ישראלי

חשיפת גלובס: עשרות אנשי עסקים הגיעו לסעודיה עם דרכון ישראלי לאחר שזו ביטלה את האיסור על נחיתת ישראלים בשטחה • המטרה: לנצל את התחממות היחסים בין המדינות לטובת חתימה על הסכמים כלכליים בין הצדדים

אזרח מקומי צופה על אזור העסקים של ריאד / צילום: Shutterstock
אזרח מקומי צופה על אזור העסקים של ריאד / צילום: Shutterstock

ארצות הברית מתווכת בין ישראל, סעודיה ומצרים למהלך של נורמליזציה, כשעל הפרק גם סוגיית השלמת העברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית. אלא שהנורמליזציה עם סעודיה, גם אם אינה מוכרזת באופן רשמי אלא - כבר כמעט כאן. זה מתבטא בעסקאות גדולות שנחתמו לאחרונה, בביקורי אנשי עסקים ישראלים בעלי דרכון ישראלי בוויזות מיוחדות בסעודיה, ובמגעים מתקדמים להשקעות של אנשי עסקים וקרנות השקעות סעודיות בישראל.

"כבר יותר מעשרים שנה שיש לנו קשר עקיף עם סעודיה, אבל פריחה כמו בחודשים האחרונים אני לא זוכר", אומר לגלובס גורם המכיר את הנושא מקרוב. הקשרים המסחריים האלה היו מאחורי הקלעים, לרוב דרך חברות שנרשמו במדינות אירופיות או אחרות, והעסקאות נחתמו במדינות אלה. מדובר במגוון תחומים אזרחיים ובטחוניים גם יחד.

לגלובס נודע כי מזה חודשים, סעודיה מאפשרת לאנשי עסקים ישראלים, להיכנס אליה עם הדרכון הישראלי לאחר שקיבלו אשרות כניסה מיוחדות. התחום העיקרי הוא של נציגי ומנהלי חברות טכנולוגיה ישראליות שמוזמנים על ידי הסעודים, והשינוי של החודשים האחרונים הוא ביטול האיסור הגורף שהיה, ובקלות שבה מושגת האשרה המיוחדת.

עשרות אנשי עסקים ניצלו את האפשרות הזו וביקרו בריאד, המרכז הכלכלי של סעודיה, וגם במקומות נוספים כמו ניאום - עיר העתיד הנבנית לא רחוק מחופי הים האדום. בעיר הזו ביקר גם ראש הממשלה לשעבר נתניהו, ולפי הפרסומים נפגש שם עם יורש העצר בין סלמאן בחודש נובמבר 2020, פגישה שבה השתתף גם מזכיר המדינה האמריקני דאז מייק פומפיאו.

הביקורים הללו הולידו עסקאות לא מעטות ובהן שתיים בהיקף של מיליוני דולרים בתחום החקלאות המדברית. לפי גורם המעורב בנושא, מדובר בפרויקטים שבהם בא לידי ביטוי שימוש בטכנולוגיית מים ישראלית, הנחוצה לאקלים המדברי בסעודיה ביחד עם טכנולוגיות אגרי-טק ישראליות אחרות - שתי טכנולוגיות אלו זוכות למעקב צמוד של בית המלוכה, מתוך מטרה של הסעודים להרחיב אותן כחלק מהמאמצים להגיע לביטחון ועצמאות תזונתית.

לפרויקטים האלה משמעות לכלל המזרח התיכון, מאחר שהם ממחישים גם למדינות אחרות באזור את היכולת הישראלית לסייע בכמה מהתחומים החשובים במיוחד למדינות הסובלות מבעיות של מחסור במזון.

אנשי עסקים וגורמים ישראלים העוסקים בתחום לא הופתעו מההשקעה הסעודית. "חוץ מקשר דיפלומטי ישיר (וגם העברות בנקאיות ישירות) - יש לנו את כל מה שצריך בין המדינות לקיום קשר עסקי, ולחתימה על עסקאות ולהעברת סחורות וידע". אומר גורם עסקי ישראלי בשיחה עם גלובס.

 
  

התעניינות שלא נעצרת בסטארט-אפים

במסגרת הפעילות האחרונה, נודע לגלובס כי עסקאות נוספות שנחתמו הן בתחום החקלאות ובתחומים טכנולוגיים אזרחיים כמו מדטק (תעשיות מכשור רפואי). בנוסף, ישנה התעניינות רבה שגוברת והולכת להשקעות בתחומים שאינם סטרטאפים, אלא במוצרים ישראלים מוכחים. לפי אותם גורמים, ההערכה היא כי העסקאות הללו קרובות לחתימה ויקדימו את ההשקעות הממוסדות שייעשו דרך קרן העושר.

ד"ר נירית אופיר, מנכ"לית לשכת המסחר ישראל-GCC (מועצת מדינות המפרץ), אומרת כי "המעניין הוא שמדובר בסקטור הפרטי משני הצדדים המושך קדימה באופן מהיר". לדבריה, "אנשי העסקים לא מוגבלים בסוגיות דיפלומטיות, וכאשר המפגש האישי והאינטרס נפגשים - הם מתקדמים". היא מדגישה, כי בשונה מאיחוד האמירויות העסקאות הללו הן בין אנשי עסקים והסקטור המסחרי הפרטי ולא בין המדינות.

ישראל נרתמה לתווך מול סעודיה בסוגיית הנפט

אישור נוסף לפעילות הישראלית בערב הסעודית מגיע גם מריאד. פקיד סעודי בכיר המעורה בסוגיה אומר לגלובס, כי מספר הבקשות של אנשי עסקים סעודים לאשרות כניסה לישראלים הולך וגובר וכי ההתעניינות והצימאון למידע על טכנולוגיות ישראליות גדלים במהירות. לדבריו, מפגשים בין אנשי עסקים משני הצדדים קורים גם בדובאי ואבו דאבי שבאמירויות, וגם במנאמה בירת בחריין.

"השלטון כאן רואה את האפשרויות הטמונות בפעילות הזו, וזה משתלב בתוכניות וברפורמות הגדולות שמקדם יורש העצר".

בתחום הביטחון והמודיעין הקשרים חשובים לשתי המדינות, בעיקר בשל האוייב המשותף - איראן. פרסומים לא מעטים הצביעו על מכירות מערכות ביטחוניות ישראליות לסעודיה. האינטרס המשותף הזה יצר את הבסיס ההכרחי לשאר התחומים, וגם יכולת השפעה ישראלית גיאופוליטית משמעותית מבעבר. על כך מעיד המאמץ האמריקני לגייס את ישראל לסיוע בשכנועה של סעודיה להגדיל את תפוקת הנפט בשל המחסור העולמי במקורות אנרגיה שיצרה הפלישה של רוסיה לאוקראינה.

הסעודים, שהתאכזבו מהאמריקאים כמה פעמים בשנים האחרונות, לא נעתרים בקלות. השבוע הגיעו לסעודיה שניים מיועציו של הנשיא האמריקאי ג’ו ביידן לקידום הנושא, ובשיחות - כך לפי מקורות אמריקאים - יעלו גם את סוגיית קידום יחסי הכלכלה והמסחר עם ישראל.

לראשונה, הסעודים מאשימים את הפלסטינים

רשמית, סעודיה נזהרת מפרסומים אודות הקשרים עם ישראל. הסעודים טורחים להבהיר בכל הזדמנות כי התקדמות עם ישראל תגיע רק לאחר התקדמות עם הפלסטינים. שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן חזר על כך השבוע כשאמר: "שילובה של ישראל באזור יהווה רווח עצום לא רק לישראל עצמה אלא לכל האזור, אבל ללא טיפול בבעיות הליבה של העם הפלסטיני והענקת כבוד וריבונות לעם הפלסטיני באמצעות הקמת מדינה פלסטינית יימשכו חוסר היציבות והסיכונים לביטחונה של ישראל ולביטחון כל האזור".

עם זאת, הסעודים - באופן לא רשמי המובע ברשתות החברתיות - תולים את האשם גם בפלסטינים. תמונות של אבנים, בקבוקי תבערה ושאר אמצעי לחימה מאולתרים שהביאו צעירים פלסטינים לתוך מסגד אל אקצא, עוררו בסעודיה זעם רב. השינוי הדיפלומטי מול ישראל יחול, ככל הנראה, רק לאחר העברת השלטון הרשמית מהמלך סלמאן למוחמד בנו. אבל השינוי הכלכלי כבר כאן, והקצב מתגבר.

ממתינים לקרן הפרייבט אקוויטי של קושנר

העימות המתמשך של סעודיה מול איראן, הן סביב נושא הגרעין (ובמיוחד בתקופת הסכם הגרעין מ-2015) והן במלחמת האזרחים בתימן, הביא להתקרבות נוספת בין סעודיה לישראל הפעם בתחומי ביטחון ומודיעין. התאוצה הגדולה במישור האזרחי חלה לאחר הסכמי אברהם, שחתם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם שכנותיה של סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין. אופן החיובי ברובו שבו התקבל ההסכם הזה בדעת הקהל הסעודית, והתועלות הכלכליות והאחרות שלו סללו את הדרך להרחבת הקשרים הללו. למשל, ההסכמה בשתיקה של הסעודים הובעה במתן האפשרות למטוסים מישראל ואליה לעבור מעל שטח סעודיה, הן לאמירויות ובחריין והן למזרח הרחוק.

צעד משמעותי ליציאה אל האור ולנירמול היחסים נעשה בשבועות האחרונים עם הפרסום בוול סטריט ג’ורנל בדבר השקעה סעודית של 2 מיליארד דולר בקרן הפרייבט אקוויטי שהקים ג’ארד קושנר, חתנו של הנשיא לשעבר דונלד טרמפ. הקרן שהיקפה הכולל שלושה מיליארד דולר נועדה להשקעה בחברות ישראליות בתחומי טכנולוגיה מתקדמת.

זו לא הפעם הראשונה שבה סעודיה משקיעה בחברות ישראליות: באמצעות קרן השקעות של בכיר אחר לשעבר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ’ין, משקיעה הממלכה הערבית בסטארט-אפים ישראלים שפועלים בארה"ב וחתומים על הסכמים עם מערכת הביטחון האמריקאית, בהם חברות הסייבר זימפריום וסייבריזן. אלא שההשקעה בקרן של קושנר היא מכספי קרן העושר הסעודית, באישור ישיר של מוחמד בין סלמאן, יורש העצר והאיש החזק בממלכה. 

חגיגה מאוחרת של הסכמי אברהם: נתניהו צפוי להגיע לדובאי לכנס סייברטק

באמצע חודש יוני יתקיים באמירויות כנס סייברטק - דובאי 2022. הכנס עשוי להיות האירוע שיביא למדינה הראשונה שחתמה על הסכמי אברהם עם ישראל את מי שחתם על ההסכמים - אך כמו משה רבנו, לא הגיע אליה בעצמו: ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

את כנסי סייברטק הקים העיתונאי והיזם עמיר רפפורט, והם מושכים אליהם בארץ ובעולם עניין רב. לגלובס נודע כי נתניהו, שנכח בכמה מהכנסים הקודמים של סייברטק, הוזמן גם הפעם, ויש הסכמה עקרונית על בואו לדובאי ועל נאום שישא בפני באי הכנס.
עם זאת, אין עדיין אישור סופי לביקור, בעיקר בשל המצב הפוליטי והנסיונות של האופוזיציה להפיל את הממשלה.

נתניהו במועד החתימה על הסכמי אברהם, ספטמבר 2020 / צילום: Reuters, Tom Brenner
 נתניהו במועד החתימה על הסכמי אברהם, ספטמבר 2020 / צילום: Reuters, Tom Brenner

נתניהו, נזכיר, לא הגיע לאמירויות או למדינות הסכמי אברהם האחרות, לפחות לא לביקור פומבי, לחגוג את ההסכמים. כמה ביקורים שתוכננו בוטלו מסיבות שונות, שבראשן הקורונה וגם המשברים הפוליטיים התכופים בשנת שלטונו האחרונה. נתניהו מנע משרי ממשלה אחרים לטוס לאמירויות לפניו, והניסיון האחרון היה במרץ, 2021 כמה ימים לפני הבחירות, ביקור שנועד לכלול גם מפגש עם יורש העצר (והשליט כיום) מוחמד בין זאייד. אלא שאז הנסיעה בוטלה, בין השאר בגלל סכסוך עם ירדן שמנע מעבר דרכה לאמירויות. לאחר שהמחלוקת הוסרה, נתניהו החליט שלא לצאת בשל אשפוזה של רעייתו שרה, שלקתה בדלקת תוספתן.

נתניהו ביקש להמחיש בביקור אז את הישגו הגדול ביותר כראש ממשלה, הסכמי אברהם, לפני הבחירות. שבועות ספורים לאחר הקמת ממשלת בנט-לפיד מיהר שר החוץ יאיר לפיד לבקר באמירויות לביקור רשמי ראשון של שר ישראלי לאחר הסכמי אברהם. במסגרת אותו ביקור חנך לפיד את השגרירות באבו דאבי, ושם ידע לתת קרדיט לנתניהו על החתימה.