למי שמעדיף קצת פרטיות: למה כדאי לשקול השקעה בפרייבט אקוויטי

גם בימים אלה, כשמדדי המניות נחתכים, משקיעים ממשיכים להעדיף חברות ציבוריות • אבל מבט מהיר על ביצועי קרנות ההון הפרטיות מגלה תשואות גבוהות יותר, עמידות בתקופות משבר וחסינות יחסית מפני אינפלציה והעלאות ריבית

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר / צילום: Lombard Odier
סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר / צילום: Lombard Odier

הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר

מדדי המניות המרכזיים איבדו השנה בין שישית לרבע מערכם, אך משקיעים עדיין מעדיפים חברות ציבוריות על פרטיות. למה בעצם?

בעשורים האחרונים תחום הפרייבט אקוויטי היה דוגמה להצלחה. ב-2021 לבדה הגיעו גיוסי הכספים ורכישת החברות לסכום שיא של כ-1.2 טריליון דולר. במקביל, משקיעים מתכננים להגדיל את הקצאת הנכסים בחמש השנים הקרובות. קל להבין מדוע: השקעות פרייבט אקוויטי הציגו תשואה טובה, ובסוף 2021 התשואות השנתיות החציוניות של קרנות הון פרטיות שגייסו בין 2008 ל-2018 היו 19.5% (IRR, או הצמיחה השנתית שההשקעה צפויה להניב).

אינפלציה גבוהה ועליית שיעורים - סוף המסיבה?

נכון, אינפלציה גבוהה ועליית ריביות יורידו כנראה את הערכות השווי של תיקי פרייבט אקוויטי קיימים, וירידות בשווקים עלולות להקשות על רישום ציבורי של חברות, כשקרנות ירצו לצאת מהשקעותיהן.

עם זאת, ריבית גבוהה יותר ואינפלציה אינם אסון עבור נכסים פרטיים. ההשפעה של תיקוני שוק על חברות בבעלות פרטית משמעותית פחות ברוב המקרים, וניתן לפרוס את ההאטה על פני שנים. כך, בזמן שה-S&P 500 ירד בסביבות 52% משיא לשפל במהלך המשבר הפיננסי העולמי בשנים 2007-2009, קרן הון פרטית של קרנות (Fund of Funds) איבדה קצת פחות ממחצית הערך הזה.

פרטי הוא הציבורי החדש

בינתיים, משקיעים שאינם חשופים לנכסים פרטיים מסתכנים בהחמצת צמיחה. בארה"ב, קרוב ל-60% מההכנסות מופקות על ידי חברות בבעלות פרטית. צמיחה נוספת אולי לפנינו: מספר החברות הרשומות בארה"ב ירד ביותר מרבע בעשרים השנים האחרונות.

 
  

חברות בבעלות פרטית בשלבים מוקדמים הן גם אלו שמקדמות טכנולוגיות פורצות דרך ורעיונות חדשניים. משקיעים שאינם חשופים לחברות פרטיות מוותרים על התחומים החדשים והמבטיחים ביותר - שמניעים צמיחה ארוכת-טווח, במיוחד בתחום הקיימות. כיום, חברות פרייבט אקוויטי מממנות טכנולוגיות וסקטורים שעדיין לא אומצו בהרחבה על ידי חברות בורסאיות.

גידור אינפלציוני והזדמנות עקב הירידות בשווקים

חלק מהנכסים הפרטיים - נדל"ן, תשתיות וחוב פרטי - מספקים גידור אקטיבי מפני אינפלציה. דמי השכירות (במיוחד עבור מבנים מסחריים) עולים כשהמחירים עולים, והשקעות בפרויקטי תשתית, לרבות אנרגיה ומים, תחבורה, רשתות לוגיסטיקה, טלקום, כבישים ובתי חולים, יכולות גם כן לספק תשואה צמודה לאינפלציה. החוב הפרטי צפוי להיות הפלח הצומח ביותר מקרב נכסים פרטיים בשנים הקרובות.

נוסף על כך, אנו בתקופה הטובה ביותר להשקיע - נתונים היסטוריים מצביעים על כך שקרנות פרייבט אקוויטי, שהושקו ממש בתקופות של ירידות בשוק, או לפניהן, הציגו תוצאות טובות בהשוואה לקרנות משנים אחרות. היגיון כזה מצביע על כך שעכשיו עשוי להיות זמן טוב עבור משקיעים להגדיל את הקצאות ההון הפרטיות, או להתחיל בהתחייבויות להון פרטי.

אסטרטגיות השקעה מיטביות לטווח ארוך

למשקיעים השוקלים להוסיף הקצאה לנכסים פרטיים לתיק הכולל שלהם, בדרך כלל עדיפה אסטרטגיה רב-שנתית המפזרת התחייבויות על פני מספר קטגוריות שונות של קרנות פרטיות - מהשקעות פרטיות וחוב ועד נדל"ן ותשתיות.

פריסה עקבית של הון לאורך זמן מפזרת סיכונים ומונעת את האפשרות להחמיץ תשואות בשנה חזקה במיוחד.

היתרונות של השקעות במגוון נכסים פרטיים מגוונים: תשואות משופרות לעומת שווקים ציבוריים, תנודתיות נמוכה יותר (חשיפה נמוכה יותר לתנועות שוק קצרות-טווח וגיוון גדול יותר), גישה לחברות בבעלות פרטית המשלימות הקצאות מניות מסורתיות.

להשקעות בנכסים פרטיים יש כמובן סיכונים: אובדן נזילות (ניתן "לנעול" הון עד עשר שנים) וסיכון לאובדן הון. נוסף על כך, בחירת מנהלי הקרנות הנכונים היא קריטית. ההבדל בין קרנות פרטיות בעלות ביצועים טובים ולא טובים יכול להגיע עד 20 נקודות אחוז.

למרות זאת, לנכסים פרטיים תפקיד חשוב בתיק השקעות מגוון - גם לאחר צמיחה מהירה בנכסים פרטיים, בסכום של קצת יותר מ-10 טריליון דולר, הם מהווים רק כ-10% מהנכסים הניתנים להשקעה בעולם. השוק עשוי להכפיל את גודלו עד 2026, וככזה, הקסם של הנכסים הפרטיים עשוי להחזיק מעמד לאורך מחזור העלאת הריבית של הפד.