היחסים מתחממים: בסעודיה נערכים לאירוע מדיני יוצא דופן עם ישראל

החשיפה בגלובס על פתיחת סעודיה לישראלים תורגמה והועברה כבר ביום חמישי לידי בכירי הממשל • איש עסקים ישראלי שנמצא בממלכה: "המארח הביע תקווה כי הצפת הנושא תרחיב את הקשרים"

מוחמד בן סלמאן (משמאל) עם מוחמד בן זאיד / צילום: Associated Press
מוחמד בן סלמאן (משמאל) עם מוחמד בן זאיד / צילום: Associated Press

הפרסום בגלובס על התחממות היחסים בין ישראל לבין ערב הסעודית, ואחריו בכלי תקשורת אחרים בישראל, מעיד על הכנת הקרקע לקראת אירוע מדיני עם היבטים כלכליים וביטחוניים יוצאי דופן. כך אומר לגלובס גורם בינלאומי המצוי בפרטי היחסים בין המדינות. בין הצעדים הצפויים בקרוב, הסכמות בתחומים אזרחיים, כמו תעופה, ושיתופי־פעולה מחקריים וטכנולוגיים בתחומי רפואה, חקלאות ואנרגיה.

"הסעודים מעדיפים כי הפרסום יעסוק בעיקר בענייני כלכלה, כי בנושאים האחרים עדיין יש מכשולים רבים, אבל הפתיחות הכלכלית מעידה על הצעדים הבאים שאינם רחוקים", אומר הגורם. את דבריו מאשרים מקורות מדיניים בישראל, בארה"ב וגם גורם סעודי בכיר.

הוא סיפר כי הכתבה תורגמה עם פרסומה ביום חמישי בערב והונחה על שולחנם של הבכירים בממלכה, וכן בקרב הקהילה העסקית. ומה הייתה התגובה? "הרוח של הדברים היא כי הגיע הזמן שזה לא יהיה כאילו חשאי. לשתי המדינות יש הרבה מה לתת אחת לשנייה, והכיוון הכלכלי־מסחרי־טכנולוגי הוא הכיוון הנכון כרגע. הפרסום גם יעזור לעוד קשרים וביקורים, וזה טוב". הוא ציין כי יש סעודים רבים המבקשים להגיע לישראל לקידום העסקים ולראות בעיניים את הטכנולוגיות פועלות, בעיקר בחקלאות, ובתחומי טכנולוגיה עילית.

מגעים גיאו־אסטרטגיים

ולצד הכלכלה, מתחת לפני השטח נמשכים המגעים להרחבת הקשרים הגיאו־אסטרטגיים. בריאד ביקרו לאחרונה שני נציגים של הממשל בוושינגטון, עמוס הוכשטיין המטפל בסוגיות האנרגיה, ומתאם ענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי ברט מקגורק. לפי מקורות מדיניים, מקגורק דן עם הסעודים על הסכמת ישראל לשינויים בנוכחות הכוחות הבינלאומיים באיים טיראן וסנפיר, בשל העברתם ממצרים לסעודיה.

הצעד הפרטני הזה מהווה חלק מתוך התחזקות הציר המדיני־ביטחוני בין ישראל לבין המדינות המתונות באזור: מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין וירדן. מי שמצטרפת למגמה היא טורקיה, וכחלק מכך שר ההגנה הולוסי אקאר יבקר ביום שני באבו דאבי - לראשונה זה 15 שנים. כוונת מדינות האזור היא להרחיב את תשתית שיתוף־הפעולה המודיעיני־ביטחוני־מדיני שכבר קיים.

איש עסקים ישראלי שנמצא בריאד כעת אומר בשיחה כי שמע מהמארח הסעודי שלו על הפרסום בגלובס. לדבריו, המארח הביע תקווה כי העלאת הנושא מעל השולחן תרחיב את הקשרים העסקיים בין המדינות, ובעיקר בין אנשי העסקים והחברות.

"הסכמי אברהם הועילו"

פרופ’ עוזי רבי מאוניברסיטת תל אביב אומר כי הסכמי אברהם הם אלה שיוצרים את הארכיטקטורה הגיאו־אסטרטגית החדשה של המזרח התיכון. לדבריו, ההסכמים גרמו לשינוי במזרח התיכון, ואפשרו גם למי שלא חתמו על ההסכמים - לרבות ערב הסעודית - להצטרף באופן בלתי רשמי למהלך. נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן מבקש לבצע שינוי מהותי במדינה, מבחינה חברתית־כלכלית, כדי לפתור את בעיות היסוד של המדינה. הסעודים צריכים, בין השאר, את הטכנולוגיות הביטחוניות הישראליות בעימותים.

פרופ’ רבי מוסיף כי מוחמד בן סלמאן נדרש גם ל"הלבנה" שלו עצמו בשל הכתמים שדבקו בו בענייני זכויות אדם ובעיקר בפרשת רצח חאשוקג’י - וההתחממות עם ישראל מסייעת לכך. עם זאת, לראייתו, הסעודים ירצו צעד ישראלי מדיני מהותי מול הפלסטינים, כדי לעלות מדרגה אל עבר היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. הוא מציין כי ייתכן שהסעודים ילחצו גם על הפלסטינים להתקדמות מצידם, וכי הסבלנות של מדינות הסכמי אברהם לנושא הפלסטיני פחתה מאוד.