אלהרר נסוגה בשל לחץ בנט, לפיד וליברמן: מה עומד מאחורי חידוש מכרזי הגז הטבעי?

השרה אומנם תכננה להקפיא את מכרז הזיכיונות הרביעי עד לסתיו, אבל רה"מ ושרי החוץ והאוצר הבינו שמשבר האנרגיה העולמי מהווה פוטנציאל לשדרוג מעמדה הגיאו־אסטרטגי של ישראל • מנכ"ל משרד האנרגיה: "המוסכמות שהיו ברורות עד סוף פברואר, השתנו"

שרת האנרגיה קארין אלהרר ואנשי משרדה. פתיחת הליך תחרותי רביעי לחיפושי גז טבעי / צילום: אלעד זגמן, לע''מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר ואנשי משרדה. פתיחת הליך תחרותי רביעי לחיפושי גז טבעי / צילום: אלעד זגמן, לע''מ

שרת האנרגיה קארין אלהרר הודיעה על פתיחת הליך תחרותי רביעי לזיכיונות חיפושי גז טבעי בים התיכון, לאחר התייעצויות בדרגים הבכירים עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן וצוותיהם. כלל הבכירים הפנימו כי היותה של ישראל מיני־מעצמת גז מביאה הזדמנות לחיזוק מעמדה הגיאו־אסטרטגי, הן בתוך המזרח התיכון ובוודאי מול אירופה.

בצעד זה, אלהרר שינתה את החלטתה להקפיא את מכרז הזיכיונות הרביעי עד לסיכום דיונים בנושא שאמור היה להתקיים בסתיו. ההחלטה, שנבעה מהרצון לקדם אנרגיות מתחדשות, זכתה לביקורת, שכן עצירת פיתוח שדות הגז בעיצומו של משבר האנרגיה העולמי מעכבת הכנסות למדינה מהשדות שיימצאו ומרחיקה את החברות הבינלאומיות מביצוע קידוחים. מי שהפנימו זאת הם השרים לפיד וליברמן, והדיונים של בכירי המשרדים הובילו למסקנה שחייבה את השרה אלהרר לסובב את ההגה ולקדם את המשך חיפוש ופיתוח שדות הגז.

 

משבר האנרגיה באירופה, שישראל עשויה להוות חלק מפתרונו, החל בשנה שעברה בשל סגירת תחנות כוח פחמיות וגרעיניות ביבשת. בד־בבד, רוסיה העלתה את מחיר הגז לאירופה ביותר מ־40% בספטמבר אשתקד, כשלצד זאת מחירי הנפט בעולם עלו - וכך מחירי החשמל ביבשת זינקו.

המלכוד של שרת האנרגיה / אורן דורי

פוליטיקאים בדרך כלל לא מכנסים מסיבות עיתונאים אך ורק כדי להצהיר הצהרות שברור מראש שיגררו כותרות לא מחמיאות. למרות זאת, שרת האנרגיה קארין אלהרר הזמינה את התקשורת כדי להודיע על יציאה להליך לחיפוש מאגרי גז טבעי בים התיכון. בלי קשר לשאלה המקצועית האם מדובר ברעיון טוב או לא, כלל כלי התקשורת כתבו כי אלהרר עשתה "פליק פלאק", "זיג זג", "סיבוב פרסה" או "התקפלות". כצפוי, איש לא שכח לשרה את הצהרתה מתחילת הקדנציה כי אינה מתכוונת לעסוק בהרחבת מאגרי הגז של ישראל, במטרה להקדיש את מירב המשאבים לקידום אנרגיות מתחדשות.

בסביבתה של אלהרר כבר טענו מזמן כי היא לא הובנה כהלכה, ושלא התכוונה כי העיסוק בחיפוש גז ייעצר כליל. האם אלהרר אכן קידמה מאז תחילת כהונתה את תחום האנרגיות המתחדשות? ייאמר לזכותה של אלהרר כי תחת כהונתה הוקם במשרד האנרגיה, לראשונה, אגף לאנרגיות מתחדשות; נוצר מסלול ירוק לגגות סולאריים פרטיים וחובת קולטני שמש על מבני ציבור חדשים; גובשה רפורמה לאנרגיות מתחדשות, שנכנסה לטיוטת חוק ההסדרים הקרוב; יצאו הנחיות לרשות החשמל להקל על חיבור מתחדשות; הוקם פורום מנכ"לי משרדים בנושא; ושיעור האנרגיות המתחדשות בישראל עלה מ־6% לכמעט 10%.

כיום, יש ימים שבהם לא פחות מ־30% מהחשמל במדינת ישראל מיוצר מאנרגיות מתחדשות.

ובכל זאת, קשה להתעלם מהתחושה כי מה שאלהרר עושה, גם אם מתוך כוונות טובות, בסוף מתפוצץ לה בפנים. כך היה גם עם הרצון לעשות סדר בחברת החשמל, שנגמר בכישלונות חוזרים ונשנים למנות יו"ר או מנכ"ל, מינוי מנכ"ל למשרדה שעמוס בניגודי עניינים, ושבקרוב עשוי להצטרף לצידו גם יו"ר חדש לרשות חשמל, אמיר שביט, אשר גם הוא יצטרך לפעול עם יד אחת קשורה מאחורי הגב, עם הסכם ניגוד העניינים הגדוש שעליו יצטרך לחתום. לכך מצטרף גם מינוי חבר מרכז ליכוד לשעבר לתפקיד מנכ"ל חברת ניהול החשמל הממשלתית. הבוס של אלהרר ביש עתיד, יאיר לפיד, שאל בזמנו בסרקזם את אנשי הליכוד, "מה חשבתם, שנמנה אנשים שלכם?" אלהרר הוכיחה שכן.

בינתיים אלהרר נמצאת במלכוד, כשמצד אחד התערבותה במינויים עלולה להיתפס כהתערבות פוליטית פסולה, ומצד שני - בהיעדר יד דומיננטית של השרה בתחום, נכנסים לתוך הוואקום פוליטיקאים מנוסים ממנה, שיודעים כיצד "להחליק" את המועמדים מטעמם לתוך התפקידים, מבלי להשאיר עקבות.

פלישת רוסיה לאוקראינה החמירה את המשבר

פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר, כמובן, החמירה את המשבר. בתחילת מרץ פנה האיחוד האירופי לישראל בבקשה לבדוק את היתכנות יצוא הגז לאירופה, והתהליכים החלו להתקדם. השרה אלהרר הסבירה את המהלך החדש הן בביקוש הגובר לגז טבעי באירופה בשל המלחמה,והן בצורך לגשר על תקופת הביניים עד למעבר מלא לאנרגיות מתחדשות.

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
 אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

המשמעות של ההחלטה היא חידוש חיפושי הגז, שכמעט הופסקו בשנים האחרונות, והאפשרות למיצוי פוטנציאל הגז הטבעי במזרח הים התיכון המוערך בפי כמה מהעתודות שנמצאו עד היום. הצעד המתבקש הבא הוא ההסכם עם האיחוד האירופי שיאפשר לחברות חתימה על הסכמי מכר בטווחים שונים עם החברות מהיבשת. כמו כן, ישראל נדרשת לקבל החלטה על דרכי שינוע הגז, כשעל הפרק עומדות אפשרויות של צינורות מהמאגרים, או אוניית הנזלה - במטרה לממש את פוטנציאל היצוא.

מאותן הסיבות, קפריסין מקדמת את פיתוחו של שדה הגז אפרודיטה שמצוי ברובו במים הכלכליים שלה, אך נתח קטן ממנו בשטח הישראלי. השבוע הודיעה קפריסין על כוונה להניח צינור גז ממאגר אפרודיטה למתקני ההנזלה במצרים, כשעבודות צפויות להתחיל בראשית השנה הבאה. ההכרזה עוררה דאגה בקרב השותפות הישראליות המחזיקות בזיכיון לחלק הישראלי, שדה ישי. השרה אלהרר אמרה לגלובס כי היא משוכנעת שעמיתתה הקפריסאית, נטשה פילידס, לא תפר את ההתחייבות שלא לפתח את השדה בלי הסכמה משותפת.

לדבריה, בעקבות שיחות שהתקיימו עם עמיתיה באירופה ובמצרים, בשבועות הקרובים ייחתם מזכר הבנה שיניח את התשתית למכירת גז ישראלי דרך מצרים לאירופה. מדובר בהסכם מסגרת משולש בין האיחוד, מצרים וישראל, שיאפשר לחברות הגז לחתום בהמשך על הסכמים מסחריים ביניהן - ולהעביר כמויות גדולות של גז טבעי למצרים ומשם, לאחר הנזלה, לאירופה.

השרה ציינה כי מרבית הגז יעבור בצינורות הקיימים והנבנים למתקני ההנזלה במצרים, ושבימים אלה נבחנות כל הדרכים לשינוע גז לאירופה בדרכים נוספות. בין הדרכים הנשקלות, כאמור, אוניית הנזלה שתעגון לחופי ישראל, או צינורות ימיים שנבחנים במתווים שונים מהמאגרים בים למצרים, לטורקיה או מערבה לאירופה. "הבדיקה לגבי צינור האיסטמד לאירופה נמשכת", הוסיפה השרה, "השאלה היא האם זה יהיה כלכלי לבנות את הצינור".

מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת אמר כי האירועים הגיאו־פוליטיים בעולם, ומשבר האנרגיה שנגרם מהם, שינו את מצב שוק האנרגיה ומוסכמות רבות שהיו ברורות עד פברואר 2022 השתנו לחלוטין. "אנחנו והאירופאים תמימי־דעים שהמהלך האסטרטגי החשוב ביותר כדי להתגבר על המשבר הוא בהאצה של פיתוח האנרגיות המתחדשות", אומר שילת. "תוכנית הפעולה שלנו היא להגיע ל־20% מתחדשות ב־2025 ו־30% מתחדשות ב־2030. אנחנו מאמינים שאם הממשלה תתגייס ותאמץ את צעדי המדיניות שאנחנו ממליצים, ניתן יהיה לעמוד ביעד ואף מעבר לכך".

"העולם משווע לגז טבעי, ישראל צריכה לסייע"

מאיגוד הגז הטבעי נמסר: "העולם משווע לגז טבעי ועל ישראל לסייע למאמץ הגלובלי. לאור זאת, המהלך שעליו הכריזה שרת האנרגיה חשוב. ישראל מתבלטת בימים אלה כאי של יציבות אנרגטית וזוכה לשבחים מבכירי תעשיית הגז הטבעי על פיתוח המאגרים, היצוא האזורי המוצלח והשמירה על יציבות המחירים".

שר האנרגיה לשעבר, ח"כ ד"ר יובל שטייניץ, מסר: "ברכות לשרה קארין אלהרר על החלטתה הנבונה לבטל את הקפאת חיפושי הגז בים התיכון. המעבר מפחם לגז טבעי בתחנות הכוח מפחית בכ־90% מזיהום האוויר שאנחנו נושמים וכמחצית מגזי החממה, ולכן טוב עשתה אירופה שחזרה והגדירה את הגז הטבעי כאנרגיה ירוקה".