האדישות היחסית התחלפה בביטולים: אזהרת המסע לטורקיה משפיעה על הישראלים

טורקיה היא היעד המוביל של הישראלים לחופשות הקיץ, אך עם אזהרת המסע שפרסם המל"ל, הציבור התחיל לשקול שנית אם לטוס לשם • "אנחנו מרגישים האטה משמעותית בהזמנות החדשות לטורקיה וגם לא מעט ביטולים לחודש הקרוב", אמרה שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס • בינתיים, יוון וקפריסין מרוויחות מהמצב

איסטנבול / צילום: Shutterstock, nataschen
איסטנבול / צילום: Shutterstock, nataschen

אזהרת המסע שפרסם המל"ל אתמול (ב') לנוסעים לטורקיה התקבלה בתחילה באדישות יחסית, אלא שזו התחלפה בביטולי הזמנות לחופשות ובעצירת הזמנות עתידיות. המל"ל חידד את אזהרת המסע לטורקיה עבור מבקרים לישראלים תוך דגש על יעדים ישראליים, כלומר איזורי החוף ובעיקר אנטליה.

המל"ל מזהיר מפני טיסות לטורקיה. מה קורה בסוכנויות הנסיעות?
300 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב"ג בשבועות. מהו היום העמוס ביותר?

"מזה מספר שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של קצין משמרות המהפכה בשבוע שעבר (22 במאי), גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם", הודיע הארגון. לאור זאת המל"ל הבהיר כי טורקיה היא "מדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלו". ההמלצה הרשמית לאזרחים ישראלים מצד המל"ל היא "להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לטורקיה וככלל לנהוג בצעדי זהירות מחמירים באם מחויבים להגיע למדינה".

טורקיה היא היעד המוביל של הישראלים לחופשות הקיץ ואף לקראת שבועות ובעיקר כיעד למשפחות במלונות ה"הכול כלול". עם הפרסום אתמול דיווחו סוכני נסיעות על אדישות יחסית מצד המזמינים, שהמשיכו להתעניין על חופשות בטורקיה. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס דיווחה כי בתחילה לא הורגשה ירידה בהזמנות או פניות לביטולים, אלא שככל שחלף היום רוח הדברים השתנתה. "אנחנו מרגישים האטה משמעותית בהזמנות החדשות לטורקיה וגם לא מעט ביטולים לחודש הקרוב. בהזמנות שנעשו ליולי-אוגוסט הישראלים עדיין יושבים על הגדר וממתינים לראות איך יתפתחו הדברים".

עוז גור, מנכ"ל האתר הוליידי פיינדר, סיפר על פניות של לקוחות מודאגים, והוסיף: "לצערי, נרשמו גם לא מעט ביטולים". גור מציין כי לנוכח אזהרת המסע חל שינוי במגמה לפיה טורקיה כיכבה ראשונה ברשימת יעדי הנופש. "יוון עברה למקום הראשון ולאחריה קפריסין". 

גם בקשרי תעופה אומר סמנכ"ל החברה ניר מזור שמורגשים ביטולים. בחברת התעופה טורקיש איירליינס, המפעילה את רוב הטיסות מישראל לטורקיה, מציינים כי קיימים ביטולים מצד הנוסעים, אולם בשיעור שולי.

מהן זכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה?

לפי חוק הגנת הצרכן, לצרכנים עומדת הזכות לבטל טיסה או חבילות בטווח של 14 ימים ממועד ההזמנה (טלפונית או אינטרנטית) ובלבד שמועד הטיסה נמצא במרחק של 7 ימים לפחות. על פי חוק, בית העסק רשאי לגבות דמי ביטול של 100 שקל או 5% (הנמוך מביניהם). אם חלף מועד הביטול על פי חוק הגנת הצרכן, נוסעים שרכשו פוליסת ביטול נסיעה מכל סיבה יכולים להפעיל את הפוליסה ולקבל החזר על הוצאות הטיסה וההוצאות הנלוות. במקרה זה המבוטחים יישאו בהשתתפות עצמית בשיעור של 20%.

מי שלא מבוטח או שחלף מועד הביטול על פי חוק, יוכל לקבל החזר על פי תנאי הכרטיס שרכש או על פי תנאי הזמנת בית המלון במידה והוזמן בנפרד. כמו כן, החוק מחייב את החברות שפועלות מישראל - ואינו מחייב סוכני נסיעות בינלאומיים שאין להם נציגות בארץ.

יודגש כי במקרה שבו חברת התעופה מפעילה את הטיסה כמתוכנן והצרכן מחליט לבטל את טיסתו הוא שנושא בעלויות הביטול היות שהחברה מקיימת את ההסכם בין הצדדים. החזרים יתנו, אם בכלל, בהתאם לתנאי הכרטיס שנרכש. אם מדובר בכרטיס גמיש שניתן לשנות את מועדו או לבטל ולקבל החזר או בכרטיס בסיסי שלא ניתן לביטול. ברוב המקרים המזמינים ישלמו גם דמי טיפול על ביטול העסקה מול סוכני הנסיעות.