העשור שבו שלטו חברות הטק בשוק המניות נגמר, לפחות לעת עתה

הירידות בתחום הן הגרועות ביותר מאז 2002 • המשקיעים במניות ערך עושים סיבוב ניצחון

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

המניות של חברות הטכנולוגיה הגדולות נמצאות בעיצומה של הנסיגה הגדולה ביותר שלהן זה יותר מעשור. יש משקיעים שעוד זוכרים את התפוצצות בועת הדוט קום ב־2000 ומתכוננים להפסדים גדולים יותר בהמשך הדרך.

תחום טכנולוגיית המידע במדד S&P 500 צנח ב־2022 ב־20%, נכון ליום רביעי, תחילת השנה הגרועה ביותר של המדד הזה מאז 2002. הפער לעומת שאר מדד S&P 500 , שירד ב־14%, הוא הגדול ביותר מאז 2004. הירידות גרמו למשקיעים למשוך מקרנות סל ואחרות הממוקדות בטכנולוגיה סכום שיא של 7.6 מיליארד דולר מתחילת השנה עד אפריל. הנתונים בעניין זה, המבוססים על Morningstar Direct, קיימים מאז 1993.

במשך שנים, המניות של חברות טכנולוגיה הניעו מעלה את שוק המניות, ודחפו מדדים מרכזיים לשיא אחרי שיא. ההתרגשות מכל דבר, החל ממחשוב ענן עד תוכנה ורשתות חברתיות, הניעה מניות מעלה בכל מגזרי השוק. עד התקופה האחרונה, המדיניות המוניטרית המקלה של הפדרל ריזרב, שהחלה עם התפרצות מגפת הקורונה, הניעה תיאבון להימורים מסוכנים שנראה שאינו יודע שובע.

שרת האוצר גנט ילן, הנשיא ג'ו ביידן  ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 שרת האוצר גנט ילן, הנשיא ג'ו ביידן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Evan Vucci

השנה, משקיעים מתמודדים עם סביבה מאוד שונה. התשואות מאג"ח של הממשל האמריקאי זינקו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2018, כשמחירי אגרות החוב צנחו. הרבה מהמגמות שפרחו בשנתיים האחרונות - כולל מסחר שורי באופציות, חברות למטרת רכישה מיוחדת (SPACs) ומטבעות קריפטו - כולם עשו סיבוב פרסה חד. רק בתחומי האנרגיה והשירותים במדד S&P 500 נרשמו עליות.

המשקיעים המתינו זמן רב להתעוררות מניות הערך

ישנם משקיעים שאומרים שהתקופה של דומיננטיות הטכנולוגיה בשווקים, שנמשכה כעשור, מגיעה לסיומה. משקיעי ערך, שקונים מניות שנחשבות זולות לפי נתונים כמו רווחיות או שווי על הנייר, עושים סיבוב ניצחון לאחר התעוררות שהם כבר מצפים לה זמן רב במניות של חברות כמו אקסון מוביל , קוקה קולה  וקבוצת אלטריה .

מדד הערך S&P 500 מציג ביצועים טובים ב-17% משל מדד הצמיחה S&P 500 - הכולל חברות כמו טסלה , אנבידיה  ומטא (פייסבוק)  - הפער הגדול ביותר מאז 2000. בינתיים, יותר מ־48 מיליארד דולר הוצאו מקרנות העוקבות אחרי מדדי הצמיחה, כך ניתן ללמוד מספקית הנתונים EPFR, בזמן שמשקיעים הכניסו יותר מ־13 מיליארד דולר לקרנות העוקבות אחר מניות ערך.

"זה באמת שינוי במשטר השוק", אמר כריס קובינגטון, מנהל השקעות ב־AJO Vista. "יהיה לי קשה להאמין שתהיה הצמיחה הקיצונית שראינו בחמש השנים האחרונות".

עבור משקיעים רבים, ההימורים נגד טכנולוגיה והטלטלות הממושכות בשוק מזכירות את בועת הדוט קום של שנת 2000, כשהשיגעון סביב חברות שאחר כך התמוטטו גרם הפסדים למשקיעים גדולים וקטנים גם יחד. בזמנו, המשיכה של חדשנות טכנולוגית לצד שיעורי הריבית הנמוכים הניעו קנייה מסיבית של מניות אינטרנט. כשהבועה התפוצצה, מדד נאסד"ק  קרס בכמעט 80% בין מרץ 2000 ואוקטובר 2002.

חברות FAANG ירדו בשיעור דו ספרתי השנה

השנה, חלק ממניות הטכנולוגיה רשמו את הנפילות הגדולות ביותר שלהן, ומאות מיליארדי דולרים התאדו מהשוק - לעתים תוך שעות ספורות. בסוף מאי, מניית סנאפ  ירדו ב־43% ביום מסחר אחד, הנפילה הגדולה ביותר (באחוזים) של המניה אי פעם והפסד בשווי שוק של כ־16 מיליארד דולר. חברות שהימרו בגדול כמו חברת הטכנולוגיה הפיננסית Affirm Holdings  וקוינבייס  הפסידו יותר מחצי מערכן ב־2022.

הירידות לא חסו על החברות הגדולות ביותר בתעשייה. מניות החברות המכונות FAANG - מטא, אמזון , אפל , נטפליקס , והחברה האם של גוגל אלפאבית  - כולן ירדו בשיעור דו ספרתי השנה, באופן תלול יותר משאר מדד S&P 500.

המניה ירדה בחדות מתחילת השנה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Shutterstock, lev radin
 המניה ירדה בחדות מתחילת השנה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Shutterstock, lev radin

לאחר תחילת שנה מענישה, משקיעים רבים מעלים ספקולציות לגבי מה יהיה התחום הבא בשוק שיתערער.

"כשבועות מתפוצצות, הן לא נוטות רק לרדת לערך הוגן - הן נוטות להמשיך לצד השני", אמר בן אינקר, מנהל שותף להקצאת נכסים בחברת ניהול הכספים מבוסטון GMO.

אינקר, שהימר נגד מניות צמיחה שהיו להן הערכות שווי מוגזמות במשך יותר משנה, אמר שהפרמיה הנוספת שבה נסחרות מניות צמיחה ביחס למניות ערך נמצאת מעל הרמות ההיסטוריות המוכרות.

אפילו אחרי מכירות גדולות, מניות טכנולוגיה עדיין מהוות 27% ממדד S&P 500, שיעור הקרוב לשיא וקרוב לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז בועת הדוט קום, כך כתבו אסטרטגים בבנק אמריקה ב־27 במאי. בבנק הזהירו שעדיין מוקדם מדי "לקנות בדיפ" לגבי הרבה מהמניות.

כמובן, ישנם משקיעים המצביעים על הבדלים חשובים בין התקופה הנוכחית ותקופת הדוט קום. למרות שהערכות השווי של מניות הטכנולוגיה זינקו בשנים האחרונות, הן לא התקרבו לרמות שנראו במרץ 2000 כשמכפילי הרווח של מדד S&P 500 הגיעו ל־26.2. בשיא שלהם בספטמבר, מכפילי הרווח העתידיים המבוססים על תחזיות הרווחיות לשנה קדימה, הגיעו ל־24.08, לפי נתוני FactSet.

ובינתיים, האג"ח מטפסות אך עדיין נמוכות בהשוואה לעבר

אגרות החוב של משרד האוצר האמריקאי, בינתיים, עלו בחודשים האחרונים אבל נותרו נמוכות מרמות היסטוריות. היום, התשואה לאג"ח ל-10 שנים נמצאת באיזור ה-3%. ב־2000, הייתה בתחום שסביב 5%.

זה עדיין שלב מוקדם בסבב העלאות הריבית של הפדרל ריזרב, אין לטעות בכך. המשקיעים צופים שהבנק המרכזי ימשיך להעלות את שיעורי הריבית בהמשך השנה. המשמעות היא שהתשואות כנראה ימשיכו לעלות, ואולי יפעילו עוד לחץ על ההייטק ועל מניות צמיחה אחרות. העלייה בתשואות הופכת את תזרים המזומנים של חברות לפחות אטרקטיבי.

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
 בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

אם הריבית תמשיך לעלות, "שוק המניות הולך להצטרך לנוע למטה עוד מרחק מסוים", אמר אינקר. "זה באמת תלוי עד לאיפה יגיעו שיעורי הריבית".

חששות הנוגעים לכמה גבוה ובאיזו מהירות הפד יעלה ריביות עוררו דיון בשאלה אם פני הכלכלה למיתון, למרות שהנתונים הכלכליים האחרונים לא מצביעים על כך בטווח הקרוב.

משקיעים רבים מהמרים נגד מניות טכנולוגיה או סוגרים פוזיציות דוביות. מתוך 11 הסקטורים במדד S&P 500, מגזר הטכנולוגיה צפוי לירידה הגדולה בעניין בשורטים ברבעון השני, על פי S3 Partners, אם כי זה עדיין יהיה התחום בשוק שיש בו הכי הרבה הימורי שורט. סוחרים עדיין מהמרים נגד טסלה, אפל, מיקרוסופט ואמזון, מה שהופך את המניות האלה למניות עם הכי הרבה שורטים, כפי שהיו בכל אחת מהשנתיים הקודמות.

ועדיין, ישנם משקיעים ואנליסטים שבטוחים שהדומיננטיות של תחום הטכנולוגיה עוד לא נגמרה.

היחס בין אופציות PUT הדוביות לאופציות CALL בקרן Technology Select Sector SPDR, המוכרת כ־XLK , הוא גבוה, וזה דווקא סימן לכך שאולי הימים הגרועים ביותר חלפו מתחום הטכנולוגיה, כך אמר ג'יי קפל, אנליסט ב־Sundial Capital Research.

"גילינו שדברים לא פשוט עולים בקו ישר", אמר דיוויד אייזוורט, מנהל תיקים ב־T. Rowe Price. "אתה לא יכול פשוט לקנות סל של מניות טכנולוגיה. אתה חייב לעשות הבחנות". אייזוורט אמר שהוא חושב שחלק ממניות הטכנולוגיה, כמו אמזון, נראות אטרקטיביות לאחר הירידות האחרונות והוא עשוי להגדיל את חשיפת התיקים שהוא מנהל למניות אלה.