קבוצת חנן מור נאלצת להעלות את הריבית על האג"ח

העלייה עליה מדווחת החברה נובעת מעיכוב בפרויקט בחיפה: פרויקט המעוכב כבר כארבע שנים בשל ויכוח בין רמ"י לעיריית חיפה • המשמעות: התייקרות של החוב השנתי כלפי מחזיקי האג"ח ב־850 אלף שקל • מניית החברה צללה מאז תחילת השנה ב-46% • מקבוצת MORE נמסר: "ההשפעה על החברה זניחה. אנו מצרים על כך שאוזלת היד של המדינה מונעים פתרון הסוגיה"

חנן מור, מנכ"ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ"ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

עליית הריבית והתקררות שוק הנדל"ן משפיעות גם על חובות החברות הציבוריות: קבוצת MORE  הודיעה אתמול (ה') כי היא מעלה את הריבית השנתית לאחת מסדרות אגרות החוב שהנפיקה לאחרונה, בחצי אחוז. מדובר בסדרה י"ג, שהונפקה בנובמבר 2021 בהיקף של 170 מיליון שקל, כך שהתייקרות החוב כלפי כלל בעלי האג"ח היא ב־850 אלף שקל שנתי.

החברה מציינת כי העלאת הריבית התקבלה על רקע העיכוב המתמשך בתוכנית המבואות הדרומיים של חיפה, שם יש לה 839 יחידות דיור מתוכננות, מהן 498 במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בקרקע שרכשה החברה לפני כשנתיים. "עד ליום 31 במאי 2022 לא התקבל היתר חפירה ודיפון לשני מגרשים לפחות מבין ארבעת המגרשים בפרויקט", מציינת החברה בהודעתה לרשות לניירות ערך.

"ההיתרים טרם התקבלו בשל עיכובים מצידה של רשות מקרקעי ישראל ועיריית חיפה שאינם תלויים בחברה ושאינם בשליטתה. יובהר כי החברה פועלת מול רמ"י ועיריית חיפה להשגת האישורים הנדרשים, ובמידת הצורך תפעל באמצעים המשפטיים הדרושים, על פי שיקול דעתה, להשגת אישורים אלו. להערכת החברה היתר חפירה ודיפון לשניים לפחות מבין ארבעת המגרשים אמור להתקבל במהלך החודשים הקרובים".

נזכיר כי התוכנית כוללת כ־5,000 יח"ד בסמוך לכניסה הדרומית של חיפה, אך היא מתעכבת מספטמבר 2018 בשל מחלוקת על תקצוב שדרוג והרחבה של המכון האזורי לטיהור שפכים. בעבר כבר התבטא יו"ר הקבוצה בעניין, בשיחה עם גלובס, ואמר כי "הקרקע שווקה כאן כבר לפני שנתיים וחצי, אבל חוסר האמון בין הרשויות מעכב הכול. מה שקורה בחיפה הוא אחד הכשלים הגדולים של מדינת ישראל, והוא ידוע לכול, אבל אף אחד לא לוקח אחריות ומביא לפתרון".

אם כן, הריבית השנתית שתישא יתרת הקרן הבלתי מסולקת של סדרה י"ג של אגרות החוב תעלה כעת מ־3.9% שנתי ל־4.4% שנתי. השינוי - מתחילת החודש הנוכחי ועד לפירעון מלא, או עד למועד קבלת היתר חפירה ודיפון בפועל לשני מגרשים לפחות מבין ארבעת המגרשים בפרויקטים, לפי המוקדם מביניהם.

צניחה בשווי המניה מתחילת השנה

עניין נוסף שעימו מתמודדת כעת קבוצת MORE ביתר שאת, עם קורלציה למצב השוק באופן כללי כמובן, הוא הצניחה בשווי המניה שלה מתחילת השנה: בשבוע האחרון ירדה המניה בשיעור של 13.79 אחוזים, ומתחילת החודש ב־23.79%; בשלושת החודשים האחרונים מדובר על ירידה של 44.37%, ומתחילת השנה - ירידה של 46.03%. מדד ת"א נדל"ן, לשם השוואה, ירד מתחילת השנה ב־24.20%.

על פי הדו"ח האחרון שפרסמה החברה, המסכם את הרבעון הראשון של 2022, עומד מאזן החברה על כ־4.5 מיליארד שקל - כ־85% ממנו הם חוב והיתר הון עצמי. החברה ציינה בדו"ח כי היא צופה עודפים של כ־450 מיליון שקל מפרויקטים בשנה וחצי הקרובות, שיסייעו לה לצמצם את החוב. ההון העצמי של החברה עמד בתום הרבעון הראשון על 652 מיליון שקל (עלייה של 169% בהשוואה לרבעון הראשון של 2020), ושווי מלאי הקרקעות והמבנים להקמה מוערך ב־2.45 מיליארד שקל.

מקבוצת MORE נמסר: "עקב חילוקי דעות ממושכים בין עיריית חיפה למנהל מקרקעי ישראל, התחלת הבנייה של כ־839 יח"ד בפרויקט מבואות חיפה, שיותר מ־60% ממנו מכור מראש עבור מחיר למשתכן, תידחה. עבור הקבוצה, דחייה בפרויקט היא חלק ממהלך עסקים שוטף, ובמקרה זה השפעתה זניחה, בוודאי על רקע חוסנה ואיתנותה הפיננסית, אולם עבור מאות משפחות צעירות וזוגות צעירים העיכוב בהתחלת הבנייה הוא קריטי להמשך בניית המשפחה. אנו מצרים על כך שאוזלת ידה של המדינה והגורמים הרלוונטיים בעיריית חיפה מונעים את פתרון הסוגיה, זאת על חשבונן של מאות משפחות הנאבקות במצוקת הדיור המחריפה במדינת ישראל".