מזוודות נשכחות ועשרות אלפי עיכובים וביטולים: כאוס הטיסות העולמי מחריף

נתב"ג לא לבד: בארה"ב בוטלו 14 אלף טיסות בסופ"ש, בלונדון מזוודות של מטוס שלם נשארו על הקרקע ובבריסל שדה התעופה הושבת לימים בעקבות עיצומים של העובדים • המשבר בנמלי תעופה בעולם צפוי רק להחמיר בחודשים הקרובים, אז איך בכל זאת אפשר לתכנן טיסה לקיץ?

המזוודות שנשארו על הקרקע בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Reuters
המזוודות שנשארו על הקרקע בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Reuters

בתמונות ובסרטונים שהועלו השבוע מנמל התעופה הית'רו בלונדון נצפו אלפי מזוודות שנותרו על הקרקע. "ים" של מזוודות, כפי שכונו התמונות, שלא עלו על טיסותיהן וזאת בנימוק לתקלה טכנית. יום לאחר מכן, ביום שני, דיווחו משדה התעופה הגדול בלונדון ש-15 אלף נוסעים יחוו ביטולים של כ-90 טיסות בגלל התקלה במערכות הכבודה.

והתקלה הזו היא רק חלק ממגמה שהולכת ומתבהרת ככל שקרב הקיץ: נמלי תעופה רבים בעולם לא יהיו מסוגלים להכיל את הביקוש הגדול לטיסות. ביקוש שמזנק בקצב שחברות התעופה, נמלי התעופה וחברות שירותי הקרקע - לא נערכו לו.

כל אלו הגיעו לעונת חופשות הקיץ עם מחסור עצום בכוח האדם, אחרי שתקופת הקורונה גררה גל עזיבות של עובדים. התוצאה משתקפת באיחורים בהמראות, במזוודות שנותרות על הקרקע, בביטולי טיסות ובתסכול גובר של הנוסעים שרק רצו חופשה אחרי שנתיים של מגפה (תופעה שכבר זכתה לכינוי Revenge Travel). נשיא חברת וויז אייר רוברט קארי אמר לגלובס כי החברה מעריכה שתיאלץ לבטל מאות טיסות מלו"ז הקיץ שלה וכי בכוונתה להכריז על היעדים שיבוטלו בקרוב במטרה לאפשר לנוסעים להתארגן לטיסה חלופית.

נתב''ג בחודש מאי. המצב רק החריף מאז / צילום: שלומי יוסף
 נתב''ג בחודש מאי. המצב רק החריף מאז / צילום: שלומי יוסף

החברות בענף מקוות שהן יצליחו לגייס בחזרה את אלפי העובדים שנטשו בחודשים הקרובים, אבל נראה שמשבר תעופה חריף בקיץ הוא כבר בלתי נמנע. לא מדובר בתופעה ששמורה לנתב"ג בלבד. מדינות רבות סובלות בשבועות האחרונים ממה שמכונה בכלי התקשורת "כאוס חופשת הקיץ". מאנגליה, עבור בפולין, גרמניה, קנדה, ארה"ב, צרפת והולנד. באמסטרדם למשל, נמל התעופה קורס מעומסים והוביל את חברת התעופה ההולנדית KLM לעצור הזמנות ולצמצם את לוח הטיסות שלה. נמלי התעופה קרבים לקצה גבול היכולת ובלית ברירה הם נאלצים להגביל את חברות התעופה ואת עצמם מלקלוט עוד נוסעים. גם סלוטים חדשים (מועדי המראה או נחיתה) לא ניתנים וחברות שלא שיבצו מראש טיסות בלו"ז לא יוכלו לעשות זאת. היצע המושבים יהיה מוגבל, והנוסעים ישלמו הרבה יותר על כל כרטיס, ויקבלו הרבה פחות שירות.

14 אלף טיסות בוטלו בסופ"ש אחד

ציוץ בעמוד הטוויטר של טייסי ישראייר תיאר את המצב: "מגיע למטוס, מחכה חצי שעה לדלק, מחכה שעה לנוסעים כי הם נתקעו (לא באשמתם) בתורים של הביטחון והצ'ק אין. עוד חצי שעה על זה שמעמיסי המזוודות מתעכבים. ואז עוד חצי שעה כי הנהג שדוחף את המזוודות לא מגיע. את התמונה הבנתם. נדרשת הרבה סבלנות מכולנו. הקיץ הזה הולך להיות ארוך".

כמה ארוך? רצוף בביטולים: במינכן ובפרנקפורט חברת התעופה לופטהנזה כבר הודיעה שתבטל 900 טיסות שששובצו בלו"ז של חודש יולי. 14 אלף טיסות בוטלו בסוף השבוע שחלף בארה"ב (במסגרתו צוין יום האב). חברת התעופה דלתא אייר ליינס ביטלה מאות טיסות עקב תחלואה גוברת בקרב הצוותים, מזג האוויר ומחסור בכוח האדם בקרב ספקיה. החברה הודיעה כי היא תבטל 100 טיסות ביום בקיץ הקרוב כדי למנוע שיבושים. בנמל התעופה גטוויק בלונדון, אחד מנמלי התעופה שחווים את הכאוס במיטבו, הוחלט להגביל מראש את מספר ההמראות המיועדות לחודשי הקיץ ל-825-850 במקום 900 כפי שהיה בשנה שעברה. גם בנתב"ג, חברות תעופה שלא שיבצו מראש טיסות לא יוכלו להוסיף טיסות ללו"ז, חרף הרצון למצות את הביקוש ולהגדיל הכנסות אחרי השנתיים הקשות.

סביר שטיסות נוספות שכבר שובצו בלו"ז העולמי לקיץ יבוטלו מאותו נימוק: מחסור בכוח אדם שיטפל במטוסים ובנוסעים. בנתב"ג סיפרה דיילת קרקע העובדת בחברה המספקת שירות לחברות תעופה שמשמרות העובדים שארכו שמונה שעות הוארכו ל-12-14 שעות.

בעודנו משוחחות מגיעים נוסעים זועמים ופורקים את תסכולם מהתורים על הדיילת. דלפקים סמוכים סגורים ולה אין תשובה לספק למעט הבקשה לסבלנות. מיותר לציין שתמונות העומסים הללו מרחיקות גם עובדים פוטנציאלים מחברות ונמלי התעופה. אף אחד לא רוצה לשבת בצדו השני של דלפק ולספוג את הכעס של הנוסעים. למחסור החריף בכוח האדם מצטרפים לאחרונה גם עיצומים של עובדים רבים בענף ברחבי העולם. בבריסל, שדה התעופה הושבת ימים שלמים בעקבות עיצומים של העובדים. וגם בצרפת נרשמו שביתות במחאה על תנאי ההעסקה שנגרעו בחודשים האחרונים.

זו רק ההתחלה: אחרי הקיץ מגיעים החגים

באתר flightaware, המפרסם סטטיסטיקה יומית מנמלי התעופה בעולם, עולה כי ב-19.6 בוטלו 2,700 טיסות בכל העולם וכ-19.5 אלף טיסות המריאו באיחוד - כ־20% מהטיסות באותו יום (97 אלף טיסות מסחריות). אין פלא איפוא שחברות התעופה התבקשו לצמצם את לוח הטיסות שלהן לקראת הקיץ.

אם עוד לא הזמנתם טיסה לקיץ, אולי עדיף שתשקלו מחדש את החופשה ותעתיקו אותה ליעד בו לא תצטרכו לעבור בשדה תעופה. ואם כבר הזמנתם כרטיסים, כדאי שתיערכו מראש לכאוס שצפוי רק להחריף ביולי אוגוסט, ולא רק בנמלי התעופה. המחסור בכוח אדם זולג מנמלי התעופה ומחברות התעופה גם לעוסקים באירוח - נהגי מוניות, בתי מלון ומדריכי טיולים. ולאן נעלמו העובדים? זו שאלה שגם המעסיקים שואלים וכדאי שהם יימצאו לה תשובה טובה בקרוב, כי אחרי תקופת הקיץ - מגיעה תקופת החגים.

5 טיפים לטיסה בתקופה של משבר עולמי

1. ודאו שאתם יכולים לבטל לא רק את הטיסה, אלא גם את מקום הלינה שלכם והשכרת הרכב
2. נסו להסתפק בכבודת יד. כך תוכלו לעבור במסלולים המהירים
3. הימנעו ממועדי הטיסה המבוקשים: שעות הבוקר וימי רביעי־חמישי
4. זכרו: במקרה של ביטול טיסה מגיע לכם החזר כספי ופיצוי נוסף הנע בין 1,300 ל־3,100 שקל
5. הגיעו לשדה התעופה 3־4 שעות לפני הטיסה. בטיסת קונקשן, קחו מרווח של שעתיים לפחות בין הטיסות