בנט ולפיד סיכמו על פיזור הכנסת בשבוע הבא: לפיד ימונה לראש ממשלת המעבר

לפי הערכות הבחירות ייערכו בחודש אוקטובר או נובמבר • מייד לאחר פיזור הכנסת יכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה • בנט: "בשנה האחרונה נדלק האור וקיבלנו הזדמנות לראות ישראלים משמאל ומימין שמסוגלים לעבוד ביחד" • לפיד: "מה שקורה כאן הערב זה הוכחה שהמערכת הישראלית צריכה תיקון עמוק ושינוי גדול"

נפתלי בנט ויאיר לפיד, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נפתלי בנט ויאיר לפיד, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דרמה במערכת הפוליטית: ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד סיכמו על העלאת החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא. במסגרת הסיכום בין השניים, ימונה לפיד לראש ממשלת המעבר מיד לאחר הפיזור. על פי ההערכות, הבחירות ייערכו בחודש באוקטובר או בנובמבר.

ראשי מפלגות הקואליציה התכנסו בלשכת רה״מ, לקראת הצהרת בנט ולפיד.

ראש הממשלה אמר בפתח דבריו: "אזרחי ישראל, אנחנו עומדים לפניכם היום ברגע לא קל. אבל מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל. לפני שנה אנחנו הקמנו ממשלה שרבים חשבו שהיא בלתי אפשרית. הקמנו את הממשלה כדי לעצור את הסחרור הנורא שבו ישראל הייתה נתונה. הייתה אבטלה המונית, גירעון גדול, מהומות ברחבי הארץ טילים על ירושלים. בעיקר היה שיתוק ממשלתי קשה.

"החלטתי לעשות מעשה, את המהלך הקשה בחיי. אבל המהלך גם הציוני בחיי. בעזרת השם הצלחנו להקים ממשלה. ממשלה טובה לישראל. ביחד הוצאנו את מדינת ישראל מהבור. השגנו דברים רבים בשנה הזאת.

"בראש ובראשונה השבנו לקדמת הבמה את ערכי ההגינות והאמון. עברנו לתרבות של אנחנו. ביחד. ישראל חזרה להיות מנוהלת. העסק חזק לפעול. אנחנו הוכחנו שאפשר להניח את המחלוקות בצד למען המדינה.

"כמו במילואים או במקום העבודה, אנשים עם דעות שונות מאוד, עבדנו למען מטרה גדולה יותר. בשבעות האחרונים עשינו את כל מה שניתן היה לעשות כדי לשמר את הממשלה הזאת, שבעניינו המשך קיומה הוא אינטרס לאומי.

"תאמינו לי הפכנו כל אבן. לא לכבודנו עשינו את זה אלא לכבוד הארץ היפה הזאת ולכבודכם אזרחי ישראל. ביום שישי קיימתי שיחות עם גרומי ביטחון ומשפט. הבנתי שמדינת ישראל תיכנס לנזקים ביטחוניים גדולים ולכאוס חוקתי.

"את זה  לא יכולתי לאפשר. לא חסכנו במאמצים על מנת לגייס את מי שנדרש כדי לקיים את התקנות. אבל המאמצים לא נשאו פרי. על כן ידידי, שר החוץ לפיד ואני החלטנו לפעול יחד לפיזור הכנסת, תוך העברה מסודרת של השלטון, גם בתקופת המעבר המדינה ממשיכה. יש דחיפות מיוחדת במהלך כדי למנוע את פקיעת תקנות יוש והכאוס הנלווה.

"אופוזיציה הפכה גם את קודש הקודשים של מדינת ישראל לכלי משחק פוליטי, באופן חסר תקדים. לא הסכמתי ששיקול פוליטי ישפיע בדרך כלשהי על ביטחון ישראל. לכן בשנה האחרונה ביטחון ישראל לא נפגע אלא התחזק. גם הפעם נגלה אחריות ונוודא שאפילו לא יום אחד של נזק לא ייגרם. במשפט שלמה של 2022 בחרנו להיות האמא ששומרת על חיי הילד. גם במחיר אישי כבד.

"אני עומד פה עם חברי לפיד, שבקרוב בע"ה יכנס לתפקיד ראש הממשלה. בהתאם להסכם בנינו. בשנה האחרונה למדתי להכיר את יאיר ברגעים החשובים ביותר. עבדנו ביחד. יאיר מגלם מידות של הגינות ואחריות. מה שנקרא מאנצ'. והוא מייצג ציבור משמעותי בישראל.

"יש לנו לפעמים מחלוקות וזה בסדר. אבל חזקה מהמחלוקות היא ההבנה שהמשותף והמדינה גדולה משנינו, ואנחנו פועלים רק טובת מדינת ישראל. בימים הקרובים עד לפיזור הכנסת, אני אסייע לו באמצעות חפיפה מסודרת ויסודית. כמה זמן שצריך. יש מדינה לנהל.

"אנחנו מדליקים מחדש את האורות. אני אעמוד לצד יאיר ואעשה ככל שיצליח במלאכת הקודש. שמעתי פעם מאמו של נפתלי פרנקל ז"ל, שבאותם 3 השבועות שגורלם לא היה ידוע ועם ישראל עמד מאחורי. נדלק האור וגילינו משהו על עצמנו. על היכולת שלנו לעמוד ביחד ועל מי שאנחנו באמת. וגם שהדבר מעט התפוגג חזרנו לשגרה מי שראה את החדר מואר כבר לא היה יכול לשכוח את המראה הזה.

"בשנה האחרונה נדלק האור וקיבלנו הזדמנות לראות ישראלים משמאל ומימין שמסוגלים לעבוד ביחד. ללמד זכות אחד על השני. להניח את המחלוקות בצד מבלי לוותר על העמדות. את הדבר הזה, את הזיכרון הזה, את הידיעה הזאת שאנחנו לא כ"כ מפולגים כפי שמנסים לספר לנו, אי אפשר להסיג לאחור. אנשים - אחים אנחנו. זו הייתה שנה מיוחדת. עבדנו יחד. העברנו תקציב אחרי 3 שנים. הבאנו לצמיחה כלכלית הגדולה בעולם. ניצחנו את גלי הקורונה בלי יום של סגר. זוכרים לא פרסנה לא מעניין ? קיימנו.

"הורדנו את הגירעון האסטרונומי כמעט ל-0. המדינה חזרה להתנהל בביטחון. המערכה מול איראן נמשכת. אנחנו ניהלהנו שיח נחוש אבל מכבד עם ארה"ב כדי להבטיח את שמירת האינטרסים של ישראל.

"כמו שאתם יודעים, הצלחנו למנוע את החתימה על ההסכם הלא טוב הזה, אבל בלי לשרוף את הקשר עם ארה"ב. בעוד הרבה שנים, אני מעריך שיבינו מה קרה בשנה הזאת. אנחנו ממשיכים לפעול להחלשת ראש התמנון האיראני.

"בדרום היה שקט הגדול ביותר בעשור האחרון. נערים ונערות בשדרות ובעוטף חוו לראשונה בחייהם שנה שקטנה ובטוחה ביותר. מכיוון ששיקמנו את ההתרעה, הפסקנו את מזוודות הכסף, הגבנו על כל בלון. מנענו את התחמשות המחבלים מחדש בעזה. ולא אפשרנו לחמאס להכתיב לנו איך לקיים מצעד בבירתנו ירושלים. הרמנו מחדש את הכבוד הלאומי.

"אבל התמודדנו גם עם גל טרור רצחני. על לוח ליבי כל אחד מהנופלים, ותנחומי למשפחות. חברים, זה היה במשמרת שלי, ואני כרה"מ ישראל נושא באחריות הכוללת. לכן שלחנו את כוחות שב"כ צה"ל והמשטרה לפעול לילה לילה בשומרון ולהגיע למחבלים במיטות שלה, כדי לא לפגוש אותם בפ"ת, בני ברק או תל אביב.

"אני כ"כ גאה במה שעשינו. עשינו, ביחד. לא עשיתי. כי עבדנו ביחד. כמה חשוב וכמה טוב לעבוד יחד. שר החוץ לפיד ואני שוחחנו הערב עם כל ראשי המפלגות, גנץ, ליברמן, סער, מיכאלי, הורוביץ, ויו"ר רעם עבאס. אמרתי להם שאני גאה בהם ובשותפות שלא הייתה אפשרית בלי הרצון וההתגייסות שלהם. אז רגע לפני שיתחילו קמפייני בחירות. נזכור את היכולת לעבוד יחד כשיש מטרה משותפת.

"אני פונה גם לאלה שלא תמכו בי, וזה בסדר. לאלה שיש בליבם עליי. אני מבין אתכם, המהלך שעשינו לא היה קל. רק דעו זאת, עשיתי את זה לשם שמיים. האמנתי ואני עדין מאמין שהיה הכרחי להוציא את ישראל מהבור. אסור היה מותר לתת לזה להימשך.

"אחרי שנה כראש ממשלת ישראל, אדם לא נשאר כפי שהיה, הוא מבין דברים, הוא רואה פרספקטיבה רחבה יותר. הבנתי כמה אנחנו חזקים כעם. כמה עוצמה יש לישראל, כמה טוב יש בעם הזה. ואני יודע שהמדינה שלנו תמשיך להיות כזאת.

"אני רוצה להודות לגילת אשתי, לילדי הנפלאים שנשאו איתי בעול וחטפו הרבה ווטאסאפים לא יפים מחברים ומילים קשות. אבל היו חלק מהמסע וידעו שזה לטובת מדינת ישראל.

"אני מודה גם לחבריי בסיעה. מעל הכל, אני מודה לכם, אזרחי ישראל הנפלאים על הזכות הנדירה שהייתה לי לשרת אתכם כראש הממשלה. תודה רבה".

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מסר: "אזרחי ישראל, יהיו לי עוד מספיק הזדמנויות לפנות למדינת ישראל. כרגע אני רוצה להודות לראש הממשלה בנט, על האחריות שהוא מגלה, על זה שהוא שם את המדינה לפני האינטרס האישי, וגם על החברות, אני מאוד אוהב אותך. החברות בנינו עמדה במכשולים ותמיד צלחה אותם. עוד נכונו לנו עלילות ביחד, הוא מנהיג ישראלי אמיץ ואין ספק שמקומו בהנהגת המדינה.

"מילה על ההמשך: גם אם יוצאים לבחירות בעוד כמה חודשים האתגרים לא יכולים לחכות. צריכים לטפל ביוקר המחיה. לטפל בכוחות שמאיימים להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית. מה שקורה כאן הערב זה הוכחה שהמערכת הישראלית צריכה תיקון עמוק ושינוי גדול.

"אנחנו ממשיכים בשינוים שהתחלנו ביחד. אנחנו צריכים לחזור לרעיון של אחדות ישראל. לא לתת לכוחות האופל לפרק אונו מפנים. להזכיר לעצמנו שאנחנו אוהבים את אחד את השני, את המדינה שלנו, ורק ביחד ננצח".

האופטימיות של לפיד; הפגישה של בנט ואורבך

לפי גורמים פוליטיים, הבוקר (ב') קיים ראש הממשלה שיחה של ניר אורבך שבה הודיע לו אורבך כי הוא יצביע בשבוע הבא בעד פיזור. לאחר מכן בנט הבין כי אפסו הסיכויים לייצב את הקואליציה והחליט להקדים את הבחירות.

בגזרת לפיד עוד היו היום אופטימיים באשר לניסיון למשוך את ימיה של הקואליציה עד לסוף מושב הקיץ בעוד שבסביבתו של בנט כנראה כבר התארגנו לסיום ימיה של הממשלה.

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו מסר: "חבריי ואני נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד. ממשלה שתדאג לכם, לכל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. ממשלה שתוריד מסים, שתוריד מחירים, תנהיג את ישראל להישגים אדירים כולל הרחבת מעגל השלום כפי שכבר עשינו. ומעל הכל - ממשלה שתחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל כדי שתוכלו ללכת ברחובות בראש מורם".

שר הביטחון בני גנץ צייץ הערב: "אנו חותמים הערב לצערי את פרק ממשלת השינוי. ממשלה שבשנת פעילותה עשתה רבות למען החברה הישראלית, ביטחונה וחוסנה ותמשיך לפעול למענה גם בתקופת המעבר".

שר המשפטים גדעון סער צייץ: "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת. המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו".

יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ צייץ: "הממשלה הזו הצליחה מעל ומעבר. זו ממשלה היסטורית שהצילה את הדמוקרטיה הישראלית. אני גאה בחלקנו בה. עשינו מאמץ עצום לשמור עליה. הישגיה ייזכרו לשנים רבות. מרצ תמשיך לפעול למען החברה הישראלית, וניאבק בבחירות הקרובות למען ערכינו ודרכנו".