מניות לרוב לא מגיעות לתחתית לפני שהפד משנה מדיניות לכיוון של הקלה

משקיעים שואלים כמה זמן עוד יימשכו המכירות הגדולות, לאחר שמדד S&P 500 מציג את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020, ימי תחילת המגפה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

עוד שבוע של מסחר מצליף במניות הותיר משקיעים רבים בתהייה, כמה נמוך עוד יכולים השווקים לרדת. אם ההיסטוריה מלמדת משהו, המכירות הגדולות (selloff) עלולות להיות עדיין רק בתחילתן.

● האם יש סכנה למיתון? תלוי איזה בנקאי אתם שואלים
● הסבירות למיתון בארה"ב גוברת ככל שהאינפלציה מעמיקה
● ניתוח טכני: מדד 500 S&P מתקרב לתיקון. כמה זמן הוא יימשך?

משקיעים לעתים קרובות האשימו את הפדרל ריזרב בתקופות השפל של השווקים. מסתבר שלפד היה פעמים רבות יד גם בשינויים לכיוון עליות. אם בודקים משנות ה־50, מדד S&P 500 נכנס למכירות גדולות של לפחות 15% ב־17 מקרים, כך מצאה החוקרת ויקי צ'אנג, אסטרטגית שווקים עולמיים בגולדמן זאקס. ב־11 מ־17 המקרים האלה, שוק המניות הגיע לקרקעית רק לאחר שהפד שינה כיוון והתחיל לשחרר את החגורה המוניטרית שוב.

ההגעה לנקודה הזו עלולה להיות מכאיבה. מדד S&P 500 ירד ב־2022 ב־23%, מה שהופך את תחילת השנה הזו לגרועה ביותר מאז 1932. המדד ירד ב־5.8% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו מאז שהיו מכירות גדולות בעקבות המגפה במרץ 2020.

והבנק המרכזי רק בתחילת הדרך. לאחר שאישר את העלאת הריבית הגדולה ביותר מאז 1994 ביום רביעי, הבנק המרכזי אמר שבכוונתו להעלות את הריבית עוד כמה פעמים השנה כדי להשתלט על האינפלציה.

הידוק המדיניות המונטרית, בשילוב אינפלציה שהיא הגבוהה ביותר בארבעה עשורים, גרם למשקיעים רבים לחשוש שהכלכלה עלולה להיכנס לירידות. הנתונים על מכירות קמעונאיות, סנטימנט הצרכנים, בניית בתים ופעילות ייצור מראים כולם היחלשות משמעותית בשבועות האחרונים. ובעוד שרווחי חברות נותרו גבוהים לעת עתה, אנליסטים צופים שהם יהיה תחת לחץ במחצית השנייה של השנה. סך של 417 חברות במדד S&P 500 הזכירו אינפלציה בשיחות הרווחים שלהן ברבעון הראשון, המספר הגבוה ביותר מאז 2010, על פי FactSet.

להימנע מ"לקנות בירידה"

בשבוע הקרוב, משקיעים יבדקו וינתחו נתונים כולל מכירות של בתים בנויים, סנטימנט הצרכנים ומכירות בתים חדשים, על מנת להעריך את המגמה בכלכלה. השווקים האמריקאים היו סגורים ביום שני בגלל היום הלאומי Juneteenth.

"אני לא חושב שהירידה בשווקים תימשך בקצב הזה, אבל הרעיון שאנו מתקרבים לתחתית - עם זה קשה להסכים", אמר דיוויד דונבדיאן, מנהל השקעות ראשי ב־CIBC Private Wealth US.

דונבדיאן אמר שהוא מנסה לעודד את לקוחותיו להימנע מ"לקנות בירידה", או לקנות מניות בהנחה גדולה בגלל הציפייה שהשוק יחזור לעלות בקרוב. אפילו אחרי מכירות גדולות, מניות עדיין לא נראות זולות, אמר. ותחזיות הרווחים עדיין נראות אופטימיות מדי לגבי העתיד, הוסיף.

מדד S&P 500 נסחר פי 15.4 מהרווחים הצפויים של החברות בו ב־12 החודשים הבאים, על פי FactSet, מעט מתחת לממוצע של 15 שנים של 15.7. אנליסטים כרגע עדיין צופים שחברות S&P 500 ידווחו על צמיחה דו ספרתית ברווחים ברבעונים השלישי והרביעי, על פי FactSet.

משקיעים אחרים אומרים שהם נזהרים מהאפשרות שהפד עלול להיאלץ לפעול אפילו יותר באגרסיביות, במידה וקובעי המדיניות יופתעו על ידי קריאת אינפלציה נוספת שתהיה גבוהה במיוחד. סקר סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, שפורסם מוקדם יותר החודש, הראה שמשקי בית צופים שהאינפלציה תהיה ברמה של 3.3% חמש שנים מהיום, לעומת תחזית של 3% שנעשתה במאי. מדובר בעלייה הראשונה בתחזית לטווח הרחוק מאז ינואר. בנפרד, מדד המחירים לצרכנים של משרד התעסוקה עלה במאי ב־8.6% לעומת מאי אשתקד, קצב ההתייקרות המהיר ביותר מאז 1981.

"התחושה שלנו היא שאם נתוני האינפלציה יהיה גבוהים מאוד שוב, הפד יוכל להעלות את הריבית אפילו יותר בחדות", אמר שארל־אנרי מונשו, מנהל השקעות בבנק Syz, בדברים שכתב בדואר אלקטרוני. זה יכול להפעיל לחץ נוסף על נכסים בסיכון כמו מניות, אמר.

האנליסטים פסימיים שהפד יוכל לממש "נחיתה רכה"

כשהפד החל להעלות את הריבית שוב השנה, אמר שהוא מקווה לגרום לנחיתה רכה, תסריט שבו הכלכלה מאטה קצב והאינפלציה מרוסנת בלי לגרום למיתון.

בשבועות האחרונים, משקיעים רבים ואנליסטים נעשו יותר ויותר פסימיים שהפד יוכל להצליח לממש זאת. הנתונים כבר הראו סימנים לכך שהפעילות הכלכלית נעשית קרירה יותר. כשהרבית עולה עלויות ההלוואה לצרכנים ולחברות עולים, כך שקשה לדמיין מצב שבו הפד יצליח למנוע ירידה, אומרים אנליסטים רבים.

צעדי הפד "מעלים את הסכנה למיתון שיתחיל השנה או בתחילת שנה הבאה ומעלים, בכנות, את הסכנה לכך שיוכלו להמשיך להעלות את הריבית תקופה כל כך ארוכה", אמר דיוויד קלי, אסטרטג עולמי ראשי בחברת ניהול הנכסים של ג'י פי מורגן. הוא אמר את הדברים בשיחת וועידה עם עיתונאים בשבוע שעבר. "לא הייתי מופתע אם בתוך שנה, נראה פגישה שבה ישקול הפד להוריד את הריבית", הוסיף.

באופן לא מפתיע, מניות לא מצליחות יפה בזמן מיתון, לרוב. מדד S&P 500 ירד ב־24% במיתונים שהיו מאז 1946, בחישוב חציוני, על פי חברת המחקר דויטשה בנק. "אם לא יהיה לנו מיתון, נתקרב לטריטוריה קיצונית", כתב ג'ים רייד, אסטרטג בדויטשה בנק.

החדשות הטובות למשקיעים הן שכאשר הפד התחיל לנוע לעבר מדיניות מוניטרית מקילה, באופן היסטורי שווקים הגיבו במהירות - בייחוד אם הסיבה העיקרית לירידות הייתה קשורה למדיניות של הבנק המרכזי, כך נכתב בניתוח של גולדמן זאקס.

מה שאף אחד לא בטוח לגביו הוא מתי בדיוק הפד יחליף הילוך, וכמה לחץ עלול להיות מופעל על הכלכלה בינתיים.

"אני צופה שהקיץ יהיה מאוד סוער", אמרה ננסי טנגלר, מנהלת השקעות ראשית ב־Laffer Tengler Investments.