מחקה חצי משוויה בתוך 20 דקות: מסלול ההתרסקות של מניית יונט קרדיט

המסחר במניית חברת האשראי החוץ בנקאי נפתח ל-20 דקות בלבד, לאחר שהושעה בשל אי הסדרים שנמצאו בספריה ולאחר התפטרות היו"ר משה כחלון • שווי החברה שכבר ירד ב-75% בשנה האחרונה, נחתך בחצי

משה כחלון, יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ
משה כחלון, יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ

מכה נוספת לחברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט. הבורסה בתל אביב אפשרה אחר הצהריים (ג') "מסחר פתיחה נפרד" במניית יונט  ובעלי מניות בחברה ניצלו זאת. בעקבות המהלך, שנעשה לאחר שהמסחר במניה הושעה בעקבות שורת האירועים שפקדה את החברה לאחר גילוי אי סדרים כספיים, צנחה המנייה ב-55.5%. המניה השלימה ירידה של 88% בתוך שנה, לשווי חברה של 19.7 מיליון שקל.

הצרות של יונט החלו בתחילת חודש מאי, אז נשדדו מבלדר של החברה 3.5 מיליון שקל מחוץ למשרדי החברה. הם נמשכו בסוף אותו חודש, אז, יומיים לפני המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון של השנה, התגלו אי סדרים בפעילות הצ'קים של החברה בהיקף של מיליוני שקלים. בדיקה לעומק גילתה כי מדובר בחוסר התאמה בין צ'קים שניטלו בסניף בנצרת לבין הרישום שלהם. אולם אלו לא היו הממצאים היחידים שעלו בימים שלאחר הדיווח הראשוני של החברה. הבדיקות הראשוניות מצאו שמנכ"ל החברה ואחד מבעלי המניות שלה, צחי אזר, נטל הלוואה בסך של כ-70 אלף שקל מכספי יונט קרדיט ולא דיווח על כך.

חלפו מספר ימים והבדיקה העלתה גם שהחברה חשופה בעקבות הלוואות שנתנה ללקוחות, חשיפה אותה הגדירו ביונט כ"גבוהה באופן משמעותי ביחס לדיווחים הקודמים של החברה". על פי הערכות מדובר בסכומים של עשרות מיליוני שקלים שניתנו על ידי יונט קרדיט כהלוואות ויהיה קשה עד אולי בלתי אפשר לגבות אותן. לאור הגילויים החדשים, התגבשה אצל כחלון ההבנה שיתכן כי מדובר בקצה הקרחון ולכן למרות הנזק התדמיתי, גם אם מדובר באירועים שלא נעשו בתקופתו, עדיף לו לפרוש עכשיו מהחברה.

המניה נגרעה ממדדי המניות בבורסה

החשיפה הגבוהה של החברה להלוואות שלא בטוח שיוחזרו הביאה את יו"ר החברה, שר האוצר לשעבר משה כחלון, להודיע על התפטרותו. בעקבות שורת האירועים והתפטרות כחלון הודיעה הבורסה על עצירת המסחר במניית יונט.

הבוקר הודיעה הבורסה כי המניה תיגרע מהמדדים - ת"א-פיננסים, ת"א-ביטוח ושירותים פיננסים, ת"א -AllShare ות"א - צמיחה בתום המסחר היום. בנוסף הוחלט כי יתקיים ביונט "מסחר פתיחה נפרד" על מנת לאפשר לבעלי מניות למכור את החזקותיהם בחברה, ונקבע כי תנודת השער המרבית המותרת במסחר פתיחה נפרד תהיה בלתי מוגבלת, כנהוג. 

עוד טרם התרסקות המניה היום, שרשרת האירועים יחד עם המומנטום השלילי ממילא בשוקי ההון, הפילו את מניית החברה בכ-75% בשנה האחרונה, מאז מונה כחלון ליו"ר, ואף הובילו לפני מספר ימים להגשת בקשה לתובענה ייצוגית נגד יונט קרדיט, בעלי השליטה בה - שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר, ונגד היו"ר כחלון. התביעה, בסך כ-5 מיליון שקל, הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה לעבירה לכאורה של ביצוע פעולות הנוגדות את חוק ני"ע .

בשבוע שעבר חלה תפנית נוספת בעלילה לאחר שיונט דיווחה כי שניים מבעלי השליטה בחברה, שלמה אייזיק ושי פנסו, חתמו על נייר עקרונות עם פירמת הייעוץ גיזה למכירת כ-18% ממניותיהם לגיזה תמורת 10 מיליון שקל.

במסגרת ההבנות בין הצדדים נקבע, כי גיזה תוכל למנות מנכ"ל מטעמה ללא שכר, כאשר על פי ההערכות מי שמיועד מטעמה לנהל את יונט, אם העסקה תצא לפועל (מה שכלל לא ברור), הוא יריב פילוסוף, המכהן כיום כסגן יו"ר גיזה והשותף המנהל שלה.