גידלו אותה להיות מורה, אבל היא הפכה לספקית האינטרנט של המגזר הערבי

חולוד אבו חרפה גדלה במשפחה בת 9 נפשות במעלות תרשיחא, וכבר בתיכון חלמה להקים חברה משלה. את העסק הראשון פתחה לבדה בחדר של 3X4 מטרים, עד שצמחה להיות ספקית האינטרנט המרכזית של המגזר הערבי. עכשיו היא פועלת להעניק כלים עסקיים לנשים נוספות • "יש חסמים רבים לאישה ערבייה", היא אומרת, "אבל מי שיבוא אליי לחברה יראה ישיבות הנהלה שבהן כולן נשים"

חולוד אבו חרפה / צילום: ענת קאזולה לחברת Q Elite Beauty
חולוד אבו חרפה / צילום: ענת קאזולה לחברת Q Elite Beauty

אישי:  רווקה, גרה במעלות תרשיחא
מקצועי: מנכ"לית ספק האינטרנט 066, מייסדת עמותת "אישה חזקה" ומכללת "סבע" לתעסוקת נשים ערביות

אני: "חכמה, עקשנית, אמיצה ומאמינה בעצמי".

ילדות ומשפחה: "נולדתי במעלות תרשיחא למשפחה של שמונה ילדים, שבע בנות ובן. אמא שלי הייתה עובדת ניקיון בבית ספר ואבא שלי קיבל קצבה מביטוח לאומי. הייתה לי ילדות קשה. אחרי שלוש בנות להוריי, נולד אחי וכולם היו ממש מרוצים וחשבו שעכשיו יבואו עוד שלושה בנים, אבל באתי רק אני. הם קיבלו את האכזבה איכשהו בסדר. נולדתי קטנטונת ועם שפעת, הרופאים אמרו לאמא שלי שאני עלולה לא לשרוד ושכדאי להיות מוכנים לכל דבר. אחרי חודש בפגייה התחלתי לחייך, זה כנראה היה הרגע שבו התחלתי להיות לוחמת".

לימודים: "הייתי תלמידה מצטיינת והמורים אהבו אותי מאוד. הייתי מנהיגה, אבל מנהיגה עם מוגבלות פיזית קשה. מהלידה היה לי מחסור בוויטמין D שהשפיע על חוזק העצמות. היו לי הרבה שברים, כך שעברתי את בית הספר והאוניברסיטה בכיסא גלגלים. אני נזכרת בכל הילדים צוחקים, רצים וקופצים - ורק אני יושבת בצד. זה לא היה קל, אבל לשמחתי זה עבר. במהלך האוניברסיטה עשיתי ניתוח גדול שהצליח מעל למצופה. היום אני הולכת, אפילו רוקדת - הכל בסדר".

טרגדיה: "כשהתחלתי ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, אמא שלי נפטרה. כל המשפחה שלנו נכנסה להלם. היא נפטרה בעקבות חיידק שקיבלה בביקור שגרתי בבית החולים. היא הייתה כל כך צעירה, רק בת 49. תמכתי באותה תקופה קשה באחותי הקטנה והרגשתי יותר גדולה מהגיל שלי".

נגד הזרם: "יש חסמים רבים לאישה ערבייה בחברה הערבית. המשרות העיקריות שפתוחות עבורה הן של עובדת סוציאלית, מורה או מזכירה רפואית. אבל כבר בתיכון החלטתי שזו לא הדרך שלי, שאהיה אשת עסקים. במקביל ללימודים באוניברסיטה עבדתי בכמה מחברות התקשורת הגדולות בארץ, בהן בזק בינלאומי וסלקום, שבה הייתי מנהלת פניות הציבור. כבר אז ידעתי שתהיה לי חברה ואנהל עסק כמנכ"לית".

עצמאות: "פתחתי את העסק הראשון שלי לאספקת אינטרנט בחדר של שלושה על ארבעה מטרים. בשנה הראשונה בכלל לא סיפרתי למשפחה, ולמעשה עבדתי לבד בחברה: הייתי מחלקת תמיכה טכנית וגם שירות לקוחות. בסופו של דבר צברתי מספיק כסף להביא עוד עובדת, ואחריה עוד עובדת ועוד אחת. היום יש לי 300 עובדים בכל העסקים שלי, 95% נשים".

אשת עסקים: "מי שיבוא לביקור בחברה יראה ישיבות הנהלה שבהן כולן נשים. עד היום גברים שמתחרים בי מסתכלים עליי ואומרים: אה, זאתי בחורה, אישה. הם לא לוקחים אותי ברצינות - ואני מתחרה בהם חזק. אני אולי לא בזק בינלאומי, אבל אני מתחרה טובה וחזקה".

066: "במגזר הערבי אני כרגע ספק האינטרנט היחיד. בעבר היו עוד אבל רבים ירדו מהשוק ואחרים עדיין לא קיבלו רישיון ממשרד התקשורת. המחירים במגזר הערבי זולים, והלקוחות שלנו הם בעיקר הורים שרוצים סינון אלימות ופורנוגרפיה".

תעסוקת נשים ערביות: "תמיד הרגשתי מחוברת לנושא בכל ליבי, כך שבמשך שנים חקרתי ואספתי עליו מידע. ולפני כמה שנים עשיתי דוקטורט באוניברסיטת פריז להשכלה בינלאומית בנושא השתלבות נשים ערביות בשוק התעסוקה בישראל. במהלך הלימודים עלה לי רעיון להקים את עמותת "אישה חזקה" ובהמשך החלטתי לייסד מכללה בנגב שתעניק לנשים כלים להתקדם בשוק. כרגע אנחנו ממתינים לאישורים מהמועצה להשכלה גבוהה".

בין עבודה לבית: "אני מתחילה את העבודה בתשע ומקפידה לסיים בשש וחצי-שבע בערב. חשוב לי להקפיד על הפרדה בין עבודה לבית. מבחינת זוגיות, הקדשתי את כל זמני לקריירה ולחזון שלי להצליח. כולנו רוצים משפחה וילדים, וברור שגם אני, אבל זה תלוי. המחשבות כל הזמן משתנות מבחינת מי הבחור המתאים".

טיפ ניהולי: "מישהי שאלה אותי לא מזמן איך אפשר לעבוד קשה בעסקים ולהצליח. אמרתי לה: תמיד תהיי מבסוטית ומחייכת".

בעתיד: "הייתי רוצה לראות את שיעור תעסוקת הנשים גדל, לא רק בחברה הערבית, אלא גם בחברה החרדית ובחברה הישראלית כולה. הייתי רוצה להתחבר לנשים רבות כדי לשנות את המצב, אבל פוליטיקה כרגע לא מעניינת אותי. מהמקום שלי כיום אני יכולה להצליח יותר ביעדים שהצבתי".