אזהרת המסע לאיסטנבול חוזרת לדרגה 3. ההזמנות לאנטליה מזנקות

האגף ללוחמה בטרור במל"ל החליט להחזיר את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול בחזרה לרמה 3 (איום בינוני) • ההמלצות לנוסעים לטורקיה הן להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, לשמור על ערנות ולא להחצין סממנים ישראליים • אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השטיח המעופף: "המוקד שלנו מוצף בפניות של ישראלים שביטלו חופשתם כשאזהרת המסע הייתה תקפה וכעת הם מבקשים להחזיר את הזמנתם"

איסטנבול / צילום: Shutterstock
איסטנבול / צילום: Shutterstock

אזהרת המסע לאיסטנבול חוזרת לרמה 3 (איום בינוני): האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי (מל"ל) החליט להחזיר את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול בחזרה לרמה 3 לאחר שהיא עלתה לפני כשבועיים לרמה 4 שמשמעה איסור נסיעה ליעד.

הפייקים מהרשתות שמנסים להסביר את הכאוס העולמי בנמלי התעופה
ביטולי הטיסות, נפילת המניה והאם אילת תחזור למפה: נשיא חברת הלואו קוסט וויז אייר בראיון בלעדי

הנימוק של המל"ל להקלות כעת: "במסגרת מאמץ ישראלי-טורקי משותף של זרועות הביטחון והדרגים המדיניים, סוכלו מספר התארגנויות איראניות לפגיעה באזרחים ישראלים באיסטנבול. בתוך כך, כוחות הביטחון הטורקים איתרו ועצרו מספר חוליות טרור איראניות אשר פעלו תחת משמרות המהפכה ועשו שימוש באזרחים טורקים, למטרת פגיעה באזרחים ישראלים. סיכולים אלו הביאו לירידה ברמת האיום כלפי ישראלים בטורקיה".

ההמלצה ליעדים שרמת האזהרה אליהם היא בדרגה 3, כלומר איום בינוני (בדומה לאזהרה התקפה לאיחוד האמירויות או מצרים) היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות, ובמקרה הזה לטורקיה. בנוסף, "המל"ל ממליץ לבחון נחיצות נסיעות לטורקיה, זאת על רקע אפשרות להמשך מאמצים איראנים להוציא אל הפועל פיגועים בזירה זו גם בעתיד. עקב כך שהמוטיבציה האיראנית עדיין גבוהה והמטה לביטחון לאומי מעריך כי ישנם מאמצים מצד אחד לבנות תשתיות ומצד שני לאתר יעדים ישראלים ויהודים פוטנציאליים", לאור זאת ההמלצות לנוסעים הישראלים הן להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות טרם ההגעה לטורקיה ולכל מדינה אחרת ולהימנע פרסום תמונות ופרטי ביקור בזמן אמת. עוד מתבקשים הנוסעים לשמור על ערנות ולא להחצין סממנים ישראליים או לקיים שיחות על שירות במערכת הביטחון עם גורמים לא מוכרים.

"בהינתן התפתחות איומים חדשים אשר יצביעו על עליה מחודשת ברמת האיום, תישקל העלאה מחודשת של אזהרת המסע לרמה שתשקף את אופי האיום לישראלים במדינה".

"אנחנו נמצאים בזינוק של עשרות אחוזים לעומת שבוע שעבר"

עוד לפני הורדת דרגת האזהרה לנוסעים לטורקיה, כשהנושא היה באוויר בימים האחרונים לאחר ביקור שר החוץ יאיר לפיד בטורקיה, הישראלים חזרו להזמין טיסות ליעד. באשת טורס זיהתה שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית החברה, זינוק של עשרות אחוזים בהזמנת חופשות לאנטליה בימים האחרונים.

"תפיסת החוליה האיראנית, ביקור שר החוץ ותחושה שהמצב נרגע נתנו דחיפה עצומה להזמנות לחופשות בטורקיה. כיום אנחנו נמצאים בזינוק של עשרות אחוזים לעומת שבוע שעבר, ואף יותר מכך לעומת שיא המשבר".

אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השטיח המעופף, מספר דברים דומים: "בימים האחרונים ראינו איך אנטליה חוזרת למקום הראשון כיעד המוביל להזמנות החדשות עבור חופשה משפחתית לקיץ ולחגים. המוקד שלנו מוצף בפניות של ישראלים שביטלו חופשתם כשאזהרת המסע הייתה תקפה וכעת הם מבקשים להחזיר את הזמנתם". בשטיח המעופף ישיבו את דמי הביטול ששילמו נוסעים שביטלו חופשה לטורקיה בהחזרת ההזמנה ליעד.