שרי הסביבה של האיחוד האירופי אישרו: סוף למכוניות מונעות בדלק בשנת 2035

החל מ-2035 תיאסר בכל רחבי האיחוד האירופי מכירת כלי רכב חדשים המונעים בדלקי מאובנים כלשהם • הצורך לקבוע את האיסור לשנת 2035 נובע מהצורך להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050, מטרה שהאיחוד האירופי שב והתחייב אליה בשנים האחרונות

טעינת מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock, Scharfsinn
טעינת מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

בתום דיון שנמשך כ-16 שעות, אישרו שרי איכות הסביבה של מדינות האיחוד האירופי אמש (ג') החלטה משמעותית לעתיד התחבורה ביבשת: החל מ-2035 תיאסר בכל רחבי האיחוד מכירת כלי רכב חדשים המונעים בדלקי מאובנים כלשהם. הצעד הוא חלק מהמחויבות של האיחוד האירופי להיאבק בשינויי האקלים ולאפס את פליטות הפחמן הדו-חמצני שלו עד שנת 2050. החל מ-2035, רק כלי רכב חשמליים לחלוטין (ולא "היברידיים") או כלי רכב עתידיים שיונעו באמצעות מימן דחוס יורשו לעלות על הכביש בפעם הראשונה.

ברגע האחרון, בעקבות התנגדות של המפלגה הליברלית (FDP) החברה בקואליציה הגרמנית, אושר במסגרת ההחלטה סעיף המאפשר גם מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית שיונעו על ידי דלק סינתטי (E-Fuel). מדובר במוצר ניסיוני שאינו קיים כרגע מבחינה מסחרית, שהוא ניטרלי מבחינה אקלימית. כלי רכב חדשים המונעים בסוגי בנזין שונים, גז דחוס, דיזל או אתנול לא יורשו להימכר.

הצורך לקבוע את האיסור לשנת 2035 נובע מהצורך להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050, מטרה שהאיחוד האירופי שב והתחייב אליה בשנים האחרונות. זמן החיים הממוצע של רכב על הכביש באירופה עומד על 15 שנה, לפי נתוני האיחוד, ולכן נקבעה שנת 2035 כמועד האחרון שבו ניתן יהיה למכור מכוניות חדשות עם מנוע בעירה פנימית. ההצעה כבר עברה אישור בשלבים שונים בפרלמנט האירופי, ואתמול עמדה להצבעה קריטית בקרב פורום שרי איכות הסביבה של המדינות החברות באיחוד.

כמה מדינות באיחוד מתנגדות ליוזמה ולהתחייבות הנובעת ממנה, ביניהן איטליה והונגריה, וכעת יחל הליך התייעצות בנוגע לאימוץ ההצעה. נכון לינואר 2022, כ-20% מכלי הרכב החדשים שנמכרו באיחוד האירופי היו חשמליים לגמרי, עלייה משמעותית לעומת השנה שעברה. אם הרפורמה שמציעה הנציבות תאושר בפרלמנט אחרי הליך ההתייעצות, ממשלות באירופה יצטרכו להשקיע משמעותית בתשתית טעינה שתאפשר מעבר לכלי רכב חשמליים, ויצרניות רכב יצטרכו להוזיל את מחירי הדגמים, או לסמוך על סובסידיות ממשלתיות.

"זה היה יום ארוך, אבל טוב להגנה על הסביבה", כתב לאחר ההחלטה סגן נשיאת הנציבות האירופית, פרנס טימרמנס. שרת איכות הסביבה של גרמניה, ממפלגת "הירוקים", שטפי למקה, כתבה: "המדינות החברות באיחוד האירופי הצביעו ברוב עצום שמשנת 2035 רק מכוניות וכלי רכב מסחריים קלים שאינם פולטים פחמן דו-חמצני יורשו להירשם. אנחנו שולחים בכך מסר ברור בנוגע להשגת יעדי האקלים. ההחלטה מעניקה לתעשיית הרכב את הוודאות הדרושה כדי לתכנן בהתאם".