ראשי רשויות מוחים נגד האוצר שבלם תקצוב רשויות המאיצות בנייה למגורים

משרד האוצר מתמהמה באישור החלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי לתקצוב רשויות ב-30 אלף שקל עבור כל יחידת דיור שתשווק • ברשויות המקומיות טוענים כי המשרד פועל כך בכוונה תחילה: "הפקידות במשרד האוצר מנסה לטרפד בכל דרך את יישום ההחלטה" • משרד האוצר בתגובה: "בוחנים את ההחלטה"

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

126 ראשי רשויות מקומיות, פנו אתמול (ד') לשר האוצר אביגדור ליברמן בבקשה לאשר את החלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי לתקצוב רשויות ב-30 אלף שקל עבור כל יחידת דיור שתשווק. ההחלטה נועדה לתמרץ רשויות מקומיות בכדי לעודד שיווק דירות גם ברשויות בהן בהן גידול בכמות התושבים מהווה גירעון ועומס.

החשב הכללי מאיים לעצור את שיווקי הקרקעות של המדינה: "מכרזים שכבר פורסמו יידחו"

כאמור, מדובר על החלטה שקידמה מועצת רמ"י ב-12.06.2022 במסגרתה סוכם כי ברשויות מקומיות בהן ערך הקרקע הוא פחות מ-2 מיליון שקל, הרשויות יקבלו תוספת של 30 אלף שקל על כל יחידת דיור שיקדמו.

אולם ברשויות המקומיות טוענים כי משרד האוצר לא מתלהב לקדם את ההחלטה כי מדובר על הוצאה כספית העלולה להכביד על תקציב המדינה. לדבריהם "הפקידות במשרד האוצר מנסה לטרפד בכל דרך את יישום ההחלטה באמצעות תרגילים תקציביים כאלו ואחרים תוך ניסיון להשית את תוספת העלויות על רוכשי הדירות, וכן באמצעות רעיונות שהתקציב לנושא יגיע כביכול ממקורות אחרים, שכלל אינם ידועים וכמובן אינם ודאיים. הפקידות אף לא בוחלת באיומים כי התקציב שיוקצה ייגרע מתקציבי המשרדים הרלוונטיים".

עוד מוסיפים ראשי הרשויות במכתב החתום בין היתר על ידי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה, משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, סמיר מחאמיד ראש עיריית אום אל-פחם וסוללה נוספת של ראשי רשויות הן מהחברה היהודית והן מהחברה הערבית, שעותקים ממנו נשלחו לשרת הפנים, איילת שקד ולשורה של מנכ"לי משרדי ממשלה, כי "לא יעלה על הדעת, שהפקידות במשרד האוצר תנסה לכופף את החלטותיכם, ותפעל לעקרן מתוכן באמצעים פסולים. במידה וההחלטה לא תיושם שוב נמצא עצמנו נלחמים בבירוקרטיה, במקום לפעול יחד לטובת הציבור שכלל לא מבין מדוע אינו זכאי לרכוש דירה בישראל".

"אנחנו מתמודדים שנים רבות עם מצוקה הולכת וגוברת של זוגות צעירים ומשפחותיהם המבקשים דיור בר השגה בכל חלקי הארץ. כחלק מההבנה הבסיסית שגידול באכלוס מחייב השקעה הולמת בהקמת מבני ציבור, בתאריך ה-7 ביוני 2022 אישרה מועצת מקרקעי ישראל, את ההצעה לתיקון פרק משנה "מימון מבני ציבור - הוצאות פיתוח נוספות". במסגרת זו, התקבלה בהובלתכם ובאישורכם ההצעה לתיקון התעריפים בהחלטה הקיימת ומתן תוספת של 30,000 שקל לכל יחידת דיור, עבור הקמת מבני ציבור הכרחיים לאיכות חיי התושבים, וזאת לאחר שהבנתם ותמכתם בהסרת חסם משמעותי המכשיל את האצת הבניה והרחבת הבניה למגורים בישראל".

לסיכום מציינים כי "תקצוב מוסדות ציבור בתחומי הרשויות מצוי כיום, טרם יישום ההחלטה, בחסר משמעותי ביותר, אשר פוגע באופן ניכר באפשרות הרשויות לתת שירותים בסיסיים לתושביהן ומהווה חסם מרכזי לשיווק יחידות דיור", ומוסיפים כי "יישום ההחלטה כפי שהתקבלה, יסייע משמעותית לרשויות המקומיות לתת שירות ראוי לתושבים החדשים והוותיקים גם יחד, באמצעות הקמת מוסדות חינוך וציבור בתכניות בניה חדשות, ויתמוך, לצד צעדים משלימים נוספים, בהאצת הפיתוח והבניה למגורים בתחומי הרשויות המקומיות".

עופר תודר מנכ"ל עיריית אום אל-פחם מסביר: "ההחלטה המדוברת מציעה לתת 30 אלף שקל תמריץ בכדי להגביר את קיבולת התושבים, וזאת יוזמה של מועצת רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון אלא שמשרד האוצר לא ממש מת על ההחלטה הזאת ובבסיס הטענה שלו נמצא חשש מגירעון תקציבי כי זו הוצאה לא מתוכננת, לכן הוא בא ואמר שמי שאישר את ההחלטה שיתקצב אותה מכיסו. לדעתי, זה אינטרס לאומי שצריך לתת תמריצים לרשויות בכדי לפתור את משבר הדיור".

לדבריו, "הטענה הכללית של האוצר היא שזה עלול לגרום להם לגירעון, אבל אחד האתגרים של מדינת ישראל ושל החברה הערבית בפרט הוא פתרון בעיית הדיור, וזאת הסיבה שאנחנו באום אל-פחם חתמנו על הסכם גג".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: ״בימים אלה מתקיימת במשרד האוצר בחינה בנוגע ליישום החלטת מועצת מקרקעי ישראל מבחינת רישומה התקציבי והחשבונאי״.