ע"פ תוכנית יפה בן דויד המורים הוותיקים יזכו לשדרוג והצעירים יסתפקו בפירורים

הסתדרות המורים מנופפת במצוקתם של המורים הצעירים ובשכרם העגום ומנגד, היא קוראת למודל של העלאת שכר גורפת ואחידה שתעשה חסד בעיקר עם המורים הוותיקים ולא תשפיע באופן מהותי על איכות חייהם של המורים הצעירים

יפה בן דויד, מזכ''לית הסתדרות המורים / צילום: איל יצהר
יפה בן דויד, מזכ''לית הסתדרות המורים / צילום: איל יצהר

הכותב הוא ראש ההתמחות במימון ושוק ההון, הקריה האקדמית אונו

כל טירון רובאית מכיר את זה, הציפייה להגיע להיות חלק מצוות הסמלים במסייעת; בלי שמירות, בלי עבודות מטבח ועם שלט "להעיר במקרה מלחמה בלבד" על הדלת. מאות מחט"ים ומגד"ים ניסו לשנות ונכשלו. ניסו לשנות כי זה מזיק, שוחק את הצעירים שעושים יותר מדי וחלקם עוזבים. נכשלו כל שנה כי המסורת היא של 40 שנה והמג"ד בא רק לשנתיים. נכשלה כי אומנם תפיסת המסייעת דופקת את הצעירים ודופקת את המשימה, אבל מאד קל לנהל ככה פלוגה.

הוותיקים הם אלו שמנהלים עניינים, הם חברים של הרס"פ ואיתם סוגרים הכל. הצעירים גם ככה בקושי ישנים בלילה, אז כמה כוח כבר יש להם והמג"ד שרוצה להיות מח"ט מבין מהר מאד ששקט תעשייתי זה תנאי הכרחי. הבעיה היא שתפיסת המסייעת הפכה להיות אופן החשיבה של כל מודל הסקטור הציבורי בישראל. מורות, אחיות, שוטרים, סוהרים, ורופאים, היכן שלא תזרקו אבן תמצאו שרידים של כומתה חומה או אדומה.

אז הצעירים נדפקים עם שכר נמוך, מתוך תקווה שלהם שיום יבוא והם כן יגיעו לשכר משופר או לפחות סביר. בינתיים, שכרם הנמוך משמש כדגל לנפנף בו בדרישות להעלאת שכר. השכר הממוצע של מורה בישראל בשנת 2021 עמד לפי ה-OECD על קצת מעל 10,000 ש"ח, זה לפי דיווח רשמי של מדינת ישראל. זה כמובן לא מפריע להסתדרות לטעון שזה רק 8,500 שקלים ולבקש 10% העלאה. 10% העלאה יעלו לנו בערך 4.6 מיליארד שקלים - ולא 2 מיליארד "קטנים" כפי שטוענת ההסתדרות המורים, אלא אם כן תמימים לחשוב שאחד רן ארז, שיושב כעת בשקט, יסכים לכך שהמורים "שלה" יקבלו והמורים "שלו" לא.

חלוקה אחרת

בואו נניח שאנחנו מסכימים להוסיף עוד 4.6 מיליארד לשכר בלבד במערכת החינוך, מערכת שהתקציב שלה עלה הכי הרבה בעשור האחרון והוא כעת גדול יותר מתקציב הביטחון, על שלל האיומים האיראניים והפנסיות שנופלים עלינו כל שנה. אז הנה שלושה קווי קידום שכר במערכת החינוך. זנחתי תגמול דיפרנציאלי, ביטול קביעות, קיצור חופשות או ביטול פנסיה מוקדמת, למעשה כל מודל כלכלי. נישאר עם הקביעות, החופשות והכל, רק בואו נחלק את הכסף אחרת.

קו הבסיס הוא מודל עליית השכר הקיים במערכת החינוך. מורה מתחיל, בעל תואר ראשון מקבל בערך שכר מינימום, בושה וחרפה. מורה ותיק, עם תואר, עם גמול השתלמות, עם מענק יובל שנתי ושלל ההטבות שבאות עם הותק מגיע לשכר ממוצע שנושק ל-20,000 שקלים. ברור שלא רואים תלושים כאלה בתקשורת, אבל הם קיימים ועוד איך. מתווה ההסתדרות קורא להעלאת שכר גורפת ואחידה. אחידה משמעותה שמי שמרוויח היום 7,000 ברוטו יקבל 10% יותר, ומי שמקבל 18,000 ברוטו, ובכן אחיד, לא?! 10% יותר... רק שזה לא אותו כסף וזה בעיקר ינציח את המצב ויביא אותנו עוד שלוש שנים לראות שוב מורים עניים.

חתך אמת של הדמוגרפיה

הקו השלישי מבוסס על יישום סימולציה ואילוצים על השכר של 150 אלף המורים בישראל לפי חתך אמת של הדמוגרפיה של גילאים וחלוקת אותם 4.6 מיליארד שקלים רק כך שהצעירים יקבלו יותר, הרבה יותר, והוותיקים יקבלו רק מעט יותר. קו עליית השכר הופך שטוח יותר, הוגן יותר והאמת- דומה הרבה יותר למתווה השכר במדינות מערב אירופה.

גם אבא של אורי וגם אמא של איתמר מסכימים שלמורים מגיע יותר ומוכנים לשלם יותר מיסים כדי שזה יקרה. אבל יש לנו רק בקשה קטנה: מספיק עם מודל המסייעת, בואו נדאג שפעם אחת, גם לצעירים יישאר מילקי.