הותר לפרסום: צה"ל יירט בשבוע שעבר כטב"מ נוסף של חיזבאללה

ביום רביעי שעבר יורט כטב"מ של ארגון הטרור חיזבאללה. כוחות צה"ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול בין המדינות, בתוך המרחב הימי של לבנון, תוך שלא נשקף איום או סכנה • ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה בוחביב נועדו שלשום, וגינו את שיגור הכטב"מים לעבר מה שהם מגדירים בתור "אזור ימי שנוי במחלוקת"

סוגיית האיומים של חיזבאללה על מאגר כריש תופסת מקום מרכזי גם בתוך לבנון / צילום: אנרג'יאן
סוגיית האיומים של חיזבאללה על מאגר כריש תופסת מקום מרכזי גם בתוך לבנון / צילום: אנרג'יאן

ארבעה ימים לאחר שצה"ל יירט שלושה כטב"מים שכוחות חיזבאללה שיגרו לעבר מאגר הגז כריש, שבצפון המים הכלכליים של ישראל, היום (ד') הותר לפרסום כי כבר ביום רביעי שעבר יורט כטב"מ נוסף של ארגון הטרור השיעי הלבנוני.

באותה עת, זיהו מערכות הגילוי של צה"ל כטב"מ בדרכו מלבנון אל עבר המים הכלכליים של ישראל. כוחות צה"ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול בין המדינות, בתוך המרחב הימי של לבנון, תוך שלא נשקף איום או סכנה. סוגיית האיומים של חיזבאללה על מאגר כריש, תופסת מקום מרכזי לא רק במאבק בין ישראל לבין הטרור השיעי אלא גם בין חיזבאללה לבין יריביו הפוליטיים בלבנון.

ישראל ולבנון אמנם עדיין נמצאות בתהליך מו"מ, בתיווך שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - עמוס הוכשטיין, אך לאחרונה חלה התפתחות משמעותית. נשיא לבנון מישל עאון נסוג מדרישת קו 29 הנרחב, שכולל חלק ממאגר כריש, לאזור קו 23 שאותו ביירות דרשה כבר בתחילת ההליך אי שם ב‏‏-2010. עאון פנה באמצעות הוכשטיין לירושלים, וביקש לקבל ריבונות על שדה הגז צידון־קנה בתמורה להכרה היסטורית בגבול עם ישראל. מנגד, בירושלים העבירו דרך הוכשטיין את המסר שהם מוכנים להיעתר לדרישה - בתמורה לפיצוי כספי.

כאשר חיזבאללה זיהו את ההתפתחויות, הם החלו בשיגור הכטב"מים שנועד לערער את המו"מ. עם זאת, הם נחלו כישלון חרוץ בהקשר זה. ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה בוחביב נועדו שלשום, וגינו את שיגור הכטב"מים לעבר מה שהם מגדירים בתור "אזור ימי שנוי במחלוקת", מה שמצביע כי גם ברמה הדקלרטיבית הם לא מתייחסים לאסדת כריש כשטח לבנוני. המילה "חיזבאללה" לא אוזכרה, אך בוחביב כן ציין כי פעולת הכטב"מים היא "בלתי מתקבלת על הדעת". שר החוץ הלבנוני גם הדגיש את תמיכתם בפעילות הדיפלומטית של השליח הוכשטיין.

מנגד, סגנו של חסן נסראללה, שייח' נעים קאסם, הגיב אתמול והביע את עמדת חיזבאללה כי "לבנון צריכה לקבל את כל זכויות חיפוש הנפט והגז במים הטריטוריאליים שלה". באירוע שבו ציינו 40 שנים לייסוד ארגון הטרור השיעי, הוא התייחס גם למצב הפוליטי בביירות, שבה מנסים להרכיב ממשלה חדשה ויציבה. "הפרלמנט החדש מייצג פרק חדש", סיכם נעים. "ארה"ב וגורמים נוספים לא מעוניינים שללבנון תהיה ממשלה בגלל שהם לא מעוניינים שהלבנונים יפסיקו לסבול".