מיסוי השקעות: סביבת האינפלציה היא כלי לחסוך במס

בסביבה כלכלית מאתגרת חשוב לנצל את היתרון של קרנות המשקיעות בנכסים שיקליים במקום החזקה ישירה של אג"ח שיקלית

קרנות נאמנות. חשוב לנצל את היתרון של קרנות המשקיעות בנכסים שיקליים / אילוסטרציה: Shutterstock
קרנות נאמנות. חשוב לנצל את היתרון של קרנות המשקיעות בנכסים שיקליים / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא. 

כמו כל העולם, גם ישראל נמצאת בסביבה אינפלציונית שכנראה תלווה אותנו בשנים הקרובות. בסביבה כלכלית בה החיים של כולנו מתייקרים, יש מקום לחשב איך לחסוך בהוצאות מיותרות. אחת הדרכים היא לנצל הזדמנות בסיסית ופשוטה לשלם פחות מס על השקעות ברמת סיכון זהה ובפוטנציאל תשואה דומה ובכך לשפר את תיק ההשקעות שלנו. למעשה מנגנוני המס על רווחים בתיק ההשקעות מאפשרים לנו לעשות זאת בקלות ובעיקר בהשקעות סולידיות.

מה הם שני מסלולי המס?

בישראל קיימות שתי שיטות לגבות מס על רווחים בשוק ההון. הראשונה, שרלוונטית לרוב אפיקי ומכשירי ההשקעה, היא תשלום של 25% מס רווחי הון על הרווח הריאלי, כלומר בתקופה אינפלציונית הרווח ייחשב רק אם הוא יהיה מעל שיעור האינפלציה. השיטה השנייה היא תשלום מס של 15% על הרווח הנומינלי, כלומר ללא התחשבות בשחיקת הרוח על-ידי האינפלציה. שיטה זו למעשה רלוונטית להשקעות בנכסים המוגדרים "שיקליים": פיקדון בבנק, מק"מ, אג"ח ממשלתיות שיקליות או אג"ח קונצרניות שיקליות.

אם שמתם כסף בפיקדון או באג"ח שיקלית לפדיון, בוודאות תשלמו מס כבר מהשקל הראשון, גם אם בפועל מחיר הכסף נשחק בעקבות האינפלציה. במילים אחרות, אם סגרתם פיקדון בבנק בתשואה של 1%, במבחן התוצאה תשלמו מס של 15% ותישארו עם 0.85% בלבד.

אז איך להשקיע באפיק שיקלי ולשלם רק על הרווח הריאלי?

הדרך הפשוטה לנצל את העיוות הוא להשקיע בקרנות נאמנות פטורות שמשקיעות באפיקים שיקליים, כלומר קרנות שכל הנכסים שלהן מושקעים בנכסים שיקליים, ולכן הן מהוות אלטרנטיבה ברמת הסיכון והסיכוי להחזקה ישירה בנכס שיקלי.

מכיוון שבקרנות נאמנות פטורות המס הוא בשיטה הריאלית, בעוד שמשקיע שקנה אג"ח קונצרנית שיקלית עם תשואה של נניח 3% לשנה ישלם מס של 15% או כמעט חצי אחוז בכל שנה על הקופונים, מי שיבחר להחליף את ההשקעה בקרן שעוקבת אחרי מדד - למשל שמשקיעה רק באג"ח קוצרנית שיקלית באותה רמת סיכון - ייהנה ממגן מס. כלומר, גם אם הקרן תניב לו 3% בדיוק כמו האלטרנטיבה בהשקעה ישירה, חישוב המס יהיה רק בניכוי האינפלציה. כך שאם האינפלציה תהיה 3% או יותר, המשקיע לא ישלם מס רווחי הון כלל.

לכן, בסביבה כלכלית מאתגרת חשוב לנצל את היתרון של קרנות המשקיעות בנכסים שיקליים במקום אחזקה ישירה של אג"ח שיקלית (מדינה, קונצרנית, מק"מ וכו').

מי שיחליף את ההחזקות הללו במוצרים דומים וישקיע דרך קרנות, צפוי ליהנות בתקופה של אינפלציה ממגן מס שלעתים יכול להיות על כל הרווח.