מעצבת הבגדים שהגשימה חלום ופתחה חנות בלב ת"א: "העלאות הריבית לא מקילות וכך גם שחיקת הדולר"

יעל מרקוביץ', תושבת תל אביב בת 42 • נשואה+3 • מעצבת ובעלים של המותג והחנות No Biggie • "בגלל עבודות הרכבת הקלה בת"א, אזורים הופכים לאתרי בנייה ומקשים על העסקים השכונתיים בעיר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יעל מרקוביץ, מעצבת ובעלים של המותג והחנות No Biggie / צילום: תמר גרין
יעל מרקוביץ, מעצבת ובעלים של המותג והחנות No Biggie / צילום: תמר גרין

יעל מרקוביץ הקימה בשנת 2014 את No Biggie - מותג בגדי תינוקות וילדים המעוצבים בסטייל אורבני ומשעשע. מטרת המותג היא לספק בגדי ילדים ותינוקות "מעוצבים בפשטות, יחד עם נוחות וצבעוניות, בדגש על בדים איכותיים ותפירה מקומית ישראלית כחול לבן". הבגדים מעוצבים ומיוצרים בארץ, נמכרים בחנות בכיכר מסריק בתל אביב ומשווקים בחנויות בוטיק בארצות הברית. עבור יעל, הקמת העסק הייתה הגשמת חלום.

אחד הקשיים שהיא מתמודדת איתם כיום קשורים לקבלת המענקים מנזקי החודשים הקודמים. "מדצמבר ועד סוף פברואר 2022 מדינת ישראל חוותה סגר שקט בעקבות גל האומיקרון", אומרת יעל. "המחזורים בחודשים אלה ירדו בכ־80% והממשלה דיברה על מענק לעסקים. עברה לה חצי שנה, והמענקים עדיין לא שולמו. דבר כזה צריך להיות מטופל באופן מהיר, כי תזרים המזומנים נפגע, וחוסר הוודאות הכלכלית מכביד מאוד על תפקוד העסק".

חוסר הוודאות של יעל נגרם, בין היתר, מפערי התזרים שהענף מייצר. "כל ייצור בעונה עולה הרבה מאוד כסף - בדים, הדפסה, תפירה, רוכסנים וכו'. ובעונה מייצרים לא מעט בגדים. בסופו של דבר יוצא שאני משלמת על קולקציה שעתידה להימכר במשך 4 חודשים, וזה יוצר פער תזרימי עד למכירה. מימון עולה לא מעט וגם העלאות הריביות בתקופה זו לא מקילות. מה שכן, הבנקים משתפים פעולה ונותנים פתרונות מימון".

אתגר נוסף איתו יעל מתמודדת הוא המחירים שהולכים ועולים כל הזמן. "בשנים האחרונות מחירי הבדים, הייצור והשילוח עלו. כשהתחלתי לייצא לארצות הברית, שער הדולר היה מעל ל־4 שקלים ובשפל הוא הגיע ל־3.20 שקלים. הרווחיות נשחקה ונאלצתי להעלות מחירים ללקוחות סיטונאיים בחו"ל, מה שהקשה מאוד על הייצוא. לדעתי צריך למצוא פתרון לייצואנים לגבי שחיקת הדולר, אי אפשר לגלגל את השחיקה רק על הצרכן".

כאמור, החנות של יעל נמצאת בתל אביב, והמיקום מביא איתו יתרונות וחסרונות. "המרכזיות של העיר הזו גורמת להרבה תיירים להסתובב בה ולרכוש בגדים, מה שחסר בפריפריה. אבל בגלל עבודות הרכבת הקלה נוצר קושי - התנועה בתוך העיר הפכה לבעייתית עד בלתי אפשרית, אזורים שלמים הופכים לאתרי בנייה ומקשים מאוד על העסקים השכונתיים בעיר".

לסיכום, יעל משתפת איך היא רואה את העתיד, הקרוב והרחוק. "שאיפתי לטווח הקצר היא להצליח לייצב את העסק ולהגיע למצב שהיה לפני הקורונה - בעצם, להסתגל למציאות החדשה שזימנה המגפה. בטווח הארוך אני רוצה לשגשג שנים רבות עם מותג מקומי, כחול לבן, במרכז תל אביב".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il