שיקלי מתפטר מהכנסת: יוכל להתמודד במסגרת רשימה קיימת

בהתאם לתקדים ח"כ לשעבר מיכאל נודלמן, ח"כ עמיחי שיקלי יתפטר מהכנסת בסמוך לדיון בעניינו  • למרות הכרזת ועדת הכנסת עליו כפורש, הוא יוכל להתמודד במסגרת מפלגה קיימת אם יבחר בכך • ‏בכיר בליכוד בנוגע לשריון שיקלי ברשימה: אם ירצה - יקבל

ח''כ עמיחי שיקלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ עמיחי שיקלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ עמיחי שיקלי הודיע היום (א') אחר-הצהריים כי קיבל את הצעת הפשרה מבית המשפט, יתפטר מהכנסת וימשוך את הערעור שהגיש. בהתאם לתקדים ח"כ לשעבר נודלמן, שיקלי יתפטר מהכנסת בסמוך לדיון בעניינו, ולמרות הכרזת ועדת הכנסת עליו כפורש, הוא יוכל להתמודד במסגרת מפלגה קיימת אם יבחר בכך. במהלך היום התקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים הדיון בעתירתו בעקבות אותה הכרזה עליו בוועדת הכנסת כפורש מסיעת ימינה לאחר שהצביע מאות פעמים נגד עמדת הסיעה וחברי הקואליציה. בכיר בליכוד התייחס לשריון שיקלי ברשימה ואמר: אם ירצה - יקבל.

במהלך הדיון אמר היום ‏עו"ד עמיחי ויינברגר המייצג את מפלגת ימינה כי "התכלית של החוק היא למנוע מצב בו כל חבר כנסת עושה מה שהוא רוצה. החוק התחיל בניסיון למנוע כלנתריזם, אבל הפך להיות יותר רחב". ‏עורך דינו של ח"כ עמיחי שיקלי, אלון פומרנץ, אמר לשופטים בפתח הדיון כי "אני לא מצביע ימין. אני איש מרכז. כנראה לא אצביע עבור ח"כ שיקלי - אבל אני נמצא כאן כדי להילחם על זכותו של כל חבר הכנסת להצביע לפי צו מצפונו, בלי הכתבה מראשי הסיעות. האם הכנסת מורכבת מ-120 חברים, או 120 מריונטות?" בהמשך הוסיף פומרנץ כי ‏ "במידה ובית המשפט ידחה את הערעור, אנחנו מבקשים לקבוע כי הפרישה תיחשב ככזו שבוצעה במועד מתן פסק הדין. המשמעות: במידה ובית המשפט יפסוק נגדו, שיקלי מתכנן להתפטר מהכנסת בכדי לאפשר לו לרוץ בבחירות במסגרת מפלגה קיימת".

שעות לאחר שהחל הדיון כאמור בחר שיקלי להיענות להצעת השופטים שהייתה התכנון של חבר הכנסת המורד מימינה לאפשר את פרישת מהכנסת אחרי פיזורה ולא בסמוך להכרזה עליו כפורש בכנסת.

כזכור, בסוף אפריל הוכרז ח"כ שיקלי כפורש מסיעת ימינה בכנסת. בעוד התפלגות נחשבת עזיבה לגיטימית של הסיעה, על פרישה מוטלות סנקציות חריפות: הפורש נותר חבר כנסת יחיד, נאסר עליו להקים סיעה ולהצטרף לסיעה, ולכן נשללים ממנו חלק מהכלים הפרלמנטריים (למשל האפשרות להשתתף בהגשת הצעת אי אמון). בנוסף נאסר עליו לכהן כשר או סגן שר במהלך הכנסת הנוכחית או להתמודד בבחירות ברשימת מועמדים שבה נכללת מפלגה המיוצגת בכנסת הנוכחית, כאשר חבל ההצלה היחיד שנזרק לאותו חבר כנסת הוא התפטרות בסמוך למועד ההכרזה. ישראל חריגה בנוף הדמוקרטיות הפרלמנטריות בשל הסנקציות החריפות הללו - אמנם יש מדינות שמחייבות פורשים להתפטר ממש מהפרלמנט, אך כמעט כולן הן דמוקרטיות חדשות ובלתי מבוססות באפריקה ואסיה.