הביקוש לדירות חדשות מתקרר: ת"א רק במקום הרביעי, ומי העיר המובילה?

החל מאוגוסט 2021 נרשמת ירידה בהיקף רכישת הדירות החדשות בקצב של 3.3% לחודש • ההערכה היא כי הירידה ברכישת דירות חדשות נובעת בין היתר מהעלייה הניכרת במדד תשומות הבנייה, שהפכה רכישת דירות חדשות למסוכנת וחסרת ודאות עבור הרוכשים

נתניה / צילום: Shutterstock
נתניה / צילום: Shutterstock

נתניה היא העיר המובילה ברכישת דירות חדשות בחודשים מרץ עד מאי, בעוד שתל אביב נדחקה למקום הרביעי - כך עולה מנתוני הלמ"ס על ביקושים לדירות חדשות. עוד עולה מהנתונים כי בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של כ-10% במספר הדירות החדשות שנרכשו, לעומת חמשת החודשים הראשונים של 2021.

נתניה עקפה את המתחרות והפכה לעיר שבה נמכר המספר הרב ביותר של דירות: בחודשים מרץ-מאי נרכשו בעיר 664 דירות חדשות, לעומת 644 דירות חדשות שנרכשו באשקלון, 577 ברמת גן, 550 בתל אביב ו-506 בירושלים. מכיוון שהתקופה הזו כוללת את חג הפסח, מדובר בכמות נמוכה יחסית של דירות. בפרסום הקודם של הלמ"ס על החודשים פברואר-אפריל, תל אביב עמדה במקום הראשון, לפני ראשון לציון, ולאחר מכן בית שמש, רמת גן, באר שבע ונתניה.

תולדה של שינוי אופני המדידה

ואולם, הלמ"ס שינתה את מתודת המדידה שלה, כך שלא תהיה מבוססת עוד על סקרים אלא על קבצים מינהליים, כמו היתרי בנייה ועסקאות שדווחו לרשות המסים. ההערכה היא שבעקבות שינוי המתודה, גם העדכונים שאפיינו את שיטת המדידה הקודמת - והגיעו לעתים לשיעורים גבוהים - יפחתו מאוד. העובדה שטבלת מכירת הדירות החדשות לפי ערים השתנתה באופן כה קיצוני, היא ככל הנראה תולדה של שינוי אופני המדידה.

על סמך המדידה החדשה, בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו כ-19.8 אלף דירות, ירידה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה ב-2021. ואולם בחינת הלמ"ס מראה כי הירידה ברכישת הדירות החדשות החלה עוד באוגוסט 2021, והיא מתחוללת בקצב מהיר של 3.3% בחודש - זאת לאחר שבתקופה שלאחר הסגר הראשון של הקורונה, החל מאפריל 2021 ועד יולי 2021, נצפתה עלייה בקצב של 2.3% לחודש. קצב הירידה הוא כה מהיר, שכמות הדירות החודשית בחודשים האחרונים דומה לזו מלפני שנתיים.

בהתאחדות בוני הארץ סבורים כי הירידה ברכישת דירות חדשות נובעת במידה רבה מירידה בהיצע הדירות. ייתכן כי ההסבר תקף נקודתית לגבי מקומות מסוימים, אך לא בהיבט הכלל-ארצי: מלאי הדירות החדשות שטרם נמכרו בחודש מאי הגיע ל-46 אלף, כמות דומה לזו שהייתה בכל השנה האחרונה, שבה היצע הדירות נע בין 45 ל-47 אלף דירות.

לפיכך, ניתן לשער כי הירידה ברכישת דירות חדשות, שהחלה כבר לקראת הרבעון האחרון של השנה שעברה, נובעת בין היתר מהעלייה הניכרת במדד תשומות הבנייה, שהפכה רכישת דירות חדשות למסוכנת וחסרת ודאות עבור הרוכשים.