החזרת המקצ'יקן משנות ה-90 הקפיצה את המכירות המקוונות של מקדונלד'ס

הקמפיין של רשת המזון המהיר הגדולה בארץ עזר לה לעקוף בדירוג את תן ביס, ואילו שופרסל מחזקת את מעמדה כרשת מוצרי חשמל באונליין • ככלל, חודש יוני מתאפיין בגידול של 10% בהיקף הקניות לעומת מאי • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בישראל

 

הקמפיין של מקדונלדס / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי מקדונלדס ישראל
הקמפיין של מקדונלדס / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי מקדונלדס ישראל

נמשכת העלייה בהזמנות המקוונות: חודש יוני מתאפיין בגידול של 10% בהיקף הקניות, בדומה לעלייה שאפיינה את חודש מאי, כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

שוברים למורים

אחרי היחלשות יחסית בחודשים האחרונים, אתר עלי אקספרס, המהווה 66% מההזמנות בקטגוריית הרכישות באתרי אונליין מובהקים (ללא חנויות פיזיות), מחזק את מעמדו מחדש בחודש יוני. נזכיר כי בחודש הקודם היוו ההזמנות בעלי אקספרס 60% מהקטגוריה. בין רכישות המוצרים בלטו פריטי הנעלה והלבשה, בגדי ים ואביזרים לשחייה. עוד נרכשו החודש אביזרים לרכב, גאדג'טים ואביזרים לבית, מתאמים ואביזרים לסלולר ולמחשב ועוד.

 
  

האתר השני בדירוג הוא אמזון, עם 8% מההזמנות בקטגוריה, אמזון עקפה את האתר הסיני SHEIN, שהסתפק החודש ב-6% מההזמנות בקטגוריה (לעומת 8% בחודש מאי). באופן חריג ביחס לחודשים האחרונים, האתר הישראלי BUYME תופס את המקום הרביעי מבין עשרת האתרים הבולטים בקטגוריה, עם 4% מההזמנות.

בשופ אנליטיקס מייחסים את הגידול בהיקף ההזמנות לקמפיין רכישת מתנות סוף שנה לעובדי מערכת החינוך. עוד מציינים בחברה כי התנהגות הרכישה באתר (ששיקפה גם את המענה לקמפיין) מתבטאת במספר שוברים גבוה יחסית לכל קונה.

שיעור דומה של הזמנות (4%) בוצע בפלטפורמת איביי, שעקפה את טרמינל X (3%) ואת אתר הקניות הבריטי נקסט (3%). אתר הקניות הבריטי ASOS נעדר החודש מהרשימה.

במקום השביעי ממוקם האתר הבינלאומי בוקינג.קום. רוב ההזמנות שעשו גולשים ישראלים באתר הן לחופשות קיץ, ליעדים בישראל, באירופה ובארה"ב. את יוני סיכם האתר עם 3% מכלל ההזמנות בקטגוריה, לעומת 5% בחודשים אפריל ומאי.

אתר iHerb שומר על מעמדו בעשירייה עם 2% מסך ההזמנות. הישראלים מזמינים מהאתר מוצרים בתחום הבריאות והטיפוח, בהם תוספי תזונה למבוגרים, תוספי תזונה לילדים, תכשירים מצמחי מרפא, מוצרי טיפוח וטיפול בעור ובשיער, מוצרי טיפוח לבעלי חיים, חליטות צמחים ועוד. את הרשימה סוגר גם החודש אתר GROO, שבו נמכרים שוברים לחופשות, כרטיסים לאטרקציות, ארוחות במסעדות ומגשי סושי, אביזרי קמפינג ועוד.

קארפור על הקווים

בדומה לנתוני חודש מאי, גם בחודש יוני אתר האונליין של שופרסל ממשיך לגרוף את נתח ההזמנות הגדול בקטגוריה של רשתות הפועלות בזירה המקוונת והפיזית, עם 43% מכלל ההזמנות. בשופ אנליטיקס מציינים כי רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל והמובילה באונליין מחזקת את מעמדה כרשת מוצרי חשמל באונליין, עם היקפי מכירות דומים ולעיתים גבוהים מאלה של אתר לאסט פרייס מבית ניופאן ושל אתר מחסני חשמל.

לאחרונה מונה מנכ"ל חדש לשופרסל, אורי וטרמן, שעד כה שימש כמנכ"ל תת-הרשת BE. וטרמן יצטרך להתמודד עם התחרות הצפויה מכיוון הענקית קארפור, אותה מנהל הקולגה שלו לשעבר - אורי קילשטיין, שמונה למנכ"ל החברה בישראל. התחרות בין שתי הענקיות תכלול גם את הזירה המקוונת, המהווה נתח משמעותי מהמכירות של כל אחת מהן.

אתר סופר פארם, שמשמש כמרקט פלייס למוצרים מקטגוריות שונות, שומר על מיקומו כשני בקטגוריה עם 20% מהמכירות, בדומה לחודש מאי. שלישי בקטגוריה הוא האתר של רמי לוי עם 9% מהמכירות, הרחק משופרסל. רשת קמעונאות נוספות שנמצאת בעשירייה היא ביתן אונליין (יינות ביתן, 2%) - שבקרוב תתחלף יחד עם סניפי מגה לקארפור.

רשת אחרת שמיצבה את עצמה כמרקט פלייס, KSP, היוותה החודש 9% מההזמנות בקטגוריה. מתחתיה זארה, מותג האופנה חביב הישראליות עם 7%, ונספרסו ישראל שהתברגה לעשיריה באופן קבוע עם 4% מהמכירות.

אתר האופנה הישראלי היחיד בקטגוריה זו שייך לדלתא, שבדומה לאתר ACE תפס נפח של 2% מההזמנות בקטגוריה. את העשיריה סוגר בחודש יוני אתר סטימצקי, וזאת במסגרת חג הספר העברי וההנחות והמבצעים שהוצעו לקונים. לצד ספרים נמכרו באתר גם אביזרים לבית, צעצועים וכדומה.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "סיכום חודש יוני מוכיח שהפרסום עובד גם באיקומרס. אתרים שהשקיעו בפרסום בולט, גוזרים את הקופון עם עלייה בטראפיק המכירות. ניתן גם לראות כי האיקומרס מתחיל להתייצב, לאחר תחילת שנה חלשה של יציאה מהקורונה".

ג'פניקה חוגגת ומתברגת

בתחום ההזמנות ממסעדות ממשיכה וולט להוביל את הרשימה, עם 58% מסך הקטגוריה - וזאת בדומה לנתוני החודשים הקודמים. במקום השני נמצאת מקדונלד'ס, שעוקפת את תן ביס ומתמקמת שנייה ברשימה עם נתח של 18% מההזמנות, לעומת 15% בחודש מאי. בשופ אנליטיקס סבורים שהחזרת המקצ'יקן היישר משנות ה-90 בליווי קמפיין ארצי, תרמה לצמיחה של רשת המזון המהיר שביססה את מעמדה כחזקה בישראל.

תן ביס שלישית עם 15% מההזמנות בחודש יוני (לעומת 16% בחודש מאי), ובמקום הרביעי נמצאת האפליקציה משלוחה. את החמישייה סוגרת ג'פניקה (4%), שציינה החודש 18 שנה להקמת הרשת ויצאה במהלך שכלל קמפיין והנחות.