תחנות קו החוף של הרכבת נסגרו לשיפוצים. מה קרה בכבישים?

תחנות הרכבת של קו החוף נסגרו לשיפוצים, וזמן העמידה בפקקים התארך בממוצע בעד 30 דקות • אך הנפגעים העיקרים היו משתמשי התחבורה הציבורית, שעבורם זמן הנסיעה התארך פי שניים

רכבת ישראל, תחנות קו החוף נסגרו זמנית / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל, תחנות קו החוף נסגרו זמנית / צילום: איל יצהר

נתוני העומס בכבישים ביחס לשבוע שעבר מראים שסגירת קו החוף ברכבת פגעה בעיקר בנסיעותיהם של משתמשי התחבורה הציבורית, אבל גם נהגי הרכב הפרטי עמדו יותר בפקקים.

לפי נתוני חברת waze, זמן הנסיעה במסלולים באזור השרון סביב נתניה, כפר סבא והרצליה עלה בממוצע ב-15-30 דקות ביחס ליום ראשון שעבר. באזור גוש דן-תל אביב, הרצליה, רמת גן וראשון לציון זמן הנסיעה עלה בכ-5-10 דקות. לפי נתוני חברת נתיבי ישראל, אתמול בשעות הבוקר נרשם עומס מעט יותר מהרגיל, אך לא חריג, בכביש 2 וכביש 4, בעיקר מצפון לדרום. החל משעות הצהריים המאוחרות העומסים הורגשו בכיוון הנגדי.  יש לציין שהעומס נרשם בתקופה שבה גם ככה חלה ירידה משמעותית כל שנה בנפח התנועה בכבישים ביחס לשגרה, בעקבות החופש הגדול וחופשות הקיץ.

במשרד התחבורה מצאו פתרון לסגירת הקו לחיפה, אבל אז תקעו אותו בפקק | אסף זגריזק, דעה

לעומת הרכבים הפרטיים, משתמשי התחבורה הציבורית נאלצו לבלות זמן ארוך מהרגיל וזמן נסיעתם הוכפל. באמצעות הרכבת בתוך כשעה נוסעים יכלו להגיע מחיפה לתל אביב, אבל קיטוע הנסיעה בתחנת בנימינה וחידושה בנתניה, והצורך לעבור לרכב הפרטי או לאוטובוסים - ששניהם עומדים בפקקים, הביא את זמן נסיעתם לכשעתיים על פי דיווחיהם של נוסעים.

המטרה: חיבור המסילה המזרחית והמערבית

קו החוף של הרכבת הוא הקו הפופולרי במדינה ונוסעים בתחנותיו שבין חיפה לתל אביב בין 40-50 אלף איש בממוצע יומי. בחודשי הקיץ, חלה ירידה בפעילות של כ-10%-15% ברכבת, ובנוסף גם העומס בכבישים יורד, ולכן נבחרה תקופה זו לביצוע העבודות.

סגירת הקו נועדה כדי לחבר את מסילת החוף למסילה המזרחית שנבנית בימים אלו והיא צפויה לחבר את חדרה ללוד בשנת 2026. בין המסילות יהיו ממשקים בחדרה, במסילת השרון ובתחנת לוד. הסגירה שמבוצעת השבוע נועדה לחבר את המסילה בחדרה כך שרכבות יוכלו לנסוע מנהריה ותנועתן תפוצל בחדרה בין המסילה המערבית למזרחית. לצורך העבודות פורק קילומטר של מסילות רכבת והוא יורכב מחדש עם המפלגים שיאפשרו הסטת הרכבות למסילה החדשה בעתיד, התקנת מערכות איתות, תקשורת והקמת מבנה תשתיתי תחתון למסילה שתעמוד בקיבולות גדולות יותר בעתיד.

אין נתיב מיוחד, והאוטובוסים עומדים בפקק

אין ספק שהרכבת הפיקה לקחים מסגירות קודמות, והמקומות שמהם ניתן לקחת קווים חלופיים פוצלו ולא רוכזו לתוך צוואר בקבוק אחד. גם ההודעה על השינויים נמסרה חודש וחצי מוקדם יותר.

לפקקים שנוצרו כתוצאה מהעבודות לא ניתן למצוא פתרון ממשי אבל להתניידות באמצעים חלופיים לרכב הפרטי דווקא כן, ובמשרד התחבורה יכלו לתכלל את האירוע ולצלוח אותו בצורה טובה יותר כדי לשמור על אמינות התחבורה הציבורית גם במהלך העבודות. זאת משום שנוסעים שעברו השבוע לרכב הפרטי יתקשו לחזור ולהשתמש ברכבת בהמשך ולתת בה את אמונם.

בנתיים, השאטלים המקומיים והאוטובוסים שתוגברו עומדים בפקק יחד עם כלי הרכב הפרטיים. נתיב פלוס פועל מנתניה דרומה ואילו צפונית לעיר - הפקקים מתארכים ובהם עומדים גם האוטובוסים. ניתן היה להקל זאת באמצעות סימון נתיב העדפה לאוטובוסים והזרמת אוטובוסים בתדירות מהירה עליו - הדבר היה מסייע להוריד רכבים מהכביש או להסיטם לכבישים אחרים, ומי שהיה בוחר בתחבורה הציבורית היה נהנה מנסיעה מהירה ויעילה, לא כמו ברכבת אמנם, אבל גם לא היה עומד בפקקים.

פתרון נוסף שיכול היה להקל על הציבור וגם להרגיל שימוש בתחבורה הציבורית בהמשך, הוא נסיעות בחינם או בעלות זניחה במהלך תקופת העבודות. גם בדנמרק מנצלים את ימי הקיץ לעבודות לתחזוקה ולפיתוח של המסילות במדינה. שם הומלץ לציבור להסתמך יותר על אוטובוסים בתקופה זו והנוסעים בהם יוכלו להנות מתחבורה ציבורית חינמית כמעט לחלוטין - בכל המדינה, ולא רק במקטע העבודות הספציפי. מדיניות כזו משדרת לנוסעים שהיא רואה את הקושי שלהם בתקופת העבודות, ולכן היא מפצה אותם בדמות נסיעות כמעט חינמיות ובמקביל חושפת את התחבורה הציבורית למי שלא נהג להשתמש בה עד לאותו רגע.