המקצוע הוותיק שנהנה מביקוש שיא בשל משבר הגז בגרמניה

גילדת מנקי הארובות הוותיקה בגרמניה הפכה לרלוונטית מתמיד בעת שתושבי ברלין מנסים להחיות את האחים והקמינים הישנים בבתים בשל הזינוק במחירי האנרגיה • האם גרמניה תחזיר לשימוש את תנורי החימום המופעלים בעץ ופחם?

מנקה ארובות גרמני מעל גגות מינכן / צילום: Reuters, Michaela Rehle
מנקה ארובות גרמני מעל גגות מינכן / צילום: Reuters, Michaela Rehle

מחירי האנרגיה המזנקים בגרמניה והחשש מפני החורף הקרוב, שבו הזרמת הגז מרוסיה עלולה להיפסק והרשויות יקציבו את החימום לבתי-אב, הביאו בשבועות האחרונים לתופעה יוצאת דופן בבירת גרמניה: הסתערות על מנקי הארובות הפועלים בעיר. חברי הגילדה הוותיקה, שעדיין מסתובבים ברחובות כשהם לבושים בחליפת כפתורים שחורה מסורתית ונושאים אתם כדור קוצני גדול שמיועד לקרצף את הפיח מהארובות הישנות של בנייני המגורים של ברלין, הופכים בימים אלה להיות רלוונטיים מתמיד, כאשר תושבים רבים מנסים להחיות את השימוש באח-פחמים ישנה או להתקין תנורי חימום חדשים.

"אני מקבל קריאות ללא הפסק לבוא לבתים", אמר אלן ראפסילבר, מנקה ארובות בן 49 שעובד בבירת גרמניה לעיתון המקומי BZ. לדבריו, ולדברי אחרים העוסקים בתחום, ישנה התנפלות של ברלינאים הגרים בבניינים ישנים על תחום תנורי הפחם והעץ לקראת החורף הקרוב. תנור חדש עולה כ-300 אירו בלבד, וניתן להזמין טון פחם למרתף (בהנחה שלדירה יש שטח אחסון בו) בסכום דומה. זאת, בהשוואה לחשבונות חימום של כ-3,000 אירו ואף יותר הצפויים בחורף הקרוב למשפחות, לפי אזהרות בכלי התקשורת. "זה טוב שאנשים מנסים לטפל בסוגיה כעת בקיץ, כשיש עוד מספיק זמן לפני החורף", הוסיף.

מנקי ארובות גרמנים צוהלים בשל החזרה לעבודה / צילום: Reuters, Annette Riedl
 מנקי ארובות גרמנים צוהלים בשל החזרה לעבודה / צילום: Reuters, Annette Riedl

קרוב למחצית מבנייני המגורים ומהבתים בבירת גרמניה (כ-42%) נבנו לפני שנת 1948. רובם הגדול נבנה לפני 1919, והסטנדרט של התקופה כלל חדרי שירותים משותפים המוצבים בין הקומות, וכן אח לחימום הפועל על פחם כמעט בכל חדר. בנייני המגורים הישנים, העשויים מלבנים ונקראים בגרמניה "אלטבאו", כללו ארובות רבות שהיתמרו כמה מטרים מעל הגגות לכל בניין. התנורים עצמם נעו בין דגמים בסיסיים לתנורים מפוארים המעוטרים בקרמיקה מזוגגת ובעיטורי מתכת.

הארובות נותרו, אך עם השנים, עיריית ברלין מימנה שורה ארוכה של רפורמות שנועדו לבטל את השימוש בתנורים, שנחשבים למזהמים ואף למסוכנים לתושבי הבתים לטווח ארוך אם אינם מתופעלים כמו שצריך. היא מימנה את החלפת החימום בבירת גרמניה בשלל אמצעים, מהסקה מרכזית במרתף הבניין, דרך חיבור לתשתית המים החמים העירונית ועד למערכות חימום מים מרכזיות על גז הפועלות בכל בניין ומזרימות אותם ברדיאטורים ברחבי הדירות. בעלי בניינים ובעלי דירות קיבלו סובסידיות כדי להפוך את החימום למודרני, וכחלק מההסתמכות הגרמנית על גז רוסי זול - מומנו מערכות רבות לחימום באמצעות גז. הארובות נזנחו.

איך מחזירים לחיים את הרגלי ההסקה הישנים?

כעת, גרמניה נמצאת במצוקה אמיתית בעקבות הזינוק האסטרונומי במחירי הגז הטבעי, והסיכון שרוסיה תפסיק את האספקה בחורף הקרוב. הממשלה הכריזה בחודש שעבר על מצב חירום, שוקלת הקצבת גז לתעשייה, וקנצלר גרמניה אולף שולץ אישר בסוף השבוע להעלות את מחירי החימום בעבור הצרכנים, כדי למנוע גל של פשיטות רגל בקרב חברות אנרגיה גרמניות. כלי התקשורת מזהירים כי משקי בית יצטרכו לשלם פי שלושה או פי ארבעה על חימום בחורף הקרוב, והעלויות יגיעו לאלפי אירו נוספים למשפחה.

זו הסיבה, שרבים בברלין מנסים כעת "להחיות" את הארובות הישנות. התקנות הקפדניות בברלין מאפשרות חיבור תנורים חדשים או ישנים לארובות רק אם אלו עברו ניקוי שנתי על ידי מנקי הארובות. בחלק מהבתים, הארובות עמדו שוממות במשך שנים ארוכות, ולכן נדרש ביקור חדש של המנקים כדי להשמיש אותן. בחלק מהבתים, צינורות פלסטיק המשמשים למערכות החימום החדשות עוברים דרך הארובות הישנות, מה שמונע שימוש חדש בהן.

"מחירי הגז והסולר לחימום מזנקים", דיווח השבוע העיתון המקומי BZ, "בעוד נרשמת התנפלות על חנויות המוכרות תנורים ואחים לחימום, וגם על חנויות המוכרות מערכות חשמל סולריות". כעת צצים במרפסות בברלין גם לוחות סולאריים, במיוחד באלו הפונות דרומה ונהנות משמש רבה במהלך היום. לפי דיווחי העיתון, מחיר מערכות סולאריות קטנות כאלה, שאפשר להתקין באופן עצמאי, עלה מ-700 אירו ל-1,100 אירו, בעקבות הביקוש. יועץ אנרגיה העריך כי הן יכולות לספק כ-10% מהשימוש בחשמל של משפחה בודדת.

בכלי התקשורת בגרמניה מראיינים בימים אלה מנקי ארובות, שעושים הרבה מעבר לניקוי וגם בודקים את דרכי האוורור האפשריות במקרה של תקלה, ואחראים לבדיקה שנתית של כל מתקן לחימום באמצעות גז (בין אם מדובר במערכת ברחבי הדירה או בתנור לחימום מים לרחצה בלבד) בכל דירה או בית בגרמניה. אלו קוראים להשעות את התקנות לגבי גובה רצוי של ארובות, שיכול לגרור עלויות בנייה, ולאפשר לתושבים לחמם בפחם ובעץ, כמו בעבר.