דירה בהנחה | בלעדי

הגרלת "דירה בהנחה" שלישית תצא לדרך באוקטובר: אילו שכונות צפויות להשתתף הפעם?

נופי בן שמן בלוד, פסגת רמות בבאר שבע וגם שכונת יובלים בקריית שמונה • אילו שכונות ישתתפו, על פי המסתמן מנתוני משרד השיכון והבינוי, בהגרלה השלישית שתצא לדרך באוקטובר?

הגרלת דירה בהנחה: כ־1,400 דירות ממתינות בבאר שבע, כמעט 800 בצפת / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
הגרלת דירה בהנחה: כ־1,400 דירות ממתינות בבאר שבע, כמעט 800 בצפת / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

בימים אלו מתנהלת הגרלת "דירה בהנחה" השנייה, לקראת מסירת התוצאות למשתתפים באוגוסט הקרוב. באופק כבר ממתינה ההגרלה השלישית של התוכנית, הגרלת אוקטובר, כעוד צעד בדרך להגרלת 30 אלף דירות, כפי שהבטיחו במשרד הבינוי והשיכון בתחילת השנה. אילו ערים ואילו שכונות צפויות להיכלל בהגרלה השלישית?

כ־1,400 דירות ממתינות בבאר שבע, כמעט 800 בצפת

על פי בדיקת גלובס, הערים הגדולות הצפויות להשתתף בהגרלת אוקטובר של "דירה בהנחה" הן לוד ובאר שבע. בלוד מדובר בשכונת נופי בן שמן, שם ישנו "מאגר" של 440 יחידות דיור אשר יכולות להשתתף בהגרלה, במחיר למ"ר (לפני ההנחה שמציעה התוכנית) של 14,925.69 עד 15,695.55 שקל.

בבאר שבע מדובר על כמות גדולה בהרבה, הכמות הגדולה ביותר נכון לעכשיו: מאגר של 1,417 דירות, בשכונת פסגת רמות החדשה, לפי מחיר למ"ר של 12,018 עד 12,022 שקל (לפני הנחה). נציין כי בהגרלת יולי הוצעו בשכונה רק 65 יחידות דיור, כך שישנו סיכוי גדול לכמות משמעותית של דירות משכונה זו בהגרלת אוקטובר.

גם בצפת יש מאגר גדול שמונה 793 דירות, שעשויות להשתתף בהגרלת אוקטובר הקרובה. מדובר על דירות בשכונות מצפה ימים ורמת רזים דרום. במצפה ימים מדובר על "שאריות" של תוכנית מחיר למשתכן, כך שהסיכוי שהדירות בשכונה ייכללו בהגרלה הקרובה גבוהים, מתוך מטרה להציע את הדירות האחרונות בתוכנית שטרם הוגרלו. המחירים נעים בין כ־6,760 שקל למ"ר לכ־7,425 שקל למ"ר ברמת רזים דרום, ובין כ־8,656 ל־8,753 שקל למ"ר במצפה ימים.

בדיקת גלובס מתבססת על נתוני משרד הבינוי והשיכון מתוך אתר תוכנית דירה בהנחה, על נתונים שבועיים ומתעדכנים שמפרסם המשרד סביב תוכנית ועל נתוני המכרזים של רשות מקרקעי ישראל. הערים והשכונות המצוינות כאן נלקחו מתוך רשימת ההגרלות שלא נפתחו להרשמה בסבבי ההגרלות הקודמים, ומתוך רשימת הפרויקטים שכבר נבחר בהם קבלן זוכה במסגרת מכרזי רמ"י בשנים האחרונות - במסגרת תוכנית מחיר מטרה, דיור במחיר מופחת ומחיר למשתכן.

גם עפולה, ירוחם ונצרת בתמונה

ערים נוספות שצפויות להיכלל בהגרלה הקרובה הן טבריה, עם 324 יחידות דיור בשכונת המושבה; עפולה, עם 321 יחידות דיור בשכונת מורדות עפולה ובעיר התחתית; נצרת, עם 260 דירות בשכונת הגליל; קריית שמונה, עם 210 יחידות דיור בשכונת היובלים; וירוחם, עם 100 יחידות דיור במתחם האירוסים.

נציין כי בעפולה, בנצרת ובקריית שמונה ישנן כמה עשרות דירות ממכרזי מחיר למשתכן מוקדמים, כך שהסיכוי שגם הן ייכללו בהגרלה הקרובה גבוה למדי. יישובים נוספים שייתכן שייכללו בהגרלה הקרובה הם ירושלים, אשדוד, שדרות, אופקים, סכנין, כפר קאסם, נוף הגליל, דיר אל־אסד, טורעאן ועמנואל.

כידוע, במרבית הפרויקטים שהשתתפו בהגרלות דירה בהנחה עד היום טרם הוגשה בקשה להיתר, משמע האכלוס שלהם צפוי לקרות רק בעוד ארבע שנים, בתסריט אופטימי. מבדיקת גלובס, גם במרבית הפרויקטים שצפויים להיכלל בהגרלת אוקטובר טרם הוגשה בקשה להיתר - כולל פרויקטים ששווקו במסגרת מחיר למשתכן לפני שנים.

הביקוש ימשיך להיות גבוה?

כאמור, הגרלת דירה בהנחה השנייה, שנסגרה לפני כשבוע, נמצאת בימים אלו בשלב בחירת הזוכים. ההגרלה הציעה 5,499 דירות ב־25 יישובים וב־95 פרויקטים, ונרשמו אליה כ־112 אלף איש. להגרלה הראשונה, שהתקיימה במרץ, נרשמו 120 אלף איש. הגרלת אוקטובר נפתחה להרשמה יום לאחר סגירתה של הגרלת יולי.

נכון להיום נותרו "על המדף" 14,448 דירות (בתוספת 137 דירות שנותרו מהגרלות קודמות, ושאותן אפשר לרכוש ללא הגרלה), אשר ישלימו יעד של 30 אלף דירות שמתוכננות להיכלל בהגרלות דירה בהנחה השנה. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן אמר לאחרונה בהקשר זה כי אנשי המשרד "עובדים מסביב לשעון כדי לעבור את היעד, וזאת כדי לתת מענה לביקושים העולים מהשטח".