קטאר משקיעה מיליארדים באירוח המונדיאל. מה מחכה לישראלים שיגיעו?

כ-20 אלף אוהדי כדורגל מישראל צפויים לפקוד את המשחקים שייערכו בדוחא, באמצעות אשרה מיוחדת • המגבלות: אין טיסות ישירות, מספר החדרים בעיר מוגבל ומחירם צפוי לזנק, לא ניתן לרכוש חבילות סלולריות, ותיירים עדיין חייבים להתקין אפליקציה שעוקבת אחריהם

אצטדיון לוסייל בדוחא, קטאר. 80 אלף מקומות ישיבה / צילום: Shutterstock
אצטדיון לוסייל בדוחא, קטאר. 80 אלף מקומות ישיבה / צילום: Shutterstock

גילוי מלא: הכותבת הייתה אורחת ארגון התעופה העולמי יאט"א בכנס השנתי הנערך בדוחא, קטאר.

ב-21 בנובמבר ייצא לדרכו מונדיאל 2022 בדוחא קטאר. קיומו של הטורניר דווקא שם עורר תהיות והוביל להרמת גבות, בין השאר משום שהוא ייערך בעונת החורף לנוכח מזג האוויר החם במדינה, מה שיגרום להפסקת משחקי הליגות באמצע העונה.

עם זאת, בקטאר נחושים להוכיח כי הבחירה בהם ראויה ונכונה. כסף כידוע אינו מהווה מגבלה, וקצב הבנייה בעיר דוחא אינו עוצר (כשהוא גבה אלפי קורבנות עד כה) כדי להספיק להכין את התשתיות הנדרשות לאירוח עשרות אלפי אוהדי כדורגל מכל העולם. שמונה אצטדיונים בהשקעה של מיליארדי דולרים יעמדו לרשות הטורניר. כולם יהיו מרוכזים בדוחא, והמרחק ביניהם קטן ונגיש באמצעות מערכת רכבות יעילה.

גם אזרחים ישראלים, שבשגרה לא יכולים להיכנס לקטאר עם דרכון ישראלי, יורשו להיכנס עם אשרה מיוחדת המכונה Hayya Card. עם זאת, הציפייה שהמונדיאל יגשים את החזון לקיים טיסות ישירות מתל אביב לדוחא לא תתממש הפעם. בכירים מפיפ"א אמרו לגלובס כי הישראלים שיבקשו להגיע לקטאר יעשו זאת בטיסות קונקשן (למשל דרך עמאן, איסטנבול, דובאי, אבו דאבי או בחריין), או בטיסות צ'רטר מיוחדות שיזמו מארגני הנסיעות. כך, למשל, בחברת טיקטיק נמכרת טיסה מתל אביב שתעצור (טכנית) בקפריסין, ומשם תמשיך לדוחא.

לדברי ספי דונר מנכ"ל טיקטינגו, המשווקת כרטיסים לאירועי ספורט בעולם, עד כה נמכרו אלפי חבילות של ישראלים. אלא שהקצב והכמויות נמוכים מאלה שהיו במונדיאלים קודמים. הסיבה לכך לפי דונר היא הקושי במציאת פתרונות לינה במחירים סבירים, ובכלל.

גבריאל מזרחי, מנכ"ל חברת טיקטיק, מעריך כי 20 אלף ישראלים יפקדו את משחקי המונדיאל השנה. טיקטיק משווקת טיסות ומלונות, וגם מזרחי מציין את מחירי הלינה ככאלה המקשים על המבקרים. "לילה במלון חמישה כוכבים, שבימי השגרה יעלה כ-200 דולר מאמיר ל-1,000 דולר, ולילה במלון ארבעה כוכבים יגיע ל-800 דולר", הוא מסביר.

מזרחי מציין כי במועדים שבהם יתקיימו משחקים אטרקטיביים, דוגמת ארגנטינה-מקסיקו, כבר לא ניתן להשיג חדרים. עוד הוא מציין כי מלאי כרטיסים למשחקי הטורניר התחדש בימים אלה באתר פיפ"א, זאת במסגרת האפשרות להחזיר כרטיסים שכבר נמכרו. הזמינות למשחקים המבוקשים, הוא מעריך, תהיה אפסית.

חדרים צפים בים

מספר חדרי המלון בדוחא עומד על כ-25 אלף בלבד, מה שעורר את הצורך בפתרונות יצירתיים שיאפשרו לארח את האוהדים הרבים שיגיעו לקטאר. הפתרונות כוללים אלפי חדרים צפים, כלומר אניות תענוגות שיעגנו מול דוחא, ויאפשרו להגדיל את ההיצע באלפי חדרים. המרחק מהאנייה לעיר באמצעות שאטל ימי עומד על כעשר דקות. ב-msc, למשל, מחיר חדר יעמוד על החל מ-180 דולר לאדם ללילה (באנייה מפוארת יותר המחיר מתחיל ב-350 דולר ללילה).

לצד החדרים הצפים הוקם מתחמי לינה ענקיים באוהלים או במבנים המזכירים אכסניות, במה שמכונה "כפרי אוהדים" הממוקמים בפאתי דוחא. פיפ"א לקחה על עצמה את נושא שיווק חדרי הלינה הללו באתר שלה, ומחירם יהיה החל מ-85 דולר ללילה).

פתרון אחר יהיה בדמות שאטלים אוויריים יומיים, שיאפשרו לאוהדים ללון במדינה שכנה ולהגיע בטיסה של כשעה ליום המשחקים - המדינות שיאפשרו זאת כוללות את איחוד האמירויות, בחריין וכוויית (שפחות רלוונטית לישראלים).

קטאר איירוויז, חברת התעופה הלאומית של קטאר שמחזיקה ביותר מ-200 מטוסים, וחברות התעופה של המדינות הסובבות, יקחו חלק ביוזמה זו. מחירי הטיסות ישקפו את הביקוש. שדה התעופה של דוחא, חאמד, שזכה לאחרונה בתואר השדה הטוב בעולם, נמצא במרחק של כ-20 דקות נסיעה בלבד ממרכז העיר (14 ק"מ) וגם הוא נגיש ברכבת.

תיבת נוח החדשה

מה צריך לדעת לפני שנוסעים לקטאר? ראשית, התחבורה הציבורית יעילה ביותר. מערכת הרכבות בעיר הקטנה יחסית כוללת אמנם "רק" שלושה קווים (אדום, ירוק, וזהב),אך הם מרשתים אותה לאורכה ולרוחבה - כולל תחנות סמוכות למרבית מגרשי הכדורגל. את כרטיסי הנסיעה אפשר לרכוש בקיוסקים עצמאיים הפזורים בתחנות. כרטיס נסיעה יומי יעלה כ-5 שקלים בלבד, ולמחזיקי אשרת המשחקים הנסיעה תהיה חינם.

הרכבות מהירות, נקיות ויעילות, וכוללות קרונות משפחתיים, קרונות לגברים וקרונות לנשים. בעת השימוש ברכבות לא נתקלתי בהפרדה מגדרית המיושמת בפועל. מחיר הנסיעה במונית זול הודות למחירי הדלק הנמוכים במדינה, שחבה את עושרה לזהב השחור. נסיעה של כרבע שעה עלתה כ-15 שקל (המטבע הקטארי, ריאל, שווה לכ-95 אגורות בהמרה לשקל).

הבשורה החדשנית ביותר עבור אוהדי הכדורגל נמצאת במערכות מיזוג ענקיות שהותקנו בכל האצטדיונים. אמנם מזג האוויר בנובמבר צפוי לעמוד "רק" על כ-30 מעלות, אבל הלחות ועומס החום מחייבים היערכות מיוחדת.

ביקור באצטדיון כאליפה המפואר המחיש כיצד פועלת מערכת המיזוג - האצטדיונים לא מקורים, אבל על הדשא וביציעים נעים, צונן וקר, מה שגם עשוי להיטיב עם השחקנים. האצטדיון הבולט מבין השמונה שהוקמו או חודשו הוא לוסייל, שבו ייערכו משחק הגמר ומשחק הפתיחה, והוא מונה 80 אלף מקומות ישיבה. התחנה האחרונה בקו המטרו האדום נמצאת מול אצטדיון הענק, שנראה כתיבת נוח. בכל תחנות המטרו כבר מותקן שילוט הכוונה באנגלית.

בין משחק למשחק אפשרויות הבילוי בקטאר מתרכזות במרכזי קניות ענקיים הכוללים מותגים בינלאומיים (לא זולים). שם גם מרוכזים מתחמי משחקים לילדים, במקום גני שעשועים באוויר הפתוח.

אפליקציית מעקב

מחירי האוכל בדוחא זולים יותר מישראל, במסעדות המקומיות או ברשתות המזון המהיר (בקבוק מים עולה חצי שקל, וארוחה במקדונלד'ס 25 שקל). צריכת אלכוהול אסורה וכמעט בלתי אפשרית, אך לקראת המשחקים מסתמן פתרון של מכירת אלכוהול במתחמי האוהדים, המצויים בסמוך לאצטדיונים. אוהד שמצויד באישור יוכל להיכנס למתחם וללגום בירה לפני המשחק. נציין כי בדוחא אלכוהול נמכר במסעדות בבתי מלון. מחירי האלכוהול, בשונה ממחירי המזון, יקרים ביחס למחירים בישראל. לתושבים הזרים יש הקצבה לרכישת אלכוהול הנמכר בחנות מורשית.

חבילות סלולריות המוצעות על ידי המפעילות הישראליות לגלישה מחו"ל אינן רלוונטיות כיום לנוסעים לקטאר. בשטחים ציבוריים יש wifi, וקיימת גם אופציית השימוש בסים מקומי. אגב, הגלישה לשוהים בקטאר, גם ממכשירים "ישראלים" מוגבלת למרבית האתרים בעברית. בניגוד לתחום הסלולר, ביטוח נסיעה כן ניתן לעשות בחברות הישראליות.

הנכנסים למדינה נדרשים להוריד אפליקציה המכונה EHTERAZ, המאפשרת מעקב אחר המשתמשים, כאשר הנימוק הרשמי הוא לצרכי קורונה. יש להציג את האפליקציה בכניסה למקומות ציבוריים, לרבות מרכזי הקניות, תחנות הרכבת ועוד.

המעקב בקטאר לא נעצר באפליקציה: המרחבים הציבוריים מרושתים במצלמות בכל מקום, בדומה לאיחוד האמירויות. המטרה היא שמירה בלתי מתפשרת על חוקי המדינה (שריע). החוקים נוקשים אך הכרחי לכבד אותם, וגם פיפ"א מתריעה כי מי שייתפס מספסר בכרטיסי המשחק ישלם קנס של רבע מיליון שקל. 

"הזדמנות של פעם בחיים" 

מתן פלד, סמנכ"ל ומנהל פרויקטים גדולים באיסתא ספורט המשווקת חבילות מונדיאל, מגדיר את הטורניר בקטאר כ"הזדמנות של פעם בחיים, לא רק בגלל הביקור בקטאר, שאינה נגישה לישראלים בשל היעדר יחסים בין המדינות, ולא רק בגלל האצטדיונים החדשים והקרובים זה לזה שיאפשרו לאוהדים ליהנות מכמה משחקים בכל יום. קטאר, כמדינה עם שיעורי הפשיעה מהנמוכים ביותר בעולם, תאפשר למבלים הרבים ליהנות מאווירת ספורט בטוחה ואפס סובלנות לאירועי פשיעה חלילה. הנקודה הזו משמעותית במיוחד ותאפשר לכל ישראלי ליהנות ולבלות בראש שקט, בלי חשש".

איסתא משווקת חבילות הכוללות חדרי מלון רשומים בלבד אך פלד מציין כי בשל המחסור בחדרי מלון, למבקרים יוצעו גם דירות (של תושבים, ובעיקר זרים). לילה בדירה עשוי לעלות כ-400 אירו. הזמנת דירות נעשית דרך פיפ"א.