התיירים בינתיים לא נרתעים: ביטולי החופשות בשלב זה בשוליים

בשלב זה מבצע "עלות השחר" לא פוגע בתיירות לישראל: מסלולי הנחיתה אומנם שונו כדי שמטוסים יגיעו לשדה התעופה מכיוון צפון, אך מעבר לכך ברשות שדות התעופה מדגישים כי התנועה האווירית לישראל וממנה נמשכת כסדרה • גם המלונות לא מדווחים על ביטולים משמעותיים עד כה

אולם קבלת-הפנים בנתב''ג / צילום: יוסי זמיר
אולם קבלת-הפנים בנתב''ג / צילום: יוסי זמיר

כ-77 אלף נוסעים צפויים לחלוף ביום ראשון (הלוך ושוב) ב-441 טיסות בינלאומיות בנתב"ג - 40.6 אלף מתוכם ימריאו והשאר ינחתו. מסלולי הנחיתה אומנם שונו בדי שמטוסים יגיעו לשדה התעופה מכיוון צפון, אך מעבר לכך ברשות שדות התעופה מדגישים כי התנועה האווירית לישראל וממנה נמשכת כסדרה. ברשות נערכים להפנות נחיתות לשדה התעופה רמון במידת הצורך.

ביטולי טיסות בשלב זה לפחות לא נראות באופק, כששתי טיסות שבוטלו בסוף השבוע מארצות-הברית לישראל, האחת של אמריקן איירליינס והשנייה של דלתא אייר ליינס, בוטלו לנוכח מזג אוויר סוער, לצד מאות טיסות שבוטלו בארצות-הברית בימים האחרונים.

מבחינת הרשויות בארה"ב אין החמרה בדירוג אזהרת המסע לנוסעים לישראל (דרגה 2 מתוך 4). עם זאת, חברות התעופה הישראליות יאפשרו לנוסעים שמבקשים לדחות טיסה המתוכננת לצאת עד 11 באוגוסט לעשות זאת מבלי לשלם דמי שינוי על הזזת מועד הטיסה.

לאחר ההודעה על ביטול משחק הכדורגל שתוכנן להתקיים ביום ראשון בערב בין אתלטיקו מדריד ליובנטוס בתל אביב, המלונאים בתל אביב בעיקר אולי ציפו לגל של ביטולים. אלא שבשלב זה הם מדווחים כי הביטולים הגיעו בטפטוף יחסי. בעיריית תל אביב מעריכים כי כ-17 אלף תיירים שוהים בעיר בימים אלה. התיירים תודרכו לגבי התנהלות מחייבת לנוכח המצב הביטחוני ועל מיקום מקלטים.

סגנית ראש העיר ציפי ברנד: "השאיפה שלנו היא לשמור ככל הניתן על השגרה בעיר וזה כולל כמובן את עשרות אלפי התיירים שמגיעים אליה מכל העולם. פגשתי עשרות תיירים, בין היתר מאוסטרליה, צרפת, בריטניה וארה"ב והם התעניינו באטרקציות שתל אביב מציעה ולא נראו מוטרדים מהמצב הבטחוני״.

מלונאי בתל אביב אמר לגלובס כי "היו בעיקר טלפונים של תיירים שצלצלו לשאול מה המצב ואיך האווירה, בודדים ביקשו לדחות את החופשה". במלונות דן למשל מרגישים "שגרה עם יותר שאלות על המצב".

מרשת מלונות בראון נמסר כי ביטולי הנופשים שתכננו ישראלים נרשמו בשוליים בכל חלקי הארץ, "אולי מתוך תחושה ש'זה לא הזמן לצאת לחופשה".

בישרוטל, ש-85% מאורחיה הם ישראלים (לנוכח הנוכחות הדומיננטית של הרשת באילת), מעדכנים כי "נכון לעכשיו הביטולים הם בשוליים ובעיקר של אנשי כוחות הביטחון שקיבלו זימון למילואים". בכל הרשתות מדגישים כי "עדיין מוקדם מדי כדי לחוש מגמה 'לכאן או לכאן'".

הנחה של 20% לתושבי עוטף עזה

מול ביטולים אלה מעניקות מרבית רשתות המלונות הנחה של כ-20% לתושבי עוטף עזה המבקשים להימלט משטחי האש לאווירת חופשת קיץ.

בלשכת התיירות הנכנסת אומר יוסי פתאל, מנכ"ל הלשכה, כי עדיין אין ביטולים. לדבריו, "בסוף השבוע האחרון וגם בתחילתו נכנסו עשרות קבוצות לישראל. המבחן האמיתי יהיו מיום שני - כאשר מחד השידורים בחו"ל יחזרו לשגרה (עם תום סוף השבוע - מ.ר.ח) וכמובן לפי מצב הלחימה. אם היא תדעך, לא תהיה השפעה, ואם לא, בשלב זה לא ברור מה יהיה".

עוד מציין פתאל כי "התקופה הנוכחית מסורתית חלשה יותר עבור קבוצות, משום שהיא מהווה את השיא של תיירים ישראלית בישראל המשפיעה על היצע החדרים ומחירי הלינה".

ב"חוויה הישראלית", המארגנים מסעות עבור "תגלית", "מסע" וכו', מדווחים כי "נכון לעכשיו אין ביטולים כלל. יותר מ-4,000 משתתפים של 'החוויה הישראלית' נמצאים כעת בישראל. במהלך השבוע הקרוב צפויים לנחות עוד כ-1,000 משתתפים (תגלית מצרפת, מגרמניה וממזרח אירופה). לקראת חודש ספטמבר צפויים להגיע למעלה מ-1,000 מתמחים ברפואה, הוראת אנגלית מדוברת, הייטקיסטים ומשלחות לאוניברסיטאות הגדולות בארץ".