כביש 6 | ניתוח

כביש 6 מתרחב בנתיב ובמחלף חדש. רק אל תצפו שזה יפתור את בעיית הפקקים

נחתם הסכם הארכת זיכיון בין הממשלה וחברת דרך ארץ, המפעילה את כביש 6 • תמורת שלוש שנים נוספות, החברה תבנה נתיב תחבורה ציבורית ורב-תפוסה • עדיין אין פתרונות אכיפה, וספק אם הפרויקט יפחית עומסים, על אף ההצהרות

כביש 6 / צילום: שלומי יוסף
כביש 6 / צילום: שלומי יוסף

ממשרדי האוצר והתחבורה נמסר היום (ב') על הקמת נתיב ומחלף נוספים בכביש 6 שאמורים "להפחית את עומסי התנועה", תמורת הארכת הזיכיון של חברת דרך ארץ,  מפעילת הכביש. אלא שמעל המהלך מרחפות שאלות מהותיות: היכולת המוגבלת של הרחבת כבישים והקמת מחלפים להפחית עומסים, חוסר אכיפה בנתיב לרכב רב-תפוסה והליך לא שקוף להארכת הזיכיון.

בהמשך להחלטת הממשלה בנושא, נחתם הסכם הארכת זיכיון בין החשב הכללי לבין הזכיין דרך ארץ, בליווי החברה הממשלתית חוצה ישראל, הרשות הממונה על הזיכיון. המתווה כולל הרחבת כביש 6 בנתיב רב-תפוסה ונתיב תחבורה ציבורית לכל כיוון בקטע הכביש ממחלף קסם ועד מחלף עין תות, וכן את הקמתו של מחלף בית נחמיה, בתמורה להארכת הזיכיון בשלוש שנים.

פרויקט ההרחבה יכלול הוספת נתיב רביעי ממחלף קסם ועד מחלף עירון והוספת נתיב שלישי ממחלף עירון ועד מחלף עין תות, ולפי ההודעה של משרדי הממשלה מתוכנן כי הנתיב הנוסף באורך כולל של כ-120 ק"מ ישמש כנתיב רב-תפוסה.

לפי ההודעה, תכולת הפרויקט לתכנון מימון, הקמה והפעלה גובשה במתכונת BOT כאשר עלות ההקמה תקבע באמצעות הליך תחרותי לקבלני המשנה בפיקוח המדינה. עבודות ההקמה צפויות להתחיל ב-2024, והפתיחה לתנועה ב-2028, כשתקופת הארכת הסכם הזיכיון לא תעלה על שלוש שנים.

בנוסף, סוכם כי האגרה שתשולם בגין נסיעת כלי רכב במשקל העולה על 4 טון תופחת ב-50%, בין השעות 03:00-05:30, "על מנת לתמרץ רכבי משא כבדים להקדים את פעילותם ובכך להקל על גודש התנועה".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "הרחבת כביש 6 היא צעד משמעותי עבור המשק והנוסעים, היא תחסוך זמן יקר ותייעל את שירותי הדרך עבור אזרחי ישראל. הפרויקט הוא חלק משורת פרויקטי תשתיות שמשרד האוצר מבצע באמצעות המגזר הפרטי".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי אמרה כי "מאז כניסתי לתפקיד הכרזתי על כך שבכוונתי להפוך את הפירמידה ולשים בראש סדר העדיפויות את התחבורה הציבורית והנסיעות השיתופיות ואת הנגב והגליל, וכך אני עושה. הרחבת כביש 6 בנתיב תחבורה ציבורית ונסיעות שיתופיות היא בשורה גדולה לתושבות ותושבי הצפון ולנוסעות והנוסעים בתחבורה ציבורית ושיתופית. עוד אפשרויות תנועה לכולן ולכולם".

הוספת נתיב לא הוכיחה את עצמה בטווח הארוך

ואומנם, האגרה הדיפרנציאלית תעודד אולי הובלת מטענים שלא בשעות העומס, אך בעבר הוספת נתיב ומחלף התקשו להוכיח כי הם מורידים בעומסי התנועה בטווח ארוך. מומחי תחבורה מפנים לתופעה המכונה "ביקוש מושרה" - כשהתשתית הנוספת מביאה ביקושים נוספים שמביאים בזמנם להגדלה של העומס. והנה, לגישה זו הוכחה באותו פרויקט ממש: הסיבה להקמתו של מחלף נחמיה היא וויסות התנועה משום שמנהרות חדיד כבר לא עומדות בעומס ולא ניתן להרחיבן, ולכן סביר שבתוך זמן גם המחלף ייסתם במכוניות.

גם הקדשתו של הנתיב לרכבים רבי-תפוסה נוסף על התחבורה הציבורית המועטה יחסית באזור נתקלת במכשול מהותי - העדרה של מערכת אלקטרונית לאכיפת הנסיעה בנתיב הייעודי, והצלחתה החלקית והשנויה במחלוקת של המשטרה בנושא זה. ולכן לא פלא שבמענה לשאלת גלובס נטען על ידי חוצה ישראל כי "מתווה האכיפה יגובש בעתיד עפ"י החלטת משרד התחבורה".

בארגון לובי 99 נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרדי הממשלה: "קרנות ההשקעה ששולטות בחברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, ירוויחו מאות מיליוני שקלים נוספים מאגרות נהגים תושבי הפריפריה, שתלויים בשימוש בכביש. זאת, לאחר שהאוצר החליט להאריך לדרך ארץ את זיכיון הפעלת הכביש - פרה חולבת שהניבה לבעליה הכנסות של יותר ממיליארד שקל בכל אחת מהשנים האחרונות - למשך מספר שנים לא ידוע, כדי לממן את בניית הנתיב הנוסף בכביש האגרה. הארכת הזיכיון התבצעה ללא הליך תחרותי או שקיפות, ומבלי שפורסמה הרווחיות של קרנות ההשקעה או התקופה הסופית של הארכת הזיכיון שלהן".

מנגד, במשרדי הממשלה מסבירים כי חוזה הזיכיון תם ביולי 29 והמשמעות הוא דחיית הפרויקט במספר שנים, אף שכאמור יעילותו התחבורתית שנויה במחלוקת.