"להוטים לסייע לכם": גם חברת הטכנולוגיה הביטחונית קוגנייט תחת מתקפה אקטיביסטית

חברת ההשקעות נויברגר ברמן מעריכה כי גיוס הון ושינויים בדירקטוריון החברה הישראלית יאפשרו תפנית בעסקיה: "מאמינים שאנו יכולים לסייע לקוגנייט לחזור לרווחיות, לצמוח בעקביות ולהחזיר את הערך המהותי שאבד לבעלי המניות"

אלעד שרון, מנכ''ל קוגנייט / צילום: אתר החברה
אלעד שרון, מנכ''ל קוגנייט / צילום: אתר החברה

בשבועות האחרונים דווחו מספר מהלכים אקטיביסטיים בחברות טכנולוגיה ישראליות הנסחרות בוול סטריט. בגלובס פורסם לאחרונה ניתוח של בנק ההשקעות אופנהיימר  שבו נכתב בין היתר כי "מהלך הירידות החדות בקרב מניות הטכנולוגיה לא פסח כמובן גם על חברות הישראליות, שמניותיהן ירדו בעשרות אחוזים מתחילת השנה. ירידה ניכרת בתמחור החברות מייצרת הזדמנויות רבות, כמו בכל משבר, ומאיצה לאחרונה מהלכים רבים של הצעות רכש ומיזוגים, הן מצד קרנות השקעה והן מצד חברות גדולות יותר". 

עונת הציד: מי הן החברות הישראליות שהפכו יעד אטרקטיבי להשתלטות עוינת 

כך לדוגמה, מנסה החברה האמריקאית אוויאט להשתלט על המתחרה סרגון העוסקת בתחום ציוד התקשורת, בעוד שפנופטו האמריקאית מנסה להשתלט על המתחרה קלטורה מתחום הווידאו; בשני המקרים הנהלות החברות הישראליות  מתנגדות לניסיונות הללו. במקביל, בחברה הדואלית לייבפרסון, קרן ההשקעות סטארבורד הובילה לאחרונה מהלך אקטיביסטי שהסתיים ללא תוצאות מבחינתה.

כעת מצטרף לרשימה המתארכת מהלך אקטיביסטי נוסף, בחברת הטכנולוגיה הביטחונית קוגנייט מהרצליה, ששורשיו נטועים לפני כשלוש שנים - אז ניהלה חברת ההשקעות הניו יורקית Neuberger Berman מאבק אקטיביסטי נגד הנהלת חברת הטכנולוגיה הישראלית ורינט. מעבר לדרישה להחליף חלק מחברי הדירקטוריון, נויברגר ברמן העלתה את האפשרות לפצל את ורינט לשתי חברות, במטרה לייצר ערך. בסופו של דבר המאבק הסתיים בפשרה, ולאחר כשנתיים אכן בוצע פיצול לשתי חברות - החברה הפונה לשוק האזרחי, ורינט, והחברה הפונה לשוק הביטחוני, קוגנייט.

 
  

מעוניינים "לדון עם הדירקטוריון בנושא ירידת המניה"

עתה מתבררכי נויברגר ברמן מתניעה מהלך אקטיביסטי גם בקוגנייט. דיווח שפרסמה חברת ההשקעות מעלה שהיא מחזיקה ב-5.6% מהמניות, והיא מעריכה כי למרות שקוגנייט נתקלה באתגרים תפעוליים מאז שהחלה להיסחר, ולאחרונה אף פרסמה תוצאות פיננסיות מאכזבות, יש לה בסיס חזק שיכול לייצר ערך לבעלי המניות. בעלי המניות הבולטים בקוגנייט הם גופים מוסדיים מארה"ב (ביניהם ויקטורי קפיטל ו- Senvest), שמחזיקים כל אחד בכ-5%-6% ממניותיה.

בנויברגר ברמן מאמינים כי יכולתה של הנהלת קוגנייט לייצר turnaround בעסקיה תגדל ככל שהיא תגייס הון נוסף, ותוסיף חברי הנהלה ודירקטורים עם כישורים שישלימו את אלה של הקיימים. בהקשר זה, נויברגר ברמן מאמינה שהיא תוכל לסייע.

במכתב ששלחה לדירקטוריון קוגנייט ולמנכ"ל אלעד שרון, נכתב כי "כבעלת מניות בולטת עם אופק השקעה לטווח הארוך, אנחנו להוטים לסייע לכם בפיתוח אסטרטגיית הון והנהלה, שאנו מאמינים שתסייע לחברה לחזור לרווחיות, לצמוח בעקביות ולהחזיר את הערך המהותי שאבד לבעלי המניות בשנה החולפת".

בנויברגר ברמן מזכירים את הירידה במחיר המניה וקוראים לדירקטוריון החברה לדון איתם בנושא. מתחילת 2022 נחלשה מניית  קוגנייט  ב-68%, והשווי הנוכחי של החברה  בנאסד"ק עומד על 342 מיליון דולר.

תוצאות מאכזבות לרבעון הראשון ופספוס צפי האנליסטים

קוגנייט היא ספקית של פתרונות תוכנה ואנליטיקה למגזר הביטחוני. החברה פוצלה כאמור מוורינט בשנת 2021. בשני הרבעונים האחרונים, היא אכזבה את המשקיעים בה עם תוצאות חלשות.

ברבעון הפיסקאלי הראשון לשנת הכספים 2023 (הרבעון שהסתיים בסוף אפריל 2022), האנליסטים ציפו להכנסות של 113 מיליון דולר, אך קוגנייט הציגה הכנסות של 86.7 מיליון דולר. ובזמן שהאנליסטים ציפו לרווח נקי צנוע של 10 סנטים למניה, היא רשמה הפסד של 79 סנט למניה (Non-GAAP).

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ההפסד הנקי הרבעוני גדל ל-30.4 מיליון דולר, בהשוואה ל-4.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. כמו ברבעון שלפניו, גם ברבעון הראשון השנה קוגנייט נמנעה מפרסום תחזיות שנתיות בשל האי-ודאות.

מנכ"ל החברה אלעד שרון אמר עם פרסום הדוחות כי "לקוגנייט יש מעל שני עשורים של ניסיון באספקת פתרונות חדשניים, יחסים חזקים עם לקוחות, צמיחה רווחית וניהול בתקופות קשות של תנודתיות.

"אנחנו מאוכזבים מתוצאות הרבעון הראשון, שהושפעו מהמרה חלשה של הצבר להכנסות, ומשרשרת האספקה. נקטנו צעדים כדי לשפר את הביצועים ואת מבנה ההוצאות שלנו בסביבה הנוכחית".

לאחרונה נודע כי החברה מפטרת עשרות עובדים, לאחר שהחליטה לסגור את מערכת הסייבר ההתקפי שהיא מפעילה, ACE Labs.