האם נשים מהוות רוב בקרב הקצינים הבכירים בשב"ס?

הפרשה הקשה שנחשפה בשב"ס העלתה שאלות לגבי הייצוג הנשי בו. בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ מירב בן ארי, יש עתיד, חמש עם רפי רשף, קשת 12, 1.8.22 / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מירב בן ארי, יש עתיד, חמש עם רפי רשף, קשת 12, 1.8.22 / צילום: שלומי יוסף

האירועים הקשים שאירעו לפני מספר שנים בכלא גלבוע וזכו בתקשורת לכינוי פרשת "הסרסור בסוהרות", הביאו להתבטאויות שקראו לנשים לא להתגייס לשירות בתי הסוהר. חברת הכנסת מירב בן ארי, יו"ר ועדת ביטחון פנים בכנסת, עומתה עם קריאה כזאת של אחת הסוהרות שנפלו קורבן למעשים, והשיבה כך: "אני אומרת כאישה פמיניסטית שנשים יכולות לעשות הכול, כולל לשרת בבתי כלא ביטחוניים… צריך לתת הגנה מירבית (אבל) אני לא מקבלת את זה… ואגב, רוב הצמרת של שב"ס היא צמרת נשית". האם, באופן שנשמע מעט מפתיע, בצמרת שירות בתי הסוהר בישראל יש יותר נשים מגברים? בדקנו.

את הנתונים הרלוונטיים מצאנו די בקלות בדברי ההסבר שהגיש המשרד לביטחון פנים לקראת העברת התקציב של 2021-2022. שם מופיעים בין היתר נתונים וסטטיסטיקות על גופי הביטחון השונים שתחת אחריות המשרד. לפי הנתונים הללו, נכון לשנת 2020, 20.6% מהמשרתים בארגון היו נשים. בקרב הקצונה הזוטרה הנשים כבר מהוות 34.3%, והנתון הזה נשמר במדויק גם בקרב הקצונה הבכירה: 97 מתוך 282 הבכירים הן נשים. לפי דוברות השב"ס, קבוצת הקצונה הבכירה כוללת את כל הקצינים החל מדרגת סגן גונדר המקבילה לדרגת סגן אלוף בצה"ל. כלומר, דבריה של ח"כ בן ארי אינם נכונים, ונשים מהוות כשליש מצמרת הארגון - שבראשו, נזכיר, עומדת אישה - ולא יותר ממחצית.

מה בכל זאת חריג בנתונים הללו, ואולי היה יכול לחזק את המסר שניסתה להעביר הח"כית לו התנסחה בצורה מדויקת יותר? נראה שכארגון שעוסק בביטחון, אחוז הנשים הבכירות בשב"ס הוא אכן גבוה יחסית לארגונים משיקים כמו המשטרה וצה"ל. לפי נתונים מסוף 2019 שנאספו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בעוד שבשב"ס שיעור הנשים הקצינות נשאר פחות או יותר יציב לאורך סולם הדרגות, ואף רושם עלייה בדרגים מסוימים, בגופים האחרים נרשמת ברוב המקרים ירידה, לעיתים חדה. כך, למשל, בעוד שבקצונה הזוטרה בשב"ס, בדרגות מישר משנה ומישר (מקביל לסג"מ וסגן) רק 23% מהמשרתים הן נשים, מבין בעלי דרגת התת גונדר (מקביל לתת אלוף) יש 35% נשים (לאחר מכן, במעבר לדרגת גונדר נרשמת שוב ירידה). לעומת זאת, במשטרה, בדרגת הקצונה הנמוכה 36% מהמשרתים הן נשים, אך מבין בעלי דרגות התת ניצב נשים מהוות רק 15%. גם אם מבודדים את הבדיקה במשטרה ובצה"ל לתפקידי מטה בלבד, אפשר לראות ששם במעבר מדרגות הקצונה הנמוכות לדרגה המקבילה לתא"ל נרשמת ירידה של יותר מ-30% בייצוג הנשי, זאת בעוד בשב"ס נרשמת עלייה משמעותית במעבר הזה.

בשורה התחתונה: דבריה של בן ארי לא נכונים ברובם. כשליש מהקצונה הבכירה בשב"ס מורכבת מנשים, כך שהן אינן מהוות רוב בקרב קבוצה זאת. יחד עם זאת, השב"ס כן מתאפיין בכך שהוא שומר על אחוז גבוה יחסית של נשים גם בקרב הקצונה הבכירה (עד הדרגה המקבילה לתא"ל), בהשוואה לגופים כמו המשטרה וצה"ל.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מירב בן ארי
מפלגה: יש עתיד
תאריך: 1.8
ציטוט: "רוב הצמרת של שב"ס היא צמרת נשית"
ציון: לא נכון ברובו

על רקע הסערה שעוררה פרשיית "הסרסור בסוהרות", במסגרתה התלוננו מספר סוהרות לשעבר בשירות בתי הסוהר על תקיפה מינית מצד אסירים בידיעתם ואישורם של קצינים בשירות, חברת הכנסת מירב בן ארי התראיינה ב-1.8.2022 לחמש עם רפי רשף. בן ארי עומתה עם דבריה של אחת הסוהרות, שעודדה נשים אחרות לא להתגייס לשב"ס בעקבות מה שעברה, והשיבה כך: "אני אומרת כאישה פמיניסטית שנשים יכולות לעשות הכל, כולל לשרת בבתי כלא ביטחוניים, אבל צריך לתת הגנה מירבית - אגב גם לגברים וגם לנשים - מפני התנהגות כזאת. אני לא מקבלת את זה. אני חושבת שנשים - ואגב, בשב"ס, רוב הצמרת של שב"ס היא צמרת נשית, טובה מאוד איכותית מאוד.

בדקנו האם אכן רוב הצמרת של שב"ס מורכבת מנשים.

בדברי ההסבר שהגיש המשרד לביטחון פנים לקראת העברת התקציב של 2021-2022, מופיעים נתונים וסטטיסטיקות על גופי הביטחון השונים שתחת אחריות המשרד. בין היתר מובאים נתונים על ייצוג מגדרי בתפקידים שונים. לפי פרק ה' - "ניתוח מגדרי של הצעת התקציב", שהציג משרד הבט"פ, נכון לשנת 2020, 20.6% ממהסוהרים הן סוהרות, נשים (הנתונים מתייחסים רק לאנשי קבע בארגון). בקרב הקצונה הזוטרה, 576 מתוך 1,679, כלומר 34.3%, הן נשים. בקרב הקצונה הבכירה הנתון כמעט זהה - 97 מתוך 282, 34.4%. על פי דוברת השב"ס, קצונה בכירה בארגון מוגדרת כסג"ד (סגן גונדר) ומעלה. הדרגות בשב"ס מקבילות לאלו בצה"ל: סג"ד שווה לסא"ל, ומעליו בסולם יש גונדר משנה, תת-גונדר, גונדר ורב-גונדר (נציבת שב"ס).

בדוברות שב"ס גם אישרו לנו כי הנתונים שפורסמו ב-2020 נכונים גם היום, כלומר בקרב הקצונה הבכירה רק שליש מבעלי התפקידים הן נשים, ולא הרוב כפי שטענה בן ארי.

איך הנתון הזה עומד ביחס לשאר גופי הביטחון בישראל? באותו הדוח של משרד הפנים מופיעים גם נתונים, פחות מפורטים, על משטרת ישראל. שם 27% ממשרתי הקבע הם נשים, לעומת 20.6% כאמור בשב"ס. ברשות הכבאות והצלה לעומת זאת, כ-13% מכלל העובדים והעובדות הן נשים, ורק 2 מתוך ה-67 שמוגדרים "בכירים ברשות" שאותם ניתן להשוות לקצונה בכירה בארגונים מקבילים - כלומר 3% בלבד.

ישנם גם נתונים מסוף 2019 שנאספו על ידי מרכז המחקר והידע של הכנסת, ומעלים תמונה די זהה. לפי הדוח הזה, שמפרט גם מה שיעור הנשים לפי דרגות, 21% מכלל העובדים בשב"ס הן נשים, אך הממצאים מראים כי בן ארי אולי זיהתה מגמה מעניינת: בניגוד לגופי ביטחון אחרים, שיעור הנשים לא בהכרח יורד עם העלייה בדרגה, בכל הקשור לקצונה. בסולם הדרגות שלפני הקצונה, ישנה ירידה חדה מהדרגה הנמוכה ביותר (סוהר, 42% נשים) לזו הגבוהה ביותר (רב-נגד, 19% נשים). אך בסולם הדרגות בקרב הקצונה, ייצוג הנשים נשמר פחות או יותר יציב ואף גדל עם העלייה בדרגה, מ-23% נשים בדרגות מישר משנה ומישר, ל-35% בדרגת תת-גונדר, עלייה של כ-50%. עם זאת, אז חלה ירידה נוספת ורק 14% מהקצינים בדרגת גונדר הן נשים (נכון להיום, 100% מאלה בדרגת רב גונדר הן נשים).

גם כאן נערכה השוואה לגופים אחרים. במשטרה נמצא כי 28% ממשרתי הקבע הן נשים (בדוח הזה הוחרגו שוטרי ושוטרות מג"ב מהסטטיסטיקה, מה שעשוי להסביר את ההבדל באחוז אחד בין ממצאי הממ"מ לבין דוח ביאור התקציב של משרד הבט"פ). בניגוד לשב"ס, ישנה ירידה ברורה ועקבית בשיעור הנשים המשרתות ככל שמטפסים בסולם הדרגות, הן בתפקידים ייעודיים (שטח) והן בתפקידים מנהליים (תומכי שטח ומטה). באופן כללי, 48% מהדרגות הראשונות במשטרה, שוטר וסמ"ר, מאוישות על ידי נשים. אך רק 18% מהרבי-נגדים (רנ"ג, הדרגה הגבוהה ביותר לנגדים) הן נשים, . בקצונה, 36% ממפקחי המשנה (ממ"ש) והמפקחים הן נשים, ורק 9% מהניצבים הן נשים. בתפקידי שטח שיעור הנשים בשלל הדרגות כצפוי מצטמצם, ואילו בתפקידי מטה ותמיכה דווקא יש רוב נשי מובהק בדרגות הנמוכות, הן בקרב נגדות והן בקרב קצינות. אך שוב, ככל שמתקדמים בסולם הדרגות, גם בתפקידים אלו הן הופכות למיעוט בקרב רוב גברי. 58% מקצינות המטה בדרגות הנמוכות הן נשים, לעומת 40% מתתי-הניצבים, ירידה של 31%.

כל הנתונים האלה מתגמדים לעומת צה"ל, שם שיעור הנשים המשרתות בקצונה מלכתחילה נמוך ויורד בחדות עם ההתקדמות בדרגות, הן בתפקידי לחימה והן בתפקידי מטה ותמיכה. לדוגמא, 46% מתומכי הלחימה בדרגת סגן הן נשים, ו-30% מתומכי הלחימה בדרגת תת-אלוף - ירידה של כ-35%, בדומה למשטרה. במקצועות טכנולוגיים, 25% מהקצינים בדרגת סגן הן נשים, ורק 11% מאלו בדרגת תת-אלוף. בקרב הלוחמים, 8% מהקצינים בדרגת סגן הן נשים, לעומת 0% בדרגות הגבוהות (אלוף משנה ותת-אלוף).

לסיכום, נתונים שמסר משרד הבט"פ המעודכנים לשנת 2020, שאותם אישר השב"ס כנכונים גם היום, מראים כי כ-34% מהקצונה הבכירה בשב"ס היא נשית. עם זאת, המספר הזה הוא גבוה בהשוואה לגופי ביטחון אחרים, ובניגוד לגופים אלו, בשב"ס ישנה דווקא עלייה מסוימת בשיעור הנשים ככל שמטפסים בסולם הדרגות (עד לדרגת תת-גונדר). לכן דבריה של בן ארי לא נכונים ברובם.