וורן באפט חושף את הטעות הגדולה ביותר שאנשים עושים עם הכסף שלהם

טיפים לחיסכון כלכלי מבאפט, אחד המשקיעים העשירים בעולם • "אל תחסכו את הכסף שלא בזבזתם, תבזבזו את הכסף שלא חסכתם" • וגם: איך האינפלציה הגבוהה יכולה לסייע בחיסכון?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט בן ה-91 שווה כ-100 מיליארד דולר, ולמרות זאת, במקום לבזבז כסף, הוא ידוע בחסכנות שלו וברצון ללמוד וללמד איך לחסוך כסף ולייצר יציבות כלכלית.

בתשובה לשאלה "למה לחסוך עכשיו, בזמן שהאינפלציה גבוהה?", מומחים לשוק ההון עונים כי גם בתקופות עם אינפלציה גבוהה, חשוב לייצר חסכונות. הכלל הוא שכדאי לשמור בחיסכון כסף בשווי הוצאות חודשיות של 3-12 חודשים. בנוסף, העלאת הריבית אומרת שהריבית שמקבלים על החסכונות עולה אף היא.

הנה כמה ציטוטים של באפט על חיסכון נכון:

"הטעות הגדולה ביותר היא לא לייצר הרגלי חיסכון"

בנאום שנתן לסטודנטים בארה"ב אמר באפט: "רוב ההתנהגות שלנו תלויה בהרגלים", והוסיף: "הרגלים יכולים להיות לא מורגשים, כמו נוצה, עד שהם חזקים כך שאי-אפשר לשבור אותם".

איך מייצרים הרגל חיסכון? מפעילים העברה אוטומטית מהמשכורת לתוכנית החיסכון, כך לא יקרה מצב בו תשכחו להעביר או שתשתמשו בכסף לדבר אחר. בנוסף, במידת האפשר, הגדילו כל שנה את כמות הכסף העוברת לחיסכון.

"בין אם מדובר בגרביים או במניות, עדיף לקנות מוצרים איכותיים כשהשוק נמוך"

במכתב למחזיקי המניות של חברת ברקשייר האת'וויי שבבעלותו, כתב באפט: "המחיר הוא כמה אתה משלם, הערך הוא כמה אתה מקבל". כדי להימנע מלאבד כסף בתשלום מחיר שלא תואם את ערך המוצר, ממליץ באפט לקנות בהנחה, בין אם מדובר בגרביים או במניות. 

"אל תחסכו את הכסף שלא בזבזתם, תבזבזו את הכסף שלא חסכתם"

כלומר, קודם עליכם לשים בחיסכון כמה כסף שאתם יכולים, ורק אז תוכלו לבזבז את הכסף הנותר. המלצה נוספת של באפט בנושא היא להשתמש במזומן. "הוצאתי כרטיס אשראי ב-1964," הוא אמר בראיון, "אבל אני עדיין משלם במזומן 98% מהזמן".