"לא נשפוך כסף": ליברמן הציג את הצעתו להסכמי השכר למורים

שר האוצר פרסם היום, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, את הצעתו על סך 4 מיליארד שקל במסגרת המו"מ עם הסתדרות המורים • לדבריו, מדובר בהסכם נדיב: "יש כאלה שחושבים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תרשה לעצמה שביתה ולפוצץ... במקרה שלי, התנהלות בריונית לא תשתלם" • הסתדרות המורים: "ההצעה מעורפלת"

שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים, היום (ד') / צילום: שירית אביטן כהן
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים, היום (ד') / צילום: שירית אביטן כהן

שר האוצר אביגדור ליברמן מפרסם היום (ד'), שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, במסיבת עיתונאים את הצעתו על סך 4 מיליארד שקל במסגרת המשא-ומתן עם הסתדרות המורים על הסכמי השכר למורים.

ליברמן תקף את ההסתדרות ואמר: "הנחת היסוד שלהם שאפשר לקפל אותנו חודשיים לפני בחירות. שהדרג הפוליטי ימצמץ. אני מודיע לכם - זה לא יקרה. אם יש קצת רצון, אפשר לסיים את זה עד ליום ראשון".

ליברמן ציין כי מדובר בהסכם נדיב שהושג תוך אי-הסכמות בתוך משרד האוצר על "נדיבות השר", ואמר: "יש כאלה שחושבים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תרשה לעצמה שביתה ולפוצץ, כדי לקבל הרבה מעבר למה שמגיע ומה שאנחנו מסוגלים לתת. במקרה שלי, התנהלות אלימה ובריונית לא תשתלם".

לדבריו, "היו פה לא מעט ויכוחים בין אגפים שונים, ולא כולם התלהבו מהנדיבות של שר האוצר. זה המקסימום שאנחנו מסוגלים לתת". 

"לא נשפוך כסף"

שר האוצר העלה את חששו מכך שכניעה לדרישות הסתדרות המורים תוביל לדרישות דומות מצד המתמחים, השוטרים ועובדים נוספים במשק שממתינים להסכמי שכר.

לדבריו, "אנחנו חשופים כרגע לתביעות שכר בגובה 40 מיליארד שקל. כל מה שנחתום עם המורים, ישליך גם על האחרים. אומרים לי כמה מעמיתיי: 'השתגעת, תשפוך כסף. אין בעיה, המשק במצב טוב... למי תוריש את הכספים'. אנחנו לא נשפוך כסף. ניתן מה שמגיע, ונתנהל באחריות.

"חתמנו על הסכם קיבוצי עם המורים ב-2016. בגלל הבחירות, אותו הסכם, שאמור היה להתחדש ב-2019, נדחה פעם אחר פעם. בלי יציבות שלטונית לא תהיה פה יציבות כלכלית", שילב ליברמן גם מסר מקמפיין הבחירות שלו. 

ברקע למסיבת העיתונאים של ליברמן במשרד האוצר בירושלים, הפגינו עשרות מורים מטעם הסתדרות המורים נגד השר. אך נראה כי הפיצוץ במגעים שבועיים בלבד לפני היום הראשון ללימודים הוביל את משרד האוצר לשים את ההצעה שהוצגה למורים כבר לפני חודש בשינויים קלים על השולחן ולפרסום תקשורתי, במטרה שזה ילחץ את ההסתדרות חזרה אל חדר המשא-ומתן. 

דגש על המורים הצעירים

לדברי ליברמן, "עד היום השתדלנו לנהל משא-ומתן הרחק מהזרקורים ולא להיגרר לפולמוס ציבורי. אני חושב שהגענו לרגע שכבר אי-אפשר למשוך. ראיתי הצפה של הודעות שקריות, ואני קודם כל מדבר על הדרג המקצועי במשרד החינוך. אין צורך לתקוף את הדג המקצועי במשרד האוצר, זו מדיניות של השר... המורים הם אחת מאבני-היסוד של החברה שלנו, ואין מורה לפי המתווה של משרד האוצר שלא מקבל תגמול משמעותי. מי שעוזבים זה בעיקר המורים הצעירים, ולכן הדגש עליהם".

הממונה על השכר, קובי בר-נתן, אמר בין היתר כי מורה צעיר יקבל שכר התחלתי של 9,000 שקל מינימום מהמשכורת הראשונה. מחנכת תקבל 1,100 שקל נוספים. מורים מתחילים יקבלו מענק התמדה אחרי שלוש שנים על סך 24 אלף שקל. שכר מנהלים יעלה ל-20 אלף שקל.

בנוסף ציין ליברמן כי במסגרת ההסכם יוארך" בית הספר של החופש הגדול" עד ל-21 באוגוסט, בשלושה שבועות נוספים. עוד כולל ההסכם מעבר לחוזים אישיים, גמישות למנהל בפיטורים והארכת תקופת הניסיון של מורה במסגרת חינוכית לארבע שנים.

בשעה 16:00 אחר-הצהריים תתקיים פגישה של ליברמן עם ראש הממשלה יאיר לפיד. ליברמן ציין לשאלת העיתונאים כי הוא לא יודע מה עמדתו של לפיד לגבי ההסכם, אך הוא מקווה לקבל את תמיכתו. לשאלה על האם לפיד יפעיל עליו לחצים לפני הבחירות להגיע להסכם מטיב יותר, אמר ליברמן: "מעולם לא חששתי מלחצים". 

לסיום אמר ליברמן ואמר: "אני לא שקט לגבי 6-7 חודשים הקרובים - משברי אנרגיה ומה קורה בעולם. אי-אפשר כשר אוצר להתנתק משאר המשברים". 

הסתדרות המורים: "הצעה מעורפלת" 

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה: "ההצעה המעורפלת שהאוצר הציג היום לציבור, לא מוכרת לנו ולא הוצגה לנו במסגרת ישיבות המשא-ומתן שהתקיימו כל השבוע. כנראה לא בכדי נמנע האוצר להעלות את ההצעה המביכה הזאת במשא-ומתן אתנו. מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה.

"אנו קוראים שוב לראש הממשלה יאיר לפיד להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך ולמנוע את השבתתה".