האירו בשפל והדולר מטפס, איך הריבית תשפיע על השקל?

שבוע המסחר נפתח עם סערה בזירת המט"ח כאשר האירו צנח מול הדולר, שהתחזק בחדות מול סל המטבעות • האם העלאת הריבית בישראל תשנה את המגמות?

האירו צנח מול הדולר, שהתחזק בחדות מול סל המטבעות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האירו צנח מול הדולר, שהתחזק בחדות מול סל המטבעות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בפעם הקודמת השקל התחזק. מה יקרה הפעם?

מאז הודעת הריבית הקודמת (ועוד לפני הודעת הריבית הנוכחית), השקל רשם ייסוף חד ומהיר של כ־8% מול סל המטבעות. הייסוף המהיר היה למשקולת מול ההחלטה על העלאת ריבית שכן כל העלאה שלה תחזק את השקל, למורת רוחם של היצואנים. השקל, בינתיים, לא מגיב לירידות של הימים האחרונים בוול סטריט בפיחות חד ושומר על מעמדו האיתן, באופן יחסי. זאת, ככל הנראה בעיקר בשל צמצום החשיפה של המשקיעים המוסדיים לבורסות של ארה"ב בחודשיים האחרונים. לאחר שהמטבע הישראלי נחלש מול הדולר בתחילת יולי, השקל התחזק עד לרמה של כ־3.28 שקלים לדולר. מול האירו התחזק השקל מ־3.67 בתחילת יולי לכ־3.26 שקלים לאירו כיום, מהלך דרמטי של 11.1% בפרק זמן של כחודש וחצי. כעת, לאחר העלאת הריבית מצד בנק ישראל בשיעור של 0.75% (לרמה של 2%) השקל נסחר ביציבות מול הדולר (סביב 3.28 שקל) בעוד שהאירו נסוג ב-0.5%, כאמור לשער של 3.26 שקלים.

 
  

רוסיה סוגרת את ברז הגז ומפילה את האירו

משבר האנרגיה והמחסור בגז באירופה נותן את אותותיו על מטבע האירו, שנחלש עם פתיחת המסחר השבועי והגיע לשפל של חמישה שבועות מול הדולר ולשפל מול השקל. הסיבה להיחלשות הנוכחית של המטבע האירופי היא הודעתה של רוסיה שבסוף החודש תפסיק למשך שלושה ימים את הזרמת הגז ליבשת דרך צינור הנורד סטרים. אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, העריך השבוע כי "אם בארה"ב וישראל תרחיש הסטגפלציה ירד סופית מהשולחן, הרי שבאירופה מדובר על תרחיש שקורם עור וגידים ככל שהחורף מתקרב".

"אוסף נתוני האינפלציה שהתפרסמו בשבוע שחלף המחיש את הפער בין מגמות האינפלציה של אירופה ושל שאר המערב", כותב גרינפלד, ומוסיף כי "באירופה, ההשפעה של סעיפי האנרגיה על האינפלציה הולכת ומתחזקת". גרינפלד מעריך שמה שקרה עד יולי היה רק ההקדמה לאירועים של החודשים הקרובים, כאשר מקורות האנרגיה ביבשת רק הולכים ומתייקרים בעשרות אחוזים. אם לא די בכך, השבוע פורסם בבלומברג כי ההימורים נגד המטבע האירופי בשיא שלא נראה מאז מגפת הקורונה - כך על פי בנק אוף ניו יורק מלון.

הדולר בשיא של 5 שבועות

המטבע האמריקאי עקף שוב את האירו בפעם השנייה בתוך חודשיים. ובכלל, הדולר בשיא של חמישה שבועות מול סל המטבעות ותופס גובה גם מול השקל לאחר מספר שבועות שבהם נרשמה מגמה הפוכה. הסיבה המרכזית להתחזקות הדולר היא הציפייה לדברי נגיד הפד ג'רום פאוול בוועידה הכלכלית השנתית של נגידי הבנקים המרכזיים בארה"ב, שתיערך כאמור בג'קסון הול בסוף השבוע הקרוב.

תחילה, הציפייה הייתה שהפד ישדר מסרים "יוניים" ויתדלק את שוק המניות לאחר ההתמתנות הקלה של האינפלציה בארה"ב. אלא שאז גורמים בבנק המרכזי האמריקאי שידרו מסרים הפוכים, שלפיהם הכוונה היא להמשיך במדיניות המוניטרית האגרסיבית. גם הפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של הפד חשפו שהכיוון הוא להמשיך במדיניות הנוכחית עד לריסון האינפלציה. נכון לעכשיו השוק מתמחר העלאת ריבית מתונה יותר, של 0.5%, בספטמבר (בהסתברות של כ־70%). ככל שהפד ידבוק במדיניות האגרסיבית, ואם חוסר הוודאות יעלה ויבריח משקיעים אל הדולר, כך המטבע האמריקאי צפוי להמשיך להתחזק מול סל המטבעות.

בנוסף, הסוחרים והמשקיעים ממתינים גם לפרסום נתוני התמ"ג בארה"ב ולנתון ה־PCE ביום חמישי שיאותת אם האינפלציה ממשיכה לרדת או נותרת ברמה גבוהה יחסית.