תאונת שרשרת בגיבוי אחזקות: לא רק בעלי המניות והאג"ח - גם הבנקים עשויים להתקשות בגביית כספם

חוב חברת האשראי החוץ-בנקאי לבנקים עומד על 130 מיליון שקל, בדומה לחוב למחזיקי האג"ח • גיבוי מבקשת מהבנקים להשתמש בצ'קים המשועבדים להם לטובת פירעון האג"ח - למרות שכלל לא ברור אם תוכל לגבות סכום זה • במקביל, החברה קושרת את המנכ"ל לשעבר, רן קאירי, למעילה לכאורה של 4 מיליון שקל

חוב חברת האשראי החוץ-בנקאי לבנקים עומד על 130 מיליון שקל / אילוסטרציה: Shutterstock
חוב חברת האשראי החוץ-בנקאי לבנקים עומד על 130 מיליון שקל / אילוסטרציה: Shutterstock

הנזק ההיקפי שייגרם כתוצאה מהאי-סדרים בחברת גיבוי אחזקות הולך וגדל ככל שמתבררים לעומק האירועים החמורים בחברת האשראי החוץ-בנקאי. על פניו, מי שנחשבו עד היום לנפגעים המרכזיים בפרשה הם בעלי המניות של גיבוי,  ובראשם בעל השליטה יהונתן כהן. מניית החברה קרסה מתחילת השנה יותר מ-90%, ושווי החברה צלל לכ-15 מיליון שקל בלבד.

● שתי חברות אשראי חוץ בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת
● בנק ישראל על האשראי החוץ בנקאי: "ככל שהצמיחה תימשך - נדרשת חשיבה מקיפה בעניין הפיקוח"
● הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה | הצוללת

השבוע התברר כי גם החוב למחזיקי האג"ח של גיבוי בסכנה, וכי היא תתקשה, לאור מצבה הקשה, לעמוד בהחזרי החוב שגייסה מהציבור (אג"ח בהיקף כולל של יותר מ-130 מיליון שקל). מי שעוד עלולים להתקשות ולגבות את חובותיהם מהחברה הם הבנקים המקומיים שמימנו את פעילותה של גיבוי, וכעת לא ברור אם יזכו לראות את כספם חזרה, ואם כן - מתי ובאיזה היקף.

התשובה לשאלות אלה אינה חד-משמעית, בגלל האי-סדרים הכספיים וחובות אבודים של 40-50 מיליון שקל לפחות שצפויה החברה לספוג. זאת בשל התנהלות בעייתית בסניף הצפוני שלה, כפי שהתגלה בין היתר בדוח הבודק החיצוני שהזמינה החברה, ושפורסם בשבוע שעבר.

גיבוי אחזקות נדרשת לפדות בדצמבר הקרוב את האג"ח שהנפיקה מסדרה א' בהיקף של 10 מיליון שקל, והיא מציינת כי התשלום במועד זה מותנה ביכולתה להגיע להבנות מול הגופים הבנקאיים, שהעמידו אשראי לחברה. בגין סדרה ב', שמועד פירעונה דצמבר 2025, עומדת יתרת חוב של 127 מיליון שקל, ולאור מצבה של גיבוי עולה ספק אם תוכל להשיבו גם במועד מאוחר זה.

לצד החוב למחזיקי האג"ח יש לגיבוי אשראי של כ-130 מיליון שקל מהבנקים. להבטחת אשראי זה משועבדות לטובת הבנקים המחאות בהיקף כולל של כ-224 מיליון שקל, מתוכן המחאות בעלות מועד פירעון קצר, שמועד פירעונן חל עד 30 בנובמבר 2022, בסך של כ-115 מיליון שקל.

בדיווח הנוכחי לבורסה מציינת גיבוי, כי "החברה פועלת מול התאגידים הבנקאיים הנ"ל כדי שאלו יאפשר לה לחזור למהלך עסקים, וכן לאפשר לחברה לפרוע את איגרות החוב במועדן. 

"עם זאת", מציינת גיבוי, "החברה מבקשת להדגיש כי נכון למועד זה לא ידוע לחברה מה יהיה שיעור הגבייה בפועל בגין ההמחאות הקצרות ו/או מה יהיו ההסדרים שאליהם תגיע החברה עם מי מבין מושכי ההמחאות אלו ו/או לקוחות החברה שהסבו המחאות אלו לחברה".

אחד הבנקים ביטל את מסגרת האשראי לחברה

נציין כי בשבוע שעבר ביטל אחד הבנקים את מסגרת האשראי שנתן לחברה, לאחר שביולי הגיעה גיבוי אחזקות להסכמות בעל פה עם ארבעה בנקים, שלפיהן מסגרת האשראי של כל אחד מהבנקים לא תנוצל מעבר למסגרת המנוצלת נכון לאותו המועד, וכי גיבוי תפעל להקטנת המסגרת המנוצלת מול שני בנקים, באמצעות פירעון שוטף של תיק האשראי.

 
  

הפנייה לבנקים מגיעה על רקע האי-ודאות באשר ליכולת פירעון האג"ח של גיבוי, שהפילה ביום שני ב-36% את מניית החברה, שהשלימה צניחה של כ-90% בשנה, תוך שהחברה נסחרת בשווי זניח של פחות מ-15 מיליון שקל.

אגב, בגיבוי פרסמו הכחשה לכך שהבעלים והיו"ר כהן אמר בכינוס מיוחד של מחזיקי האג"ח, שהתקיים ביום שני, כי החברה לא תעמוד בתשלומי החוב למחזיקים. בחברה טוענים כי כהן אמר שהתשלום במועד זה מותנה ביכולתה של גיבוי להגיע להבנות מול הבנקים שהעמידו לה אשראי.

עם זאת, עצם כינוס מחזיקי האג"ח וההבנה כי אין ודאות שהחברה תוכל לעמוד בפירעונן, הובילו לקריסה במחיריהן, שהזניקה את התשואה לפדיון שלהן לרמת זבל תלת-ספרתית, המשקפת אי אמון ביכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה.

חברת מידרוג, שהורידה השבוע את דירוג האג"ח של גיבוי ל-Ba1, והכניסה אותה לבחינה עם השלכות שליליות, ציינה כי "להערכתנו, קיים חשש להפרה צפויה באמות מידה פיננסיות מול המממנים השונים, באופן המגדיל את הסבירות לכשל פירעון.

"בנוסף, הורדת הדירוג משקפת שחיקה משמעותית בפרופיל הנזילות, בנגישות למקורות מימון ובגמישות הפיננסית, אשר באה לידי ביטוי בהיעדר מסגרות אשראי פנויות נוספות לניצול מול המערכת הבנקאית. זאת, במידה המגבירה את המאפיינים הספקולטיביים בפרופיל סיכון האשראי של החברה ואת הסבירות לכשל פירעון", כתבו עוד.

חשד: מיליונים הוצאו מהקופה באמצעות זיוף חתימות

במקביל לניסיונות להגיע להסדר מול הבנקים ומול מחזיקי האג"ח, החשדות נגד בכירי החברה עד לא מזמן הולכים ומתרבים, וכעת עולה לראשונה בדיווח רשמי גם שמו של המנכ"ל לשעבר, רן קאירי, שעזב את החברה בדצמבר האחרון. גיבוי מדווחת כי הגיע לידיה מידע משני לקוחות שונים, המעלה חשד ממשי למעילות בהיקף של 6 מיליון שקל בסניף הצפון של החברה.

על פי מידע זה, שתי המעילות, אחת בהיקף של 4 מיליון שקל והשנייה בהיקף של 2 מיליון שקל, בוצעו על ידי אייל רוזן, שהיה מנהל האשראי בסניף הצפון השוכן בקיבוץ מזרע, ושעומד במרכז חלק ניכר מההתנהלות הבעייתית בסניף, כולל הלוואות פרטיות במיליוני שקלים שנטל עבורו ועבור בני משפחתו. על פי החשד, במעילה הגדולה יותר היה שותף גם תאגיד בבעלותו של קאירי, והחשד הוא שהכספים הוצאו מקופת החברה במרמה, בין השאר באמצעות זיוף חתימות על צ'קים.

אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות, שהושעה מהחברה / צילום: אתר החברה
 אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות, שהושעה מהחברה / צילום: אתר החברה

"החברה החלה בבדיקות המידע שהתקבל בידה ובכוונתה למצות בדיקות אלו ועם מיצוי הבדיקות ובהתאם לתוצאותיהן למצות את הדין עם האחראים למעילות אלו (אם בוצעו)", מסרו בגיבוי.