מנכ"ל אאורה: "אם מישהו חושב שמחירי הדירות יירדו ב-2023 – הוא מתבלבל"

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה של יזמית הבנייה אאורה שבונה בעיקר בפרויקטי התחדשות עירונית, מוטרד מהאיום הגדול הבא על עסקיו: הבחירות המוניצפליות • אאורה רשמה עלייה של 36% ברווח הנקי ל-31 מיליון שקל ברבעון השני, הודות לשיערוכי נדל"ן שנבעו מעליות במחירי הדירות

מנכ''ל אאורה, יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר
מנכ''ל אאורה, יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר

מחירי הדירות לא צפויים לרדת גם לא בשנה הבאה, כך סבור יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה ביזמית הבנייה למגורים אאורה . בשיחה עם גלובס הוא מתריע כי הסכנה הגדולה בתחום בניית הדירות בשנה הבאה מגיע ממקום אחר - הבחירות המוניציפליות. הן צפויות לעכב דרמטית את זמני האישורים, הארוכים ממילא, לפרויקטים של התחדשות עירונית. לדבריו, זאת משום שכשנבחרים ראשי ערים הם עסוקים בקמפיין ובעיקר רוצים להמתין עד לאחר תוצאות הבחירות והתייצבות שלטונם ברשות המקומית.

הישיבה הסוערת והחשש: תיקון חוק המכר חושף את המדינה לתביעות של מיליארדים 
ביעד מפתיע ובסכום גבוה: המדינה תסבסד לראשונה פרויקט פינוי-בינוי 

"בשנה הבאה יש בחירות לרשויות המקומיות, כך ששנת 2023 תהיה עוד יותר קשה מבחינת הוצאת היתרי בנייה ותוכניות בניין עיר, בתחום ההתחדשות העירונית בפרט", אומר אטרקצ'י. "יהיו לראשי הערים את השיקולים שלהם. וזה לא מתוך רצון להרע. אצלנו בענף הבחירות לכנסת לא משפיעות, אבל הבחירות המוניציפליות - כן. אפילו אם ממשלה חדשה תקום בינואר הקרוב, ותנסה לכפות הקלות, בשלטון המקומי יגידו לה 'חכי'".

ריבית בנק ישראל זינקה בשיעור מ-0.1% בתחילת השנה ל-2% כיום, וטרם נאמרה המילה האחרונה. היא תפגע משמעותית ביכולת הזוגות הצעירים לקחת משכנתה ובעלות המשכנתאות למי שכבר נטלו אותה. אבל אטרקצ'י לא סבור שמחירי הדיור בדרך למטה. זאת משום שלדבריו "ההיצע של הדירות החדשות עוד יירד. זה נכון שהריבית עלתה, והזוגות הצעירים 'אוכלים אותה' בחשבון השוטף ובאורבדרפט. אבל בשוק האמיתי בארץ בין גדרה לחדרה, אני רואה ביקוש קשיח ופחות סחורה זמינה. אם מישהו שחושב שב-2023 המחירים ירדו הוא מתבלבל".

מכירת הדירות ירדה ברבעון, הרווחים עלו

אאורה רשמה ירידה של 26% במכירת הדירות ברבעון השני של השנה ל-206.7 מיליון שקל. זאת על רקע סיום מספר פרויקטים שהקימה במהלך התקופה. הרווח הנקי עלה הודות לשיערוכי נדל"ן חיוביים בסך של 31.4 מיליון שקל, שנבעו בעיקר מעליית מחירי הדירות שהיא עדיין מקימה. הרווח הנקי זינק ברבעון השני ב-36% ל-31.6 מיליון שקל. בבורסה שולחים המשקיעים את מניית החברה לעלייה של 2.7% לשווי שוק של 1.6 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 89% במחיר המניה ב-12 החודשים האחרונים.

אאורה מכרה מתחילת השנה ועד עתה 357 דירות בתמורה למיליארד שקל. היעד שלה עד לסוף השנה שאפתני - למכור 600 דירות. לחברה מלאי של 31.4 אלף דירות להקמה שהיא מתכננת להקים בשנים הקרובות.

האם עליית הריבית החדה והמתמשכת בכל זאת לא מהווה סיכון עבור חברת הנדל"ן? אטרקצ'י סבור שיש להפריד בין דרך הפעולה של חברות הבנייה למגורים השונות. "אאורה שונה מחברות אחרות, משום שרוב הפרויקטים שהתחלנו השנה הם של התחדשות עירונית. אנחנו לא צריכים לקנות קרקע (ולכן לשלם ריבית מתייקרת לבנק, ח"ש), כך שהריבית פחות משפיעה עלינו. מי שקנה קרקעות ביוקר יש לו הכבדה על התזרים השוטף".

הביקוש מצד הזוגות הצעירים? הם אולי רוצים דירה אבל היא מתרחקת, בשל התייקרות הריבית. "אנחנו בשוק של דירות במחירים שנעים בין 2 עד 4 מיליון שקל לדירה. ככה שאנחנו לא מושפעים כמעט ממשקיעים. בשנה שעברה מכרנו מעל ל-500 דירות, כאשר מכרנו כמחצית בפורטפוליו לחברת מבנה (קרן הריט שהקימה אאורה, ח"ש). השנה בלי עסקה כמו עם מבנה, אנחנו מצפים למכור כמעט 600 דירות בשנה".

לדברי אטרקצ'י "הבעיה בשוק היא שפשוט אין מספיק סחורה. אומרים לאחרונה שיש 'ירידה במכירות', אבל זה בגלל שאין מספיק דירות בשיווק. גם במקומות שרשות מקרקעי ישראל הצליחה לשווק קרקעות, אני רואה שהיזמים עדיין לא מצליחים להוציא היתרי בנייה. בגוש דן ההיצע היום קטן מאוד, וגם ההיצע שכן קיים, אלה הן דירות שיימסרו עוד 3-4 שנים. ככה שאין קבלנים ש'תקועים עם סחורה'".