יו"ר ועדת הכספים לבנקים: התאימו את הריבית בחסכונות ובפיקדונות לריבית במשק

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר פנה למנכ"לי הבנקים בישראל ולמפקח על הבנקים בטענה כי גיוס כספי הציבור לחסכון נעשה בריבית כמעט אפסית, כך שנפתח פער ברווחיות הבנקים על חשבון החוסכים • ביום שני שעבר הקפיץ בנק ישראל הריבית ב-0.75%, השיעור החד ביותר ב-20 השנה האחרונות

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר פנה הבוקר (א') לכל מנכ"לי הבנקים ולמפקח על הבנקים בדרישה להתאים את גובה הריבית בחסכונות ובפיקדונות, לנוכח העלאת הריבית של בנק ישראל. קושניר מעוניין לקיים דיון בנושא בוועדת הכספים בתחילת ספטמבר.

"מצד אחד הבנקים גובים ריבית גבוהה יותר, אך מצד שני מגייסים את הכסף מהציבור באמצעות פיקדונות בריבית כמעט אפסית", כתב קושניר במכתב. "כתוצאה מכך, נפתח פער ברווחיות של הבנקים על חשבון כספי הציבור. על מנת לשמור על ערך הכסף של הציבור המופקד בבנקים המסחריים, אני דורש מהבנקים להתאים את גובה הריבית בחסכונות לנוכח העלאת הריבית של בנק ישראל. אפעל לכינוס ועדת הכספים בנושא בתחילת חודש ספטמבר, על מנת לעמוד על קיום דרישה זו".

ביום שני שעבר הקפיץ בנק ישראל הריבית ב-0.75%, השיעור החד ביותר ב-20 השנה האחרונות. העלאת הריבית משפיעה מאוד על גבוה המשכנתאות, אך גם על שלל מוצרים פיננסיים אחרים. כך, בעשור האחרון לווים עם ביטחונות טובים קיבלו אשראי בריבית של קצת יותר מאחוז (פריים מינוס חצי להלוואה מגופים מוסדיים), ולווים שנטלו הלוואה בריבית דו־ספרתית נחשבו ללווים גרועים. העלייה בריבית תשנה את הרף, לא רק בשינוי בסיס ההצמדה - אלא גם כנראה בהתייקרות הריביות בנקודת לקיחת ההלוואה.

בנוסף העלאת הריבית משפיעה גם על גבוה הריבית בחסכונות ובפיקדונות שמציעים הבנקים. עם זאת, למרות שהריבית עלתה במספר פעימות השנה, כרגע בטווחים הקצרים, פיקדונות הבנקים עדיין לא אטרקטיביים.