כך משפיעה פסיקת ההפלות בארה"ב על שוק הפארמה

החלטת בית המשפט העליון בארה"ב מחזירה את השימוש באמצעי מניעה הורמונליים • בין היתר נרשמת עלייה בביקוש לעיקור

בית מרקחת בארה''ב. החלטת בית המשפט העליון בארה''ב מחזירה את השימוש באמצעים מכניים כמו קונדומים / צילום: Associated Press, Steven Senne
בית מרקחת בארה''ב. החלטת בית המשפט העליון בארה''ב מחזירה את השימוש באמצעים מכניים כמו קונדומים / צילום: Associated Press, Steven Senne

בחודשים שעברו מאז החליט בית המשפט העליון בארה"ב לבטל את הפסיקה המתירה הפלות בכל מדינה בארה"ב, מסתבר כי המדינות בארה"ב שבהן קיימים חוקים למניעת הפלות אכן נחושות לאכוף אותם. זו לא הייתה אזעקת שווא או עניין טכני.

כבר באותו היום בו התקבלה הפסיקה החדשה, בוטלו תורים להפלות ונשים פנו לחפש במהירות פתרונות במדינה המתירה הפלות. שבע מדינות בדרום ארה"ב אוסרות על הפלות כמעט לגמרי. ארבע מדינות נוספות אוסרות על הפלות באופן חלקי, ובמדינות נוספות המצב נמצא כעת בדיון משפטי.

כיצד משפיע השינוי על שוק הפארמה בארה"ב, אליו נושאות עיניים גם החברות הישראליות בתחום?

ההשפעה הישירה ביותר היא כמובן על חברות המספקות תרופות להפלות, ובאופן עקיף - על חברות טלה־רפואה. הפלות תרופתיות מהוות היום כ־50% מההפלות בארה"ב. אחרי מאבק משפטי, היום מותר לרשום תרופות להפלות במפגש רפואי מקוון. אולם בעקבות החוק אישה היום צריכה להיות במדינה שבה מותרות הפלות כאשר היא מקבלת את השירות, אפילו אם הוא מקוון, כדי שהוא יחשב לחוקי. חברות הטלה־רפואה צריכות להחליט אם הן מעודדות את השימוש הזה בשירות שלהן, ואם כן - כיצד הן תומכות במשתמשות בו.

נשים שמבוטחות בחברה שממוקמת במדינה שבה אסורות הפלות, ייתכן שלא יוכלו לקבל מימון לתרופה נגד הפלות מחברת הביטוח המקומי שלהן. ייתכן שהדבר יביא לשינוי בשוק הביטוח באופן שיעודד רכישה של פוליסות מחברות שאינן מבוססות מדינה, או פוליסות מיוחדות לביטוח של הפלה שנעשית מחוץ למדינת המגורים, ככל שהחוק יאפשר לזאת.

הפלה תרופתית היא הדרך הפשוטה יותר בשביל אישה לעבור הפלה מחוץ למדינה שבה היא מתגוררת, ולכן הביקוש להפלות תרופתיות צפוי לעלות, על חשבון הפלות ניתוחיות. הצרכניות צפויות לחפש פתרונות חדשים בתחום הזה, ביניהם כאלו זולים יותר.

אמצעי המניעה חוזרים

תחום נוסף שצפוי לעבור שינויים הוא תחום אמצעי המניעה. בשנים האחרונות הדגש בשיח לגבי אמצעי המניעה היה הבטיחות. פתרונות מבוססי הורמונים שולטים בשוק, אך הייתה גם חזרה לפתרונות מכניים, כמו קונדומים ודיאפרגמות, כדי להימנע מההשפעה ההורמונלית. כמו כן, צמחו בשוק הפתרונות המבוססים על מעקב אחרי המחזור החודשי. הפתרונות הללו מציגים יעילות נמוכה מפתרון הורמונלי (בשימוש מושלם בשני הפתרונות) אך יש להם פחות תופעות לוואי. ככל שההפלות פחות נגישות, צפוי השוק להיות מוסט לכיוון של פתרונות מניעת הריון הנחשבים יעילים יותר, גם במחיר של תופעות לוואי.

אפילו הביקוש לעיקור נמצא בעליה. נשים שבעבר החליטו שאינן רוצות ילדים אבל שמרו לעצמן את האופציה, כעת חוששות יותר מכך שאפשרות הבחירה תישלל מהן מן הכיוון השני, ופונות לפתרון החד־משמעי ביותר. חלקן אף אומרות כי באווירה הפוליטית היום בארה"ב, אי אפשר לסמוך אפילו על המשך הנגישות לאמצעי מניעה בעתיד, והדבר היחיד שניתן לסמוך עליו הוא עיקור.

כמו כן, נרשמה עליה בביקוש לגלולות "היום שאחרי" שעדיין מותרות לשימוש חופשי בארה"ב, משום שעל פי ההבנה המדעית העדכנית ביותר, הן מונעות ביוץ ולא מונעות השתרשות של עובר קיים (מה שהיה עלול להיחשב להפלה). בתי המרקחת בארה"ב דיווחו על עליה של מאות אחוזים בביקוש למוצרים הללו. בהיעדר הפלות, צפויה עליה בשימוש במוצרים הללו.

לגבי שיטות המניעה המבוססות על מעקב אחרי המחזור, אלה לעיתים קרובות כוללות שימוש באפליקציות דיגיטליות. אולם, עלה החשש כי המידע האגור באפליקציה הזו, יכול לשמש בעתיד ראיה לכך שאישה נכנסה להריון, או מתי החל ההריון שלה. לכן, נשים במדינות שאוסרות על הפלות או שעלולות לאסור על הפלות בהמשך, החלו לחשוש להשתמש בהן או לשתף בהן מידע, ונשים רבות הפסיקו את השימוש באפליקציות הללו בבת אחת.

לכך יש משמעות גם לעולם המחקר. למשל, מחקרים שניסו להעריך את ההשפעה של מחלת הקורונה או של חיסוני הקורונה על המחזור החודשי, ביקשו לקבל מידע (אנונימי) מן האפליקציות הללו. אם נשים יפסיקו להשתמש בהן או ישתפו מידע חלקי או לא אמין, לא ניתן יהיה לבצע מחקר באמצעות אותן אפליקציות.

שימוש בתרופות מסכנות חיים

כאשר ההפלות אסורות, נשים עלולות לנקוט גם באמצעי מסכני חיים כדי להפסיק הריון. מספר תרופות נגד סרטן ומחלות אוטואימוניות, עלולות להוביל לסיום הריון, וישנו חשש כי נשים ירכשו את התרופות הללו כדי לבצע הפלה, למרות שהן אינן מיועדות לכך. מתוך כך יכול להיווצר שוק שחור של חולי סרטן או מחלות אוטואימוניות, אשר סוחרים בתרופות שלהם, בשל המצוקה הכפולה - מצד אחד - נשים שלא יכולות להפיל. מצד שני - חולים שהתדרדרו לעוני בגלל מבנה מערכת הבריאות האמריקאית.

עדיין אין עדויות לקיומו של השוק השחור הזה, אבל חברות הביטוח כבר נזהרות ומסרבות לספק את התרופות לחלק מן החולים שלהן. כמה חולים כבר הצהירו ברשתות החברתיות כי הם לא מצליחים להשיג את התרופות.

פסיקת ההפלות מראה עד כמה שינוי חקיקתי יחיד יכול להיות בעל השפעות רחבות היקף, לעיתים מורכבות לחיזוי, על המערכת כולה.