סקירת מט"ח | סיקור שוטף

סערה בשוק המט"ח: הדולר מזנק ביותר מ-1% לרמה של 3.41 שקלים

שער הדולר עולה הבוקר ל-3.40 שקלים, וגם האירו והליש"ט מתחזקים קלות בהשוואה למטבע המקומי • האירו ממשיך לאבד גובה מול הדולר • לידר שוקי הון: "צופים המשך פיחות השקל בחודשים הקרובים"

הדולר, האירו והשקל / צילום: Shutterstock
הדולר, האירו והשקל / צילום: Shutterstock

14:30

הדולר מזנק ב-1.2% לשער של 3.41 שקלים. לקראת ההכרזה על ראש ממשלת בריטניה, הליש"ט מתחזקת ב-0.6% ושערה 3.92 שקלים.

13:25

התחזקות הדולר התמתנה והוא עולה ב-0.9%, עדיין נסחר סביב 3.40 שקלים. האירו עולה ב0.4% ל-3.38 שקלים והליש"ט מטפסת ב-0.5% ל-3.92 שקלים.

בהשוואה לדולר, ירידת האירו התמתנה ל-0.1% אך שערו עדיין נמוך מדולר אמריקאי אחד.

11:00

הדולר ממשיך לטפס ב-1% ביחס לשקל, ושערו 3.40 שקלים. השקל מאבד גובה כעת גם מול האירו והליש"ט, שמטפסים בכ-0.2% כל אחד (לשערים של 3.37 ו-3.91 שקלים בהתאמה).

ירידת האירו ביחד לדולר התמתנה קלות ועומדת על 0.4%, כך שהוא נסחר סביב 99 סנט.

08:40

בוול סטריט לא יתקיים מסחר היום בשל יום העבודה (לייבור דיי), אך בשוק המט"ח החלה הפעילות והיא סוערת. הדולר מתחזק בשעה זו ב-0.95% בהשוואה לשקל, ושערו 3.40 שקלים. האירו לעומת זאת נסוג ב-0.1% מול השקל, ושערו 3.36 שקלים.

האירו מאבד גובה גם ביחס לדולר ועדיין שווה פחות מדולר אמריקאי אחד. הבוקר הוא נסוג בעוד 0.7%, כך שהוא נסחר סביב 98 סנט בלבד.

הליש"ט הבריטית יציבה מול השקל, ורמתה כ-3.89 שקלים. בשעה 14:30 (שעון ישראל) יוכרז שם הזוכה בבחירות המפלגה השמרנית באנגליה, כאשר על פי הסקרים, את מקומו של בוריס ג'ונסון כראש הממשלה בממלכה צפויה לתפוס שרת החוץ ליז טראס.

אפשר היה לצפות כי העלאת ריבית של 0.75% במשק בסוף אוגוסט תחזק את השקל. אלא שמאז לא נרשמה תנועה כזו במטבע המקומי, אפילו להפך - המטבע הישראלי נחלש בחדות, ואת השבוע החולף הוא סיכם בפיחות של יותר מ־3% מול סל המטבעות. את התשובה אפשר למצוא בנאום הניצי של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול בג'קסון הול, שהנחישות שהפגין להילחם באינפלציה הביאה לירידה מחודשת בשווקים ולעלייה בציפיות לעליית ריבית בארה"ב.

בלידר שוקי הון מניחים כי הפיחות בשקל יימשך גם בחודשים הקרובים. על פי הכלכלן הראשי יונתן כץ, "נדמה כי בתקופה הקרובה העצבנות בשווקים תימשך, כאשר השווקים מפנימים שריבית הפד תעלה מעל 4% בתחילת 2023 ותישאר ברמה זו לתקופה ממושכת. אנו מניחים המשך פיחות בשקל בחודשים הקרובים. עקב כך, תחזית האינפלציה שלנו שנה קדימה עודכנה מ-2.5% ל-2.7%", כתבו.

את הטון במסחר במט"ח בשוק המקומי נתנו מהלכי הגידור של הגופים המוסדיים. כאשר שוקי המניות הגלובליים יורדים, טכנית גם חשיפת המוסדיים למט"ח יורדת - מה שמאלץ אותם לרכוש דולרים בתקופות של ירידות בשוקי המניות כדי לאזן את חשיפתם למט"ח בהתאם למדיניות שהוגדרה מראש. התוצאה היא שהביקוש הגובר לדולר בשוק המקומי מחזק את המטבע על חשבון השקל.