מה יקרה ל"התפטרות השקטה" כשהמיתון ירים ראש מסביב לעולם?

ביולי האחרון פרסם הצעיר זאיד קאן סרטון בטיקטוק שבו חשף את המושג "התפטרות שקטה". המשמעות: לעבוד בדיוק לפי הנדרש, ולא מעבר לכך • הוא הצית סערה גדולה סביב התופעה, שהוכתרה כהמשכה של "ההתפטרות הגדולה" • אך מה יקרה כשהמיתון ירים ראש? • האזינו

סימני ההתפטרות הגדולה לא תמו / צילום: Shutterstock
סימני ההתפטרות הגדולה לא תמו / צילום: Shutterstock

זאיד קאן, מהנדס ניו יורקי בן 24, העלה לפני כחודשיים סרטון לטיקטוק שבו דיבר על מושג חדש בשם "ההתפטרות השקטה"; Quiet Quitting. כשהוא מצטלם על רקע גורדי השחקים של מנהטן מפרט זאיד: "אתה עדיין מבצע את המשימות שלך, אבל לא מוכן יותר לקבל את התפיסה שהעבודה היא החיים שלך. המציאות היא שזה לא, והערך שלך כאדם אינו מוגדר על ידי העבודה שלך".

3 הערות על הטרנד הכי מדובר בשוק העבודה 
הקפיטליזם ועונשו: ההתפטרות השקטה - תוצר של שוק עבודה נצלני 

הסרטון הזה זכה ליותר מ-3.5 מיליון צפיות, ולמבול של תגובות. אחריו הגיעו עוד המון סרטונים אחרים, וגם שלל כתבות ופרשנויות בעיתונות הבינלאומית וגם אצלנו בישראל. ובקיצור, הסרטון הזה הצית את "סערת ההתפטרות השקטה". 

האם היא בכלל קיימת או, שזו בעיקר תופעת טיקטוק שיצאה מפרופורציה? מיתוג חדש ומבריק למה שפעם קראנו לו - איזון בית-עבודה, Work-Life-Balance? ובעצם, למה בכלל להאשים אנשים שבסך-הכול עושים את העבודה שלהם כמו שצריך, שהם "מתפטרים?".

כדי להבין זאת, צריך לחזור צעד אחד לאחור, אל מאי 2021, אז הכרנו תופעה חדשה, שגם גובתה בנתונים: "ההתפטרות הגדולה". ראינו אז גל של התפטרויות ברחבי העולם, כשבחלק מהמקרים אנשים החליפו מקומות עבודה, ואפילו מקצוע. השקט שלעתים כפתה עליהם הקורונה, הוביל אותם לחשבון נפש לגבי עתידם המקצועי, ולגבי המקום של עבודה בכלל בחייהם. 

אך סימני ההתפטרות הגדולה לא תמו. מחקר שערכה פירמת PWC גילה כי אחד מתוך חמישה עובדים בעולם שוקל להתפטר במהלך 2022. 

שינוי בסדרי העדיפויות

כעת, אומרים המומחים, מגיע הגל השני של ההתפטרות הגדולה: אנשים שלא עזבו פיזית את מקומות העבודה שלהם, אבל סדרי העדיפויות שלהם השתנו. העבודה הולכת ותופסת מקום קטן יותר בחייהם. מה לגבי נתונים? יש כאלה, אבל הם מעטים, וזה המקום שבו מתחילות המחלוקות. סקר חדש של מכון גאלופ, הראה שהמעורבות של עובדים אמריקאים בעבודה, עד כמה אכפת להם והם מוכנים להשקיע - מה שנקרא Engagement - נמצאת בירידה בשנים האחרונות. השיעור הזה היה בשיא של 36% ב-2020 וירד ל-32% השנה, 2022. 

העניין הוא, ש־32% זה פחות או יותר איפה שהמספר עמד ב־2015. למעשה, מתחילת שנות האלפיים ועד 2015, שיעור מעורבות העובדים עמד פחות או יותר על 30%. כלומר פחות מהמעורבות שלהם כרגע.

ואמריקה, מסתבר, היא בכלל שיאנית מעורבות העובדים. בעולם כולו, לפי הדוח האחרון, מעורבות העובדים עמדה ב־2021 על 21% בלבד - קרוב לשיא שנרשם בשנת 2019 ועמד על 22%. בשורה התחתונה: לפי גאלופ יש בארה"ב ירידה מסוימת במעורבות העובדים. האם זה מעיד על גל התפטרויות שקטות? שאלה טובה.

לא עניין חדש

ההתפטרות השקטה מציפה עוד טענה, והיא שמדובר במאפיין של הדורות הצעירים יותר בשוק העבודה, דור ה- Z , ודור ה- Y. בני ה-20-40 כיום. ולראיה, אפשר להביא את מחאות המתמחים ברפואה לקיצור התורנויות שלהם שנמשכות 26 שעות רצופות, ל-12 בלבד. אלה לא מחאות שראינו בדורות הרופאים המבוגרים יותר. 

אבל לא בטוח שזה עניין חדש כלל וכלל. חיפוש זריז מוביל לחשד שהיינו בסיפור הזה, ושגם אז היה נדמה שמדובר בדור חדש ששובר מוסכמות. למשל, בני דור ה־Y , שנולדו בין 1980 ל־1996. "בעוד ששאר האומה מתייסרת בגלל משקל עודף, נראה שבני דור ה־Y תמיד בחדר כושר", הכריזה כתבת השער של מגזין פורצ'ן במאי 2007, שעסקה בשאלה איך למשוך את העובדים המקועקעים בני העשרים ומשהו של אותה תקופה, שאולי "לא בעניין של 'עבודה'". אחת המרואיינות סיפרה על שיחה עם סמנכ"ל כספים מניו יורק. "הוא אמר לי 'אני לא יכול למצוא אף אחד שיהיה מוכן לעבוד 60 שעות בשבוע. את יכולה לדבר איתם?'".

ועוד עניין שצריך להביא בחשבון: אנו נמצאים, עדיין, בתקופה שבה שוק העבודה רותח, והביקוש לעובדים עולה על ההיצע. אבל ייתכן שלא לעולם חוסן, והמשבר הכלכלי שמכה בנו כעת יחלחל גם אל שוק העבודה, ויגרום לכך שמעמדם של העובדים כבר לא יהיה איתן כפי שהוא כעת. במצב כזה, ייתכן שההתפטרות השקטה תהפוך לטרנד מדובר הרבה פחות.

מה עוד צריך לדעת על ההתפטרות השקטה? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".