ארנסט אנד יאנג צפויה לאשר תוכנית לפיצול החברה

דירקטוריון ארנסט אנד יאנג צפוי לתת אור ירוק השבוע לפיצול בין מחלקות הביקורת הפיננסית והייעוץ • המהלך צפוי לקרות עד סוף 2023 • "יש סיכוי טוב שזה יגרום לחברות גדולות אחרות ללכת בעקבותיהם"

משרדי EY, טורונטו
משרדי EY, טורונטו

הדירקטוריון של חברת ארנסט אנד יאנג (EY) צפוי לתת אור ירוק השבוע לפיצול בין מחלקות הביקורת הפיננסית והייעוץ בחברה, ובכך לסלול את הדרך לשינוי הגדול ביותר במקצוע הנהלת החשבונות מזה יותר מ⁻20 שנה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הוועד העולמי של ענקית החשבונאות, שאחראי כ־312 אלף עובדים, נפגשה בחג האמריקאי לייבור דיי כדי לבצע ליטושים אחרונים בניסוח תוכנית לפיצול כלל⁻עולמי של החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. המועצה צפויה לאשר את התוכנית בהמשך השבוע, ובעקבותיה יצביעו על התוכנית השותפים ב⁻EY, כ־13 אלף מספרם, והם יזכו לקבל מהפיצול ברווח ממוצע של יותר ממיליון דולר כל אחד. 

ארנסט אנד יאנג נקנסה ב-100 מיליון דולר בעקבות חקירה על זיופים בבחינות אתיקה 
ההונאה שמסעירה את ענף רואי החשבון: האם פרשת EY תשפיע על השוק הישראלי 

הפיצול, שנקבע להתבצע בהמשך השנה, יפריד בין מנהלי החשבונות של EY העוסקים בכתיבת הדוחות בחברות כמו אמזון מהעסק הגדל במהירות גדולה יותר של ייעוץ בנושאי טכנולוגיה, עסקאות גדולות ונושאים אחרים. צעד זה עשוי לשנות באופן קיצוני את נוף הנהלת החשבונות אם יבוצע כמתוכנן, כך אמרו צופי התעשייה.

דוברת של החברה אמרה כי הדיונים נמשכים, וכי "בשלב זה עוד לא התקבלה אף החלטה על מעבר לשלב הבא".

ארנסט אנד יאנג היא אחד מארבע החברות הגדולות השולטות בתחום הביקורת הפיננסית בשווקים פיננסיים גדולים, וזרועות הייעוץ שלה בשווי מיליארדי דולרים מתחרות בחברות כמו Accenture ו⁻IBM.

"יש סיכוי טוב שזה יגרום לחברות גדולות אחרות ללכת בעקבותיהם", אמר מרטין וייט, אנליסט בכיר ב⁻Source Global Research, חברת מחקר העוסקת בתעשיית הייעוץ. "מי לא היה רוצה הכנסות גדולות אם הם מאמינים שהן נמצאות שם ולא הולכות לעשות נזק לטווח ארוך לעסק שלהם?"

דלויט, המתחרה: החברה לא מתכננת להתפצל

יריבי EY אומרים כי בכוונתם להשאיר את מחלקות הביקורת הפיננסית והייעוץ תחת גג אחד. בדלויט ערכו שיחות בירור ראשוניות עם בנקאים לאחר שדווח על התוכנית של EY, כך דיווח בעבר ה"וול סטריט ג'ורנל", אבל החברה לא מתכננת להתפצל. דובר החברה אמר כי דלויט "לא תפריד ותפצל את העסקים שלנו, ואנחנו לא נעשה מוניטיזציה של העבודה שעשינו ביחד כל חיינו".

KPMG הודיעה כי המודל הקיים שלה כולל "מגוון יתרונות", וב⁻PricewaterhouseCoopers אמרו כי החברה "לגמרי מחויבת" לאסטרטגיה הרב⁻תחומית שלה.

הפיצול המתוכנן ב־EY יחלק את הרשת העולמית של החברה, שיש לה הכנסות של 45 מיליארד דולר, ביחס של בערך 60:40 בין עסק הייעוץ והשותפות הממוקדת בפיקוח פיננסי, שיוכל להמשיך להתקיים בשם ארנסט אנד יאנג - כך ניתן ללמוד מנוסח של ההצעה ממאי שנצפה על⁻ידי ה"ג'ורנל". חברת הייעוץ החדשה צפויה לגייס כ־10 מיליארד דולר על⁻ידי מכירת נתח של 15% לציבור בעת הפיצול, בנוסף להלוואה בגובה 17 מיליארד דולר על⁻מנת לעזור לממן תשלומים לשותפים בחברה.

חופש פעולה לזרוע הייעוץ

לשותפים ב־EY יש תמריץ חזק לתמוך בפיצול. השותפים בחלק של הנהלת החשבונות צפויים לקבל תשלום כספי שביוני היה צפוי להיות בממוצע גדול בין כפלים לפי ארבעה מהפיצוי השנתי. המכפילים האלה אולי ירדו כי בשבועות שמאז השווקים היו בירידות. עדיין, הרווחים צפויים להיות שווים יותר ממיליון דולר לשותפים טיפוסיים אמריקאים ובריטיים, המקבלים לרוב בין 850 אלף ל־900 אלף דולר בשנה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בזרוע הייעוץ, מובטחות לשותפים מניות בחברה החדשה, ואלה היו צפויות ביוני להיות שוות באופן טיפוסי בין פי שבעה לפי תשעה מהפיצוי השנתי, ולהימסר במשך חמש שנים.

קרמיין די סיביו, יושב⁻הראש הכללי של EY והמנכ"ל שהוביל את היוזמה להתפצל לשתי חברות, צפוי לקבל עשרות מיליוני דולרים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

מנהיגי EY צפויים לטעון כי הפיצול יועיל לחברה מבחינה פיננסית ולהם באופן אישי. הם מקווים שהפיצול יאפשר ליועצים להשיג מיליארדי דולרים בהסכמים חדשים, משוחררים מהמגבלות הקשורות לחוקים המגבילים את סוג העבודה שמותר לחברות הנהלת חשבונות לעשות עבור לקוחותיהן, כך אמרו האנשים.

EY בודקת את הדוחות של קבוצה שלמה של ענקיות עמק הסיליקון, כולל אמזון, סיילספורס, Workday וחברת⁻האם של גוגל אלפאבת. הדבר מגביל את יכולתה להתחרות בתחום הצומח במהירות של יועצים המשתפים פעולה עם ענקיות הטק כדי למכור שירותים במיקור חוץ לחברות.

מרגע שהוכרז השבוע על ההחלטה "ללכת על זה" שהוכנה בזהירות רבה, החברות המרכיבות את הרשת העולמית של EY ומתפרשת על כ־140 מדינות צפויות להצביע על התוכניות בסתיו הקרוב ובתחילת השנה הבאה, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא.

ההחלטה, שהייתה אמורה להתקבל ביוני, עוכבה כדי לוודא שמנהיגים החברה בארה"ב ושותפות גדולות אחרות בחברה מרוצות מההצעה, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא. הנקודות הבעייתיות כללו את הטיפול בכ־10 מיליארד דולר בתשלומים שהובטחו לשותפים שפרשו, כך דיווח ה"ג'ורנל" בעבר.

ההחלטה צפויה גם להוביל למשא⁻ומתן עם רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) ועם סוכנויות רגולציה אחרות ברחבי העולם, שאישורן יהיה נחוץ ליישום הפיצול.

בסוכנויות הרגולציה אמורים להיות מרוצים מהפחתת הסיכוי לניגודי עניינים, בעיה של התעשייה כבר שנים ארוכות. אבל ירצו גם לקבל ערבויות לכך שהזרוע ב־EY המתמקדת בהנהלת חשבונות חסונה מספיק כדי לעמוד בתשלומי דמי נזיקין בסכומים גבוהים במסגרת ליטיגציה, למרות שתהיה בקנה מידה בהרבה לעומת החברה כפי שהיא היום.

EY ניצבת מול תביעות במיליארדי דולרים בגרמניה ובבריטניה לגבי ניהול ספרים כושל לכאורה בשני מקרים של קריסות תאגידיות, חברת הפינטק Wirecard ומפעילת בתי החולים NMC Health PLC. ב־EY אמרו כי המשרד לא מודה בשגיאות כלשהן בניהול הדוחות של החברות.

נושא נוסף שסוכנויות רגולציה יצטרכו לטפל בו הוא המיתוג. פול מונטר, מנהל החשבונות הראשי בפועל של ה־SEC, אמר בחודש שעבר כי לאחר שחברת הנהלת חשבונות מוכרת חלק מעסקיה, הישות החדשה לא צריכה לזכות ביתרון הנובע מהמוניטין של חברת הנהלת החשבונות או הלוגו שלה. לשתי החברות אסור יהיה לשתף פעולה בפרסומות או שיווק, אמר מונטר.

חברת הייעוץ החדשה של EY תצטרך להוציא כסף רב לבניית המותג שלה, כך אמר טום רודנהאוזר, מנהל ב־Kennedy Research Reports, המנתחת את תעשיית הייעוץ.

בחברת הייעוץ אנדרסן, זרוע הייעוץ של חברה שהייתה פעם אחת מחמש הגדולות, "הוציאו מיליונים רבים של דולרים" על המיתוג המוצלח מחדש כ־Accenture, אמר רודנהאוזר. "חברת הייעוץ של EY תצטרך לעשות השקעה דומה".