עשרות מדינות ייאלצו להדפיס שטרות חדשים, דגלים יוחלפו: צ'ארלס הוכתר

סמלה של המלכה אליזבת' השנייה מופיע על דגלים רבים ברחבי בריטניה, פניה מוטבעים על שטרות, בולים ומטבעות, ועכשיו כשצ'ארלס הוכתר למלך, דברים רבים ישתנו - גם חזותית • האם כבר שרים את ההמנון למלך, ומה הקשר שלו לתפילות של הכנסייה האנגליקנית?

סט המטבעות של המטבעה הלאומית הבריטית לכבוד חגיגות הפלטינה של המלכה אליזבת' / צילום: Reuters, EyePress News
סט המטבעות של המטבעה הלאומית הבריטית לכבוד חגיגות הפלטינה של המלכה אליזבת' / צילום: Reuters, EyePress News

מלך בריטניה ג'ורג' השישי מת בשנתו בשעות המוקדמות של 6 בפברואר 1952, אז בתו הבכורה, הנסיכה אליזבת', בעודה בביקור בקנייה עם בעלה, הפכה מיידית למלכה אליזבת' השנייה. תהליך דומה כבר מתרחש סימולטנית עם מותה של המלכה אליזבת' ולקראת הכתרתו של המלך צ'ארלס השלישי.

עם זאת, לאחר סיום כהונתה הארוכה מאוד של המלכה, התהליך להסרת ייצוגה של המלכה מכל רבדי החיים בממלכה המאוחדת וברחבי חבר העמים הבריטי, והחלפתו בייצוגו של צ'ארלס יהיה ארוך ומורכב. אלה חלק מהדברים שיישתנו.

שטרות ומטבעות

ישנם לא פחות מ-4.5 מיליארד שטרות לירה שטרלינג עם פניה של המלכה אליזבת' עליהם במחזור שוטף, בשווי כולל של 80 מיליארד לירות שטרלינג. החלפת כל השטרות לחדשים שיעוטרו בפניו של המלך צ'ארלס יהיה תהליך שיארוך לפחות שנתיים. כאשר הבנק המרכזי של אנגליה החליף את כל שטרות 50 הלירה בשטרות סינתטיים, התהליך ארך 16 חודשים. 

שטר לירה שטרלינג, הראשון שפניה של המלכה התנוססו עליו / צילום: Reuters, PA
 שטר לירה שטרלינג, הראשון שפניה של המלכה התנוססו עליו / צילום: Reuters, PA

כשאליזבת' הוכתרה בשנת 1952, פניה לא היו על השטרות. רק ב-1960 פניה החלו לעטר את שטר הלירה האחת, בעיצובו של רוברט אוסטין, וקיבלו לא מעט ביקורת על כך שמבטה של המלכה הצעירה חמור מדי. השטר הוחלף במטבע ביום הולדתה ה-57 של המלכה.

ראשה של המלכה מופיע על גבי מטבעות ושטרות ב-33 מדינות חברות הלאומים הבריטי, בין השאר על שטרות 20 הדולר בקנדה, מטבעות בניו זילנד ועל כל המטבעות והשטרות שמדפיס הבנק המרכזי של מזרח הקאריביים.

ייתכן מאוד שעיצובי מטבעות יישתנו לאט יותר. במבט היסטורי, נראה שהיה נהוג להכניס את המטבעות החדשים למחזור המזומן אך לא לבצע ריקול למטבעות הישנים, אלא לתת להם "להיעלם" אורגנית.

שטר 20 דולר קנדי. מתי אליזבת' תוחלף בצ'ארלס? / צילום: Shutterstock, Labrynthe
 שטר 20 דולר קנדי. מתי אליזבת' תוחלף בצ'ארלס? / צילום: Shutterstock, Labrynthe

דגלים

מדגלים המונפים מחוץ לתחנות המשטרה בבריטניה לדגלים הסטנדרטיים שמשחתות מציגות כאשר יש גנרל על הסיפון, אלפי דגלים עם הייצוג "EIIR" של המלכה המנוחה יוחלפו. גדודי הצבא בד"כ מניפים את "צבעי המלכה" ועל מרבית הדגלים שלהם מתנוססים ראשי התיבות EIIR בצבע זהב. סמל שירות האש הבריטי כולל את ראשי התיבות של אליזבת' ובמדינות בהן המלכה עדיין נחשבת לראש המדינה, כולל אוסטרליה, קנדה וניו זילנד, ישנם דגלים המכונים "דגלי E" - דגלים אישיים עבור המלכה שהונפו כאשר היא ביקרה.

מטבע זהב ענק עם הסמל המלכותי ''EIIR'' המייצג את המלכה אליזבת' / צילום: Reuters, The Royal Mint
 מטבע זהב ענק עם הסמל המלכותי ''EIIR'' המייצג את המלכה אליזבת' / צילום: Reuters, The Royal Mint

ייתכן שהסטנדרט המלכותי - דגל מיוחד שמונף כאשר נציג בית המלוכה נוכח - יישתנה גם כן.

ההמנון הלאומי של בריטניה, השבעות בפרלמנט ותפילות

אחד השינויים המוזכרים והבולטים הוא כמובן שינוי המילים בהמנון הבריטי מ"אלוהים, נצור את המלכה" ל"אלוהים, נצור את המלך". נזכיר כי זוהי למעשה הגרסה המקורית של ההמנון שנכתבה ב-1745 למלך ג'ורג'.

המלכה הייתה בעלת התואר "מגינת האמונה והמושלת העליונה" בכנסיית אנגליה ושמה מעורב בתפילות רבות, גם כאלו שמהללות אותה ומייחלות לבריאותה המתמשכת - כל אלו ישתנו כעת כך שיתייחסו למלך צ'ארלס. הדבר יתבצע בחקיקה דתית מיוחדת ועד אז הכמרים של הכנסייה של אנגליה כבר מבצעים את השינויים בפועל בכל התפילות שנאמרו מאז מות המלכה.

גם בפרלמנט הבריטי יצטרכו להתרגל להישבע למלך צ'ארלס השלישי במקום לשרת את המלכה המנוחה.

תיבות דואר ובולים

על תיבות הדואר בבריטניה מוטבע החותם המלכותי של אליזבת' "ER" ולא סביר כי הוא יוסר. בממלכה עדיין עומדות תיבות עליהן חותם המלך ג'ורג' הרביעי 70 שנים לאחר תום מלכותו. עם זאת, הדואר המלכותי צפוי להחליף את בוליו לחדשים עליהם יופיע הפרופיל של המלך צ'ארלס השלישי.