הקרן השבדית שגייסה 2.2 מיליארד אירו מתכוונת להשקיע בחברות הייטק ישראליות

קרן ההשקעות הענקית EQT משבדיה גייסה לאחרונה סכום אסטרונומי של 2.2 מיליארד אירו והודיעה כי יעדי ההשקעה שלה יהיו "חברות טכנולוגיה מובילות" בישראל ובאירופה • הנתח לחברות הישראליות עדיין לא ברור, אך היקפי ההשקעה הפרטניים יהיו בין 50 ל-200 מיליון אירו

כריסטיאן לינדינג, מנכ''ל קרן EQT השבדית / צילום: Reuters, Esha Vaish
כריסטיאן לינדינג, מנכ''ל קרן EQT השבדית / צילום: Reuters, Esha Vaish

למרות גלי הפיטורים וההתייעלות, נראה כי ההייטק הישראלי נפגע פחות מבשאר העולם. זרם ההשקעות אומנם שכך מעט, אך גם בתחום זה נראה כי הדעיכה בישראל פחות משמעותית מאשר במרכזי הייטק אחרים בעולם. כעת, קרן השקעות ענקית מאירופה מודיעה כי תשקיע חלק משמעותי מהגיוס האחרון שלה בחברות ישראליות.

מדובר בחברת EQT השבדית שנסחרת בבורסת סטוקהולם, בעלת פורטפוליו השקעות בהיקף של 77 מיליארד אירו ברחבי העולם. EQT גייסה לאחרונה 2.2 מיליארד אירו, והיא הצהירה כי היעד הוא השקעה ב"חברות טכנולוגיה מובילות" באירופה ובישראל. מדובר בגיוס ראשוני ענק בקנה מידה אירופי, כנראה הכי גדול שהיה בתחום.

עדיין לא ברור מה יהיה הנתח שיקבלו החברות הישראליות אבל מדובר בחלק משמעותי מההשקעה. היקף כל השקעה פרטנית יהיה בין 50 ל-200 מיליון אירו, כלומר ניתן להעריך שההשקעות בחברות ישראליות, גם אם יהיו רק בודדות ברשימה יסתכמו במאות מיליוני אירו. ב-EQT מגדירים כי ההשקעה בחברות הישראליות נועדה לקדם גם את שיתוף-הפעולה עם ההשקעות באירופה. הגיוס קבע מטרה של 2 מיליארד אירו ועבר אותו, ובין הגורמים שהשתתפו היו בין השאר קרנות פנסיה אירופיות, קרנות השקעה וגם משקיעים פרטיים.

משלחת של החברה השבדית ביקרה בישראל לאחרונה ובמשך שבועיים עקבה אחר חברות מקומיות ונפגשה עם בכירים בהייטק, וזה מה שסייע לקבל את ההחלטה על התמקדות בישראל לצד אירופה. עד כה, החברה השקיעה בישראל רק בחברת הסייבר CYE, בהיקף ההשקעה של 100 מיליון דולר. המהלך הזה מלמד על לפחות אחד מהכיוונים של ההשקעות הבאות של החברה - תחום הסייבר העסקי.

ביחס לגודלה היחסי של המדינה, חברות הייטק ישראליות זכו לנתח משמעותי מכלל העסקאות באירופה

שאני בראון, דירקטורית בחברה אמרה לגלובס כי EQT רואה בישראל את אחד מהשווקים האטרקטיביים ביותר בתחום ובפוטנציאל הגדילה של החברות וערכן, ולכן היא מחפשת הזדמנויות להשקעה. לפי בראון, "יש בישראל מספר גדל והולך של חברות המתאימות בגודלן להיקף ההשקעה ולמסגרת שאנחנו מחפשים. כוונתנו בעיקר לחברות הצומחות בקצב מהיר".

היא מציינת שחברות טכנולוגיה מישראל זכו לנתח של 11% מכלל העסקאות באירופה בשנה שעברה וזה הרבה יותר מגודלה היחסי של המדינה. לפי בראון, הדבר מעיד על יכולת החדשנות המעולה והפוטנציאל האדיר להמשך. מה תחומי ההשקעה הפרטניים שמחפשת EQT? לפי בראון, "תחום הפינטק וכמובן הסייבר הם מהמעניינים ביותר - אלה תחומים שבהם ישראל היא ממרכזי המחקר והפיתוח הטובים בעולם".

מהודעת החברה ניתן להבין כי גם טכנולוגיות בתחום הרפואה (מדטק) וגם גרין-טק ברשימת התחומים המעניינים את EQT להשקעה.

החשיבות של הודעת EQT היא במתן אמון בתעשיות הטכנולוגיות הישראליות גם מכיוונה של קרן ממוסדת וענקית מאירופה, ובעיקר מצפונה של היבשת שלעיתים היססה להשקיע בישראל. חלק מההסיבות היו פוליטיות והשפיעו בעיקר על קרנות נורבגיות בשל לחצים של ארגוני BDS. קרנות השקעה אירופיות השקיעו בישראל גם קודם, אך EQT מוסיפה מסה ומצטרפת לגל הגדול שהגיע לשיאו בשנה שעברה.

לפי נתוני IVC, היקף ההשקעות בהייטק הישראלי בשנה שעברה הגיע לשיא של 25 מיליארד דולר, פי שניים וחצי מ-2020, וכמעט פי חמישה מ-2018. במחצית הראשונה השנה ההשקעות הסתכמו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, ירידה לעומת השיאים של השנה שעברה ועדיין כמעט כמו כל שנת 2020.