הסמנכ"ל שמגייס עובדים בלי לגלות להם על התפקיד: "נותנים רק רמזים"

ארז צ'רנוביץ', סמנכ"ל בכיר למנהל והון אנושי במערך הסייבר הלאומי, לא רואה בתחלופת כוח־אדם כדבר שלילי בלבד • "זה קורה אצלנו כמו בכל חברת הייטק. אנחנו חיים עם זה בשלום", הוא מספר • אומנם אין לו רקע במשאבי אנוש, אך הוא טוען כי נגיעתו בתחומים אחרים מסייעת לו לבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר • האנשים שמאחורי האנשים

ארז צ'רנוביץ', סמנכ''ל בכיר למנהל והון אנושי במערך הסייבר הלאומי / צילום: כדיה לוי
ארז צ'רנוביץ', סמנכ''ל בכיר למנהל והון אנושי במערך הסייבר הלאומי / צילום: כדיה לוי

מסלול הקריירה שלי. "התחלתי לעבוד בשירות המדינה לפני 22 שנה. תחילת דרכי הייתה ברשות המסים כיועץ בכיר לסמנכ"ל חקירות, המשכתי למגוון תפקידים, כשהאחרון בהם היה מנהל הדרכה, שיווק ואבטחת מידע. למערך הסייבר הגעתי בסוף 2016. עם הגעתי, הקמתי את המנוע הפנימי של הגוף: תשתית כוח־האדם, הלוגיסטיקה והרכש. התחלנו כ־20 עובדים, והיום אנחנו כ־300".

אתגרי הגיוס. "כל תחום הסייבר חווה קשיים בגיוס כי הביקוש גובר על ההיצע. הקושי הכפול שלנו הוא בכך שאנחנו גוף ממשלתי, מה שכרוך במגבלות כמו שכר ודרך העבודה. 80% מהמשרות שלנו הן משרות סודיות מטעמי ביטחון, ולכן גם שמן והתיאור שלהן לא יכול לצאת החוצה. זה מאלץ אותנו לפרסם אותן באמצעות רמזים, או לפנות באופן ישיר ואישי לאנשים ולגופים, ומגייסים ישירות אותם.

"כשאנחנו כן מפרסמים משרות, התיאור הוא כללי למדי ולא מפורט. לדוגמה, 'מערך הסייבר מחפש אנליסטים או חוקרים'. אתגר נוסף בסודיות הוא הסיווג. העובדים שלנו עובדים תהליך סיווג ברמה 2 מתוך 4, כך שיש מי שלא עוברים את המסננת".

שיטות גיוס. "חבר מביא חבר זו שיטת הגיוס המובילה, לצד גיוס באמצעות לינקדאין ופייסבוק. כשהעובד מתעניין, מתאים לצרכים שלנו ומתקדם, הוא מקבל את תיאור המשרה המדויק יותר. הפנייה היא בדרך כלל לתלמידי התחומים הרלוונטיים או לבוגרי שירות צבאי בתחום. אנחנו מחפשים כלים ייחודיים שמפתים ומושכים אותם, כמו הפצת אתגרים שעליהם לפתור.

"כשחיפשנו עוזר טכנולוגי, למשל, פרסמנו בלינקדאין, באתר שלנו ובאמצעות העובדים הקיימים, אתגר שמי שפיצח אותו עבר שלב במיון. מעל 160 מועמדים שלחו לנו תשובה, מתוכם כ־88 עברו, ונגייס כ־20־30 מהם. אנחנו בעיצומו של התהליך ו'ממלאים את השורות".

שימור עובדים. "הכלי המרכזי שאנחנו מעניקים לעובדים שלנו הוא עניין, אתגר וגיוון בעבודה. היום עובדים שואלים אותנו ואת עצמם מה הארגון נותן להם, והם מאוד מעריכים את ההכשרות שיכולות גם לשרת אותם בהמשך".

חווית עובד. "אני לא חושב שהדיסקרטיות הגבוהה הנדרשת מקשה על העובדים שלנו, כי אנחנו מציעים אתגר שחברות הייטק לא נותנות. לדוגמה, לא מזמן מדינה, שאני לא יכול לציין את שמה, פנתה אלינו בבקשה לקבל צוות מקצועי שיסייע לה להתמודד עם אתגרי סייבר. תחשבי על אותו אדם שאומרים לו שהוא נשלח בשם ישראל לעזור למדינה אחרת, זה חלק מהייחודיות שלנו ומהחוויה".

שוק העבודה. "אני קורא על הנושאים הנוכחיים כמו ההתפטרות השקטה - וצוחק. אצלנו אין את הפריבילגיה הזו כי עובדים מסביב לשעון. עכשיו, למשל, כל המערך מגויס להגנת הבחירות. במצב כזה אף אחד לא יכול להרשות לעצמו לעבוד באופן מינימלי".

תחלופת עובדים. "זה קורה אצלנו כמו בכל חברת הייטק. עובדים נשארים אצלנו בין שנתיים ושבעה חודשים לשלוש שנים, שזה הממוצע בשוק. אנחנו חיים עם זה בשלום. למרות הצורך לשמר, אני מאמין שהתחלופה של כוח־אדם, כמו ההתקדמות של הטכנולוגיה - היא דבר מאוד בריא. כמובן שיש יוצאי דופן, לא מזמן נפרדנו ממישהו שהיה פה חמש שנים.

"בתוך כל זה, יש גם השקעה בעובדים - אנחנו מממנים הכשרות מאוד יקרות. עובד שמקבל הכשרה כזו, חותם שהוא נשאר איתנו תקופה מסוימת, ואנו יודעים שאנחנו צריכים להיות גמישים גם בזה".

לימודים מול ניסיון. "תואר הוא לא דבר הכרחי. אנחנו מגייסים גם במסלול שנקרא 'פטור מהשכלה'. אלה עובדים שיש להם ניסיון בהתאם להגדרות הספציפיות של המשרה".

פיטורים בהייטק. "בשגרה, נושא השכר הוא מאוד קשה. לעיתים, הוא מאלץ אותנו להתחרות על תנאי העבודה במקום על כסף. עם זאת, אנחנו מרגישים שכל הרעש סביב הצמצומים עשה לנו טוב - באחרונה אנחנו מקבלים המון הגשות מועמדות. אני מדבר עם סמנכ"לים בחוץ ורואה הקפאת גיוסים או פיטורים שנעשים בשקט. אנשים בחוץ מעריכים יציבות.

כדי למשוך את האוכלוסייה המתאימה, לא התמקמנו בקריית הממשלה כמו חברות ממשלתיות אחרות, אלא ברמת החייל בתל אביב. בתחילת הדרך ערכנו סקר עם העובדים לגבי המיקום, ולכן שם בחרנו".

גישה לעובדים. "נכון שלא היה לי רקע קודם במשאבי אנוש, אבל אני חושב שהדבר הכי חשוב זה גישה לבני אדם - ולא צריך רקע כזה. להפך - מה שתרם לי זה הנגיעה לתחומים ששונים ממשאבי אנוש. כשצריך, הרקע המשפטי שלי עוזר. בנוגע למיומנויות ניהול רכות יותר, אני עובד עם יועצים מקצועיים - בדיוק סיימתי עם המנהלים מסגרת כזו, בה למדנו היכן יש מקום לחזק את הפעילות - במקרה שלנו למדתי שאנחנו צריכים לעבוד יותר על התקשורת הפנים ארגונית".

גמישות והיברידיות. "אנו כפופים להוראות נציבות שירות המדינה, והן מאפשרות לעבוד יום בשבוע מהבית. יש גם גמישות בשעות העבודה מהבית. כמובן שכשיש התקפת סייבר יש לנו כלים להפעיל את העובדים מרחוק, גם מעבר למה שסוכם איתם".

נשים־גברים. "ההתפלגות אצלנו בין הנשים והגברים כמעט שווה. נכון שקשה להביא נשים לתחומי הסייבר, אבל יש אצלנו נשים רבות באגפים פחות טכנולוגיים, כמו המשפטי".

ארז צ'רנוביץ' | סמנכ"ל בכיר למנהל והון אנושי במערך הסייבר הלאומי
אישי: בן 57, גרוש ואב לשלושה השכלה: תואר בכלכלה ומשפטים, תואר שני במנהל עסקים עם התמחות במימון
ותק במערך הסייבר הלאומי: 6 שנים
מספר עובדים: כ־300